Nekromanti Pathfinder vs. D&D - FIGHT!

Jarl

Hero
Arfert said:
Hur kommer ditt nya Dunder&D fungera när det gäller den grejen? Jag tröttnade på fyran för de officiella äventyren bara var encounters fan hela tiden.. och att jag som spelledare fick svårare och svårare att hänga med.
Om du orkar skapa/konvertera encounters så funkar äldre äventyr bra! Eksem spelleder Dragon's Crown just nu och har en väldigt bra balans mellan encounters och, öh, resten. En av hemligheterna verkar vara att slå ihop många äldre encounters till ett enda i 4e. På så vis blir de meningsfulla i 4e:s kontext samtidigt som storyn avancerar i lagom takt. Jag skulle nog också dumpa XP helt, och levla rollpersonerna i lagom takt.

Arfert

Facit
Förstår inte riktigt hur att slå ihop encounters förbättrar saken, det gjorda jag ju hela tiden när jag spelledde fyran, att köra alla rum separat var ju helt sinnessjukt konstigt..

Rickard

Urverk speldesign
rjonas said:
Men när striden bara leder till en ny strid som leder till en ny strid, så slutar det vara en liten rolig belöning och förvandlas snabbt till ren sifferexcersis. Då blir det trist.
En annan sak är också att spelledaren också ska kunna variera sig i encounters. Jag snackade med en D&D4-spelledare och efter 14 spelmöten á två encounters styck så kände han att han inte kunde förmå sig att komma på så många fler unika encounters.

Detta i ett spel där man ska levla efter var sjätte(?) encounter.

/Han som dock gillade att spelledaren som han snackade med körde levelökning efter varje spelmöte istället för att räkna XP

Jarl

Hero
Arfert said:
Förstår inte riktigt hur att slå ihop encounters förbättrar saken, det gjorda jag ju hela tiden när jag spelledde fyran, att köra alla rum separat var ju helt sinnessjukt konstigt..
Nej, jag menar inte så. Vad Eksem gjort är att tagit t.ex. 3-4 encounters från ett område, tagit lite aspekter från några av dem och sen skapat bara ett encounter. Så istället för fyra stycken halv-meningslösa blir det ett fett. På så vis blir det lite mer lagom antal strider för 4e; att spela massvis av små-encounters i 4e är rätt meningslöst och får spelet att bara bli en lång rad strider...

Jarl

Hero
Han said:
/Han som dock gillade att spelledaren som han snackade med körde levelökning efter varje spelmöte istället för att räkna XP
Jag tycker ca 2-4 encounters per level är rätt lagom (beroende på storlek). Då får man chans att använda "det nya" man fått och samtidigt är det inte så långt till nästa level att man inte känner att det kommer nya delar av ens karaktär

Rickard

Urverk speldesign
Jarl said:
Jag tycker ca 2-4 encounters per level är rätt lagom (beroende på storlek). Då får man chans att använda "det nya" man fått och samtidigt är det inte så långt till nästa level att man inte känner att det kommer nya delar av ens karaktär
Ja, han hade som riktlinje att ha två encounters per spelmöte. Så efter ungefär 14 spelmöten (level 14) så kände han att han hade fått slut på idéer kring hur man kan variera sina encounters. Kan säga att han är en kompetent spelledare och en av de mer kreativa spelarna i min gamla grupp.

/Han var med om tre encounters också

Sapient

Swashbuckler
Han said:
Ja, han hade som riktlinje att ha två encounters per spelmöte. Så efter ungefär 14 spelmöten (level 14) så kände han att han hade fått slut på idéer kring hur man kan variera sina encounters. Kan säga att han är en kompetent spelledare och en av de mer kreativa spelarna i min gamla grupp.

/Han var med om tre encounters också
"Ni möter ett gäng drows ... som rider på drakar ... som, eh, är odöda. Och som har ... Näe, jag klarar inte mer!"

:gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Jarl said:
Nej, jag menar inte så. Vad Eksem gjort är att tagit t.ex. 3-4 encounters från ett område, tagit lite aspekter från några av dem och sen skapat bara ett encounter. Så istället för fyra stycken halv-meningslösa blir det ett fett. På så vis blir det lite mer lagom antal strider för 4e; att spela massvis av små-encounters i 4e är rätt meningslöst och får spelet att bara bli en lång rad strider...
Det blir bättre balans mellan strider (som tar mer tid i 4th ed och dessutom gärna får kryddas upp med olika inslag för att göra dem mer varierade) och ledtrådsletande eller vad äventyret i övrigt nu erbjuder.

Den andra varianten är ju att styra om strider till t.ex. skill challenges som Eksem gjort. Om striden är oviktig för handlingen, så kan man ju omvandla den till en skill challenge som spelarna tar sig igenom snabbare och kanske dessutom kan anknytas till den story de just då håller på med.

I övrigt tror jag att man ska lägga ned minst tre fjärdedelar av arbetet på allt som sker mellan striderna. På att leta ledtrådar, lösa mysterier osv. och rollspela sociala möten istället.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Arfert said:
Hur kommer ditt nya Dunder&D fungera när det gäller den grejen? Jag tröttnade på fyran för de officiella äventyren bara var encounters fan hela tiden.. och att jag som spelledare fick svårare och svårare att hänga med.
Jag har försökt slipa ner lite kantiga hörn från fyran, men även i Dunder&Drakar är det ju upp till äventyrsmakaren att göra mer än bara rada upp ett antal fräcka stridsscener efter varandra.

Ett bra rollspelsäventyr har förstås alltid krävt mer än bara slagsmål för att bli minnesvärt. Sedan skadar det ju inte att själva striderna innehåller en massa häftig action också.