Nekromanti PC-speltips

Organ

Out of time, out of mind
Såhär ligger det till; Jag har alltid varit svag för firstperson-shooters. I början av 2000-talet så blev de dock för avancerade för min något kackiga dator, och utan möjlighet att skaffa en som var nyare så hamnade jag fullständigt ur loopen vad gäller spelvärlden överhuvudtaget i allmänhet och nyare FPS-titlar i synnerhet. De nyaste spelen jag spelat är Doom 3 och Call of Duty 2 och de är minst 4-5 år gamla. Vad som släppts efter dessa har jag noll koll på.

Så; vad har jag missat? Ska jag gå direkt på de nyaste, hetaste titlarna eller finns det spel som är ett par år gamla som är värda att kolla upp? Jag missade t.ex. Half-Life 2 eftersom jag insåg att det inte ens var lönt att försöka med den burken jag satt på då. JAg spelade med stor behållning igenom HL-serien fram till tvåan. Ska jag kolla in den eller gå vidare?

/Anders

Christoffer

It's all pig.
Portal? Har du inte spelat Portal så gör det! Finns med i Orange Box där du också får med Half-Life.

Portal är nog min absolut bästa, förvisso under de senaste 10 åren otroligt begränsade, spelupplevelse ända sen, hmm, Monkey Island 1 och 2?

Så, köp Orange Box! Kostar nog under 200 pix oavsett om det är för pc, xbox eller ps3 nu.

Wilmer

Hero
Half-life 2 är bra, dock tyckte jag striderna var sämre än i 1an, mycket på grund av att soldat AIn inte är lika ball. Det är roligt och befriande med en bra och interagerad fysikmotor dock och det är riktigt stämningsfullt och snyggt! Episode 1 är meh men Episode 2 är skitbra, bättre än originalspelet (2an då).

Stalker Clear Sky ska tydligen vara bra (första spelet not so much) och ha lite RPGiga inslag med folk att interagera med och faktioner och stuff, titta närmare på det.

Organ

Out of time, out of mind
Wilmer said:
Half-life 2 är bra, dock tyckte jag striderna var sämre än i 1an, mycket på grund av att soldat AIn inte är lika ball.
Det var tråkigt att höra. Kan du utveckla lite mer om på vilket sätt den var sämre? Annars har jag för mig att jag tyckte att AIn i de föregående titlarna i serien var ganska bra, speciellt i expansionerna då man mötte många grupper av militära specialstyrkor. De gav intrycket att de faktiskt samarbetade med varandra, då en t.ex. kunde lobba handgranater så man tvingades förflytta sig i kastarens polares korseld, samt att de anpassade sin taktik efter terrängen. Det kunde bli rejält knepigt när man mötte större grupper.

/Anders

Arfert

Facit
jag tycker tvärtom... de var skönare i HL2, mycket tack vare den nya "gravitationen" i spelet.

Foggmock

Myrmidon
Det är väldigt mycket kastasåmycketblysommöjligtstrider, inte så mycket taktik eller sånt. Dock finns en hel del gimmickstrider som är skoj.

Det sagt, köpköpköp. Billigt på Steam, tankas omedelbums. Orange Box är ett givet köp.

Faktum är att jag har HL2+Episode 1 att ge bort på Steam, som jag försökt ge bort till nån riktig entusiast som skulle uppskatta dem. Skaffa ett konto och PM:a mig så styr vi.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Foggmock said:
amg noob

http://store.steampowered.com/

(mjukvaruplattform för on-demandköp och lagring av dina spel som Valve använder sig av numera)
Nackdel: Går Valve i KK är man körd. Om Valve bestämmer sig för att sluta supportera spelen är man körd.

Ergo: Köpa hårdkopia, regga serienummer i Steam.

Snow

Swashbuckler
Fallout 3 seglade direkt upp på min top-5 lista genom tiderna. Jag har inte orkat med tidigare versioner eftersom striderna varit sjukt sega. Men 3:an är helt helt underbar. Antingen kan man spela det som en fps. Det funkar rätt bra till det.

Man kan också trycka V istället för att skjuta. Då pausas spelet och man får trycka på en av fiendernas kroppsdelar. Sen får man i bullet time se hur ens skott träffar (eller inte). Samtidigt som en feral ghoul kastar sig fram mot en (ultralångsamt) skjuter man den i huvudet, ser skottet åka ur pipan, träffa honom i huvudet som exploderar och han flyger som en trasdocka. Inte så realistiskt, men coolt.

Det upphör dock aldrig att också vara ett rollspel. Vapnens kvalitet sjunker genom användning. Skadan man gör beror också på vapnets kvalitet och ens färdighetsvärde med vapnet.

Det finns en grundstory, men den behöver man inte följa. Det finns massor av sidoquests. Som bonus kan man ratta in Radio Galaxy News med den eminenta DJ:n ThreeDog (auuoooo!!!). Han pratar om det som händer i spelet, och han kommenterar livligt de quests man klarat av.

Jag får en känsla av att AI:n tar rätt mycket hänsyn till vilken varelse man slåss mot. Supermutanter retirerar sällan. Men raiders fegar ofta ur och springer iväg, försöker gömma sig och står och gråter när man skjutit deras vänner.

En coolt grej är att olika platser är olika svåra, och eftersom man inte går en snitslad bana är man själv ansvarig för att man överlever. Spelet kommer inte att uppgradera motståndet i takt med de vapen du skaffar dig. Alla strider ska man inte bara springa in i guns blazing. Mycket trevligt.

vandraren

Swordsman
Om du vill kunna spela online gratis när du vill, var du vill mot vem du vill så rekommenderar jag quakelive.com. Det är en in-browser version av Quake 3. Inte ett nytt spel, men ett bra spel som fortfarande håller. Jag tror antalet registrerade användare nådde en miljon efter några veckor.

Om du är ute efter kul single player fps så kan jag rekommendera crysis som är riktigt häftigt. Man har en häftig biosuit som gör att man kan kasta lastbilar, hoppa högt, bli osynlig, sprina snabbt etc. men bara för en kort stund. Cool storyline också.

Annars är det väl HL2 som gäller, tror alla snorungar spelar det. Själv tycker jag AQ2 var bäst!! Men jag vet inte om folk spelar det längre...

Call of Duty: Modern Warfare 2 som kom ut för en vecka sen ska ju tydligen vara grymt också. Bra onlinespel har du ju även i Battlefield 2, riktigt riktigt bra!

!Paxen

Swashbuckler
Vandraren said:
Om du är ute efter kul single player fps så kan jag rekommendera crysis som är riktigt häftigt. Man har en häftig biosuit som gör att man kan kasta lastbilar, hoppa högt, bli osynlig, sprina snabbt etc. men bara för en kort stund. Cool storyline också.
Glöm inte att man krigar mot nordkoreaner!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vandraren said:
Om du vill kunna spela online gratis när du vill, var du vill mot vem du vill så rekommenderar jag quakelive.com. Det är en in-browser version av Quake 3. Inte ett nytt spel, men ett bra spel som fortfarande håller. Jag tror antalet registrerade användare nådde en miljon efter några veckor.
Word.

Nu när de har linuxklient också (funkar faktiskt hyfsat) så är det typ det enda FPS jag spelar.

//Krank, som inte imponerades alls av HL2

G

Guest

Guest
Gillar du multiplayer så kan nya Call of Duty Modern Warfare 2 vara något att kasta ett öga på. Singelplayerkampanjen var sjukt intensiv och bra, men lite kort [varvade på veterannivå på 3.5 timme], men spelets styrka ligger just på multiplayer. Dessvärre har vi inga dedikerade servrar då IW vill att alla ska gå köpa en Xbox :gremsmile:

Wilmer

Hero
Organ said:
Wilmer said:
Half-life 2 är bra, dock tyckte jag striderna var sämre än i 1an, mycket på grund av att soldat AIn inte är lika ball.
Det var tråkigt att höra. Kan du utveckla lite mer om på vilket sätt den var sämre? Annars har jag för mig att jag tyckte att AIn i de föregående titlarna i serien var ganska bra, speciellt i expansionerna då man mötte många grupper av militära specialstyrkor. De gav intrycket att de faktiskt samarbetade med varandra, då en t.ex. kunde lobba handgranater så man tvingades förflytta sig i kastarens polares korseld, samt att de anpassade sin taktik efter terrängen. Det kunde bli rejält knepigt när man mötte större grupper.

/Anders
Alltså, AIn är bra men rutinerna för soldaterna är tråkigare och de är absolut inte lika frenetiska som i 1an. De springer upp till dig och skjuter på dig, håller sig i grupp och flankar men eftersom de lufsar snarare än springer blir du inte stressad på samma sätt. Dock är det jävligt kul att slåss eftersom du förutom en massa vapen kan kasta tunnor och bildäck och roller mines eller kasta tillbaks deras handgranater, skapa provisoriska skydd genom att knuffa bänkar osv. Tyvärr är det inte tillräckligt svårt för att kräva det så det belönar en kreativ spelare med coolhet liksom. Hunter-robotarna i Episode 2 är däremot skitbra, de är som soldaterna i 1an x 5. Hårda, snabba och de ger fan aldrig upp och skjuter små kristallpilar som exploderar så du tvingar bort från ditt skydd. Och de slåss ofta tillsammans med soldater.

Fallout 3 är bajs om du gillar skjutarspel föresten. L4D är riktigt häftigt första gångerna man spelar det men det är mycket roligare med folk också.

Rickard

Urverk speldesign
Red faction var ett av de första spelen där man kunde skjuta sönder fönster. Spelet var rätt coolt då de gjorde banor genom att gröpa ur berggrund. Berggrunden kunde man fortsätta gröpa ur under spelet genom att skjuta raketer mot den. Det var ballt i multiplayer när man kunde göra en skyttegrav genom att skjuta en raket i backen.

BioShock är egentligen inget spel jag gillade då det blev för repetetivt, men det har en uunderbar miljö (framtiden som den skulle vara år 1950) och har en del skräckmoment som faktiskt fungerar. Sedan är hackingen fyndig med sina minispel.

/Han som knappt spelar "avancerade" datorspel längre

Organ

Out of time, out of mind
Fogge, du är en kung bland män!
HL2 är nerladdat, installerat och påbörjat. Stort tack!

/Anders