Jag tror att ulvarna hade globalt nattmord (i enlighet med regelinlägget) men att vi - aktiverar någon jiffret i Hallen - nerfar dem till lokalt nattmord. Fattar jag alla regler rätt innebär det att ulvarna redan denna runda blir tvungna att mörda lokalt - jag tycker dock att regelinlägget är lite svävande på vad som gäller. Vi får se helt enkelt. Med lite flyt börjar nerfen gälla innan nattmordet genomförs (är aktivering av jiffer en förmågeanvändning så blir det ju så), och vi har ändå en hyfsad chans att ulvarna sumpar ett nattmord redan nu.
Eftersom det här jiffret förstås skulle lösas redan i R1 är väl ett rimligt antagande att Basse konstruerat spelet med lokala nattmord (vilket jag tycker borde vara den roligaste lösningen när man har en karta) som grundpremiss (därmed inte sagt att ulvarna inte kan låsa upp globala nattmord längre in i huset). Lokala nattmord är en rejäl nerf enligt min erfarenhet - som inte vägs upp av att vi inte har väktare och siare från start. Så jag tänker gissa på 3 ulvar och 6 bybor just nu.
Angående förflyttning tycker jag att vi kniper igen angående vars vi går. Förstås. Det här är ju en no brainer. I R2 kan vi diskutera och förklara varför vi gick dit vi gick och så vidare. Organiskt spel.
Nått som slår mig som en otydlighet/svårhet är förflyttning och jifferlösning och förmågeanvändning. Ponera följande: i rummet Dass finns jiffret som låser upp siarförmågan. Vajso går in på dass som sin första förflyttning i R1. I R2 presenteras jiffret. Vajso löser jiffret under R2 och skickar in lösningen till Basse Banjo. Får Vajso även sia i R2? Och säg att El Cid som står i rummet bredvid också löst jiffret i R2. Kan han som move i R2 först gå till Dasset, skicka in lösning på jiffret och sedan använda förmågan? Jag kanske är oförlåtligt dum, men jag har svårt att reda ut det trots några genomläsningar av reglerna.
---
Vad har hänt i tråden i övrigt. Inte så mycket, väl? Empi och Martin spelar klokt som förväntat (även om jag alltså tror Empi har fel om hur nattmordet funkade innan jiffret... men det är ju en akademisk diskussion nu).
Rasmus har vispat upp en rejäl vattenglasstorm mot Sidd. Jag fattar inget. Det finns inga anklagelsepunkter mer än att SIdd inte helt vill dansa den väldigt specifika Rasmus-dansen. Impetigo hakar på och säger att Sidd inte svarar på Rasmus frågor (vilka frågor? alltså... det finns ju inget case eller så att svara på... ). Lite moss-uggla anar jag allt av hela grejen. Så. Scenarion:
1. Sidd är ulv, Rasmus är bybo. Rasmus kör sin grej och har tur att stöta på en ulv. Inget i Sidds beteende talar för en stressad ulv som hamnat i en offensiv bybos strålkastare imo, men som sagt är det ju inte som att det finns någon särskild skärpa här att behöva parera. Rasmus case är väl mest att han är i tråden och skriver grejer.
2. Sidd är ulv, Rasmus är ulv. Den här tycker jag inte är helt tokig. Rasmus kokar en jävligt tunn R1-soppa på sin ulvpolare i R1. Lätt att släppa, men går alltid att hänvisa tillbaka till som alibi.
3. Sidd är bybo, Rasmus är ulv. Ulv-Rasmus skådespelar bybo-Rasmus och kör "in och chatt-veva i tråden som om det inte finns någon morgondag"-rutinen. Det här tycker jag inte heller är så dumt. Ska jag gå på magkänsla är Rasmus vevande kanske lite tillkämpat? Det ser ut som aktivitet, men det ligger inget hederligt bybo-arbete bakom det.
Så, jag gör såhär:
Röst: @RasmusL