Jag har sökt runt på forumet men inte hittat något konkret och frågar därför denna hivemind.
Min erfarenhet sträcker sig till att ha läst playbooks till AW och läst om spelet. Har läst hela Dungeon World och lyssnat/tittat på en del actual play.
Feågan jag ställer mig kluven till är: Är PbtA/AW/DW trad eller indie? Jag vet att det vunnits priser som best indie och liknande och att dolk benämner det så.
Med min ringa erfarenhet upplever jag det snarare som väldigt trad med vissa intressanta mekaniker som vid misslyckanden, MC:s uppgifter och att få berättelsen framåt. När jag tänker på indie ser jag framför mig väldigt nischade spel skapade för att spela ut en viss situation, skapa en viss typ av stämmning, utforska ett specifikt problem eller uppleva en känsla och jag känner inte att PbtA passar in i min defenition.
Vad tycker ni?
Min erfarenhet sträcker sig till att ha läst playbooks till AW och läst om spelet. Har läst hela Dungeon World och lyssnat/tittat på en del actual play.
Feågan jag ställer mig kluven till är: Är PbtA/AW/DW trad eller indie? Jag vet att det vunnits priser som best indie och liknande och att dolk benämner det så.
Med min ringa erfarenhet upplever jag det snarare som väldigt trad med vissa intressanta mekaniker som vid misslyckanden, MC:s uppgifter och att få berättelsen framåt. När jag tänker på indie ser jag framför mig väldigt nischade spel skapade för att spela ut en viss situation, skapa en viss typ av stämmning, utforska ett specifikt problem eller uppleva en känsla och jag känner inte att PbtA passar in i min defenition.
Vad tycker ni?