kwarnberg
Swordsman
Jag håller för tillfället på att skriva ett litet rollspel i scifi-setting. Jag tycker mig ha byggt ihop ett bra grundläggande regelsystem, men har ett stort problem - pengar. Jag avskyr att behöva hålla koll på småpengar i rollspel, särskilt när det som i det här fallet kan röra sig om summor från att köpa en öl på en krog till att köpa ett rymdskepp. Det blir lite mycket micro management. Jag har funderat på att implementera ett liknande system som i Trail of Cthulhu, där en helt enkelt har kreditvärdighet - har du ett värde på 6 kan du rimligtvis köpa allt som kostar 6 eller mindre. Dock riskerar det också bli lite knasigt. En spelare skulle i teorin då kunna köpa ett oändligt antal rymdskepp som "kostar" 5. Inte helt rimligt.
Jag har således börjat titta på en kombinerad lösning mellan de två sätten. Jag vill nog använda mig av de mer abstrakta värderna från Trail of Cthulhu, men göra dem mer dynamiska och rörliga. Saker som inte kostar så mycket kan rollpersonen köpa om denne har ett kreditvärde som är högre än "kostnaden" gör föremålet, men om ett större inköp ska göras krävs det att rollpersonen spenderar sina pengapoäng. Eller något åt det hållet.
Hur brukar ni hantera pengar i era spel? Och tror ni att det jag kortfattat förklarat ovan skulle vara ett rimligt system att använda? Om ja, vad kan förbättras? Om nej, varför inte?
Jag har således börjat titta på en kombinerad lösning mellan de två sätten. Jag vill nog använda mig av de mer abstrakta värderna från Trail of Cthulhu, men göra dem mer dynamiska och rörliga. Saker som inte kostar så mycket kan rollpersonen köpa om denne har ett kreditvärde som är högre än "kostnaden" gör föremålet, men om ett större inköp ska göras krävs det att rollpersonen spenderar sina pengapoäng. Eller något åt det hållet.
Hur brukar ni hantera pengar i era spel? Och tror ni att det jag kortfattat förklarat ovan skulle vara ett rimligt system att använda? Om ja, vad kan förbättras? Om nej, varför inte?