Halloj!
Jag tänkte tipsa om
Tales of the Grotesque and the Dungeonesque (TotG&D).
Det finns en
Recension på RPG.net och man kan
köpa böckerna på Lulu.
Jag skaffade de två kampanjböckerna och förbannar min snålhet att jag inte köpte Adventures on Gothic Earth samtidigt.
Jag har just öppnat paketet från posten så det här är bara första intrycket, ingen recension.
TotG&D är en gotisk/Weird kampanjvärld till OSR - ni som tycker om Ravenloftvärlden kommer att älska det här.
Man klarar sig alldeles utmärkt med bara första boken, ToTG&D - men Jack W. Shear verkar hålla väldigt hög klass på sina saker så det skadar inte att köpa allt han givit ut.
Eftersom det är en kampanjbok och inte en regelbok ansåg han inte sig behöva en OGL-licens, istället använder han en Creative Commons-licens.
Han har en väldigt avslappnad inställning till regler, det här är typiskt för boken:
"Alignment: I don't generally bother with it, but feel free to write it on your Character Sheet if you like."
eller:
"Encumbrance: We will use the LotFP system for this, when I remember to check."
Reglerna som boken är skriven till det mesta från Goblinoid Games.
- Labyrinth Lord
- Labyrinth Lord Advanced Edition Companion
- Mutant Future
men eftersom hans inställning är så avslappnad till regler fungerar materialet utmärkt till vilka OSR-regler som helst.
Klasserna han själv använder är samtliga från 10 klasser från LL AEC, Mutant (psykisk mutant från MF), samt ett par egna klasser: Barbarian, Bard och Warlock/Witch - men givetvis kan man köra med precis hur många eller få klasser man vill - det är helt OK att bara spela med de "basic four" från LL.
Ras är human, eftersom i Gothic Horror ska alla vara människor. Allt annat, inkl. demihumans, är "monster". Men eftersom han har så avslappnad inställning till regler säger han; att vill någon spela alv eller dvärg så gör det, det är ju ni som spelar och inte han.
Istället för race får man slå på en bakgrundstabell som kan ge ability bonus, saving throw bonus, eller något annat kul.
Demihumans är numera gotiska feycreatures och därför helt oberäknerliga, ta t.ex. Gnome, den lilla trevliga trädgårdstomten:
"Gnomes typically appear as perfectly proportioned humans save for the fact that their mouths are filled with rows of shark-like teeth.
...
Gnomes often appear to adventurers bearing exactly what they need, when they need it, but a gnomish bargain almost always brings a terrible doom."
Det här är ju en kampanjvärld - och som sådan är den motsatsen till Carcosa.
Det finns massor med länder beskrivna, men INGA kartor - för sånt förstör spelledarens fantasi.
Här får ni ett smakprov:
"Caligari - Decadent empire riddled with crime, drugs, and cabaret halls."
"Frostreave - Grim frozen northen land with berserk warriors and snow witches."
"The Gael Isles - An island chain that is home to cannibals, woodoo, and swamp witches"
Ni kan nog räkna ut hur monster och magiska föremål fungerar - och genom hela boken ges massor med tips på hur man ska få den rätta gotiska stämningen.