Empiricus
Hero
Då läser vi det olika, men det kan såklart vara så att ulvarna får tilläggsinformationen "ni kan inte längre mörda på avstånd" när chiffret är löst.Fast ordet ”villkor” läser jag som att det är en förutsättning för att använda nattmordet.
Alltså, det står ju hur nattmord skall handläggas i det ulv-pm som Basse postat. Det är sant. Men det står inte specifikt angivet att ulvarna kan mörda varsomhelst eller liknande, och jag har svårt att se att Basse skulle ge ulvarna obegränsade nattmord innan spel och därefter i första rundan begränsa dem till lokala bakom ett väldigt enkelt chiffer.Ja, om du läser varulvs-pmet i basses regelinlägg så står det inget om begränsningar på deras nattmord så jag tolkar det som att deras nattmord var fritt innan. Nu är det begränsat till lokalt nattmord. Så om du går till en plats som ulvarna inte står på efter förflyttning (enligt agerande ordning) så kan du komma undan nattmordet.
Min tolkning är iallafall att resultatet av att lösa dagens chiffer är att ulvarna kan mörda lokalt enbart. Och att de inte kunde mörda innan chiffret löstes - att det fungerar som en flagga för hur mekaniken med förmågor funkar genom att låsa upp nattmorden. Lite som en tutorial, så vi har lite tveksamma tankar kring att lösa ett chiffer öppet och att det skall vara någon form av dilemma kring om man skall gå runt och hitta samt lösa chiffer för att öppna byförmågor med risken att ge ulvarna tillgång till mer verktyg också.