zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,790
Tornerspel!
Vi har börjat mjuk-spela Pendragon, så vi spelar och övar oss på olika regler. I går hade vi ett litet tornerspel (med trubbiga lansar).
1) Båda riddarna gör en attack med Lance.
2a) Om båda lyckas, så träffar den som lyckas bäst, och den andra lyckas parera
2b) Om bara den ena lyckas, så misslyckas den andre att parerar
Nu är det så, med trubbiga lansar, att man slår för skada för att utvärdera Knockdown, men inte för att göra skada (utom vid perfekt slag). Så då spelar det ingen roll om man lyckas parera eller inte? Jag införde direkt husregeln att i tornerspel får man dra av 6 på "skadan" för att avgöra om man riskerar knockdown, om man lyckas parera (så att paraden har någon roll).
Sedan ska man då slå 6d6 i skada (för en charger), vilket typiskt landar på 21. Så det är nästan alltid över SIZ. Om man får dra av 6 från "skadan" för sköld, så är man ofta över SIZ. Så det blir knockdown-check. Alltså slag mot horsemanship. Och då kanske "förloraren" har 15 i horsemanship, och då kan man sitta kvar rätt länge (med inte så jättemycket tur).
Så mitt "problem" är att det tar ganska många torneringsrundor innan något trillar av. Och det är lite långtråkigt.
Vad som är realistiskt har jag ingen aning om. Och varken jag eller mina spelare bryr oss heller. Vi har sett Ivanhoe, och där åker de av rätt snabbt.
En tanke var att man får ex.vis -2 på Horsemanship för varje runda som går, eller efter varje gång man blir träffad men sitter kvar.
Den husregel som min spelare föreslog, och som vi provade (och som gjorde att han själv åkte av i finalen) var att när man jämför för Knockdown:
Knockdown-marginal = Skada - SIZ - 6 för sköld (eventuellt)
Så får man dra av denna Knockdown-marginal från Horsemanship. Det fungerar ok och känns rimligt. Men det kanske inte känns så mycket BRP/Pendragon?
Hur gör ni? (jag kan inte vara den enda som tänkt köra Torneringar i just Pendragon)
Vi har börjat mjuk-spela Pendragon, så vi spelar och övar oss på olika regler. I går hade vi ett litet tornerspel (med trubbiga lansar).
1) Båda riddarna gör en attack med Lance.
2a) Om båda lyckas, så träffar den som lyckas bäst, och den andra lyckas parera
2b) Om bara den ena lyckas, så misslyckas den andre att parerar
Nu är det så, med trubbiga lansar, att man slår för skada för att utvärdera Knockdown, men inte för att göra skada (utom vid perfekt slag). Så då spelar det ingen roll om man lyckas parera eller inte? Jag införde direkt husregeln att i tornerspel får man dra av 6 på "skadan" för att avgöra om man riskerar knockdown, om man lyckas parera (så att paraden har någon roll).
Sedan ska man då slå 6d6 i skada (för en charger), vilket typiskt landar på 21. Så det är nästan alltid över SIZ. Om man får dra av 6 från "skadan" för sköld, så är man ofta över SIZ. Så det blir knockdown-check. Alltså slag mot horsemanship. Och då kanske "förloraren" har 15 i horsemanship, och då kan man sitta kvar rätt länge (med inte så jättemycket tur).
Så mitt "problem" är att det tar ganska många torneringsrundor innan något trillar av. Och det är lite långtråkigt.
Vad som är realistiskt har jag ingen aning om. Och varken jag eller mina spelare bryr oss heller. Vi har sett Ivanhoe, och där åker de av rätt snabbt.
En tanke var att man får ex.vis -2 på Horsemanship för varje runda som går, eller efter varje gång man blir träffad men sitter kvar.
Den husregel som min spelare föreslog, och som vi provade (och som gjorde att han själv åkte av i finalen) var att när man jämför för Knockdown:
Knockdown-marginal = Skada - SIZ - 6 för sköld (eventuellt)
Så får man dra av denna Knockdown-marginal från Horsemanship. Det fungerar ok och känns rimligt. Men det kanske inte känns så mycket BRP/Pendragon?
Hur gör ni? (jag kan inte vara den enda som tänkt köra Torneringar i just Pendragon)