Jarl said:
Nej, jag menar inte så. Vad Eksem gjort är att tagit t.ex. 3-4 encounters från ett område, tagit lite aspekter från några av dem och sen skapat bara ett encounter. Så istället för fyra stycken halv-meningslösa blir det ett fett. På så vis blir det lite mer lagom antal strider för 4e; att spela massvis av små-encounters i 4e är rätt meningslöst och får spelet att bara bli en lång rad strider...
Det blir bättre balans mellan strider (som tar mer tid i 4th ed och dessutom gärna får kryddas upp med olika inslag för att göra dem mer varierade) och ledtrådsletande eller vad äventyret i övrigt nu erbjuder.
Den andra varianten är ju att styra om strider till t.ex. skill challenges som Eksem gjort. Om striden är oviktig för handlingen, så kan man ju omvandla den till en skill challenge som spelarna tar sig igenom snabbare och kanske dessutom kan anknytas till den story de just då håller på med.
I övrigt tror jag att man ska lägga ned minst tre fjärdedelar av arbetet på allt som sker mellan striderna. På att leta ledtrådar, lösa mysterier osv. och rollspela sociala möten istället.