Peppa upp mig på Stockholm

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, det finns en hel del fördomar om Stockholm. De stämmer bara ibland. Gillar man ett stort utbud och ett urbant liv i Sverige finns det knappast något bättre alternativ. Själv tycker jag att både Malmö och Göteborg är lite för små städer.
Jag har inget ont att säga om vare sig Malmö eller Göteborg. De har båda sina kvaliteter. Jag är bara utled på tröttsamt Stockholmshat.

Edit: Oslo däremot, vilken jävla skitstad. Sämst i hela Norden.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Jag har inget ont att säga om vare sig Malmö eller Göteborg. De har båda sina kvaliteter. Jag är bara utled på tröttsamt Stockholmshat.

Edit: Oslo däremot, vilken jävla skitstad. Sämst i hela Norden.
Oslo är för dyrt men också fantastiskt fint! Med en bra lön hade jag gärna bott där. Vill minnas att jag har varit där fem gånger. Mycket trevligt varje gång.

Last edited:

Vitulv

Oslo är för dyrt men också fantastiskt fint! Med en bra lön hade jag gärna bott där. Vill minnas att jag har varit där fem gånger. Mycket trevligt varje gång.
Vad tycker du är "finast" i Oslo, hororna eller narkomanerna? För det är fan allt Oslo är. Skulle hellre flytta till Aleppo än dit. Uslaste staden i världen efter typ Bryssel.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Vad tycker du är "finast" i Oslo, hororna eller narkomanerna? För det är fan allt Oslo är. Skulle hellre flytta till Aleppo än dit. Uslaste staden i världen efter typ Bryssel.
Oj, här var det starka negativa åsikter! När jag var i Oslo såg jag en del narkomaner, men inte några prostituerade. Det var inte precis något jag letade efter. Är det verkligen mer sånt i Oslo än i andra större städer? Otrevliga (och farliga) situationer uppfattar jag som mer vanliga i Malmö där jag råkade hamna i närheten av rån och överfall flera gånger. Där förekom det också en del sprängningar och skjutningar (färska kulhål i husfasaden var rätt obehagligt).

I Oslo har jag mest hängt på Grünerlökka, som väl är ungefär som Söder i Stockholm. Men jag har även uppskattat att vara nere i centrum. Bra utbud, god mat, många trevliga människor.

Last edited:

Vitulv

... men inte några prostituerade. Det var inte precis något jag letade efter. Är det verkligen mer sånt i Oslo än i andra större städer?
Av de städer jag varit i världen har Oslo näst efter Berlin varit den där den uppenbara prostitutionen (alltså gatflickor som står längs med vägen) varit överlägset störst. Inget man behöver (eller borde) leta efter, bara väldigt uppenbart om man inte är synskadad.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Av de städer jag varit i världen har Oslo näst efter Berlin varit den där den uppenbara prostitutionen (alltså gatflickor som står längs med vägen) varit överlägset störst. Inget man behöver (eller borde) leta efter, bara väldigt uppenbart om man inte är synskadad.
Men är inte det mest på vissa gator? De är ju vanligtvis lätta att undvika. Jag tror också att det är bra att utgå ifrån att resten av världen inte är precis som Sverige. Vårt land är på många sätt fortfarande skyddat från olika typer av elände.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Det är lätt att undvika Soweto också, det gör inte Johannesburg till en nice stad.

Vad menar du med det?
Att vara öppen för att rån, korruption, hot, våld och prostitution kan vara värre och mer påtagligt på andra ställen. Jag uppfattar många svenskar som naiva och omedvetna om hur det ser ut i omvärlden. Om det gäller dig personligen har jag ingen aning om. Vad jag kan se i den här diskussionen så tycker du väldigt illa om just Oslo, trots att det finns många platser som är mycket värre.

Vitulv

Vad jag menar med det? Att vara öppen för att problem, korruption och konflikter kan vara värre och mer påtagliga på andra ställen. Jag uppfattar många svenskar som naiva och omedvetna om hur det ser ut i omvärlden. Om det gäller dig personligen har jag ingen aning om.
Alla förstår att "problem, korruption och konflikter kan vara värre och mer påtagliga på andra ställen". Det gör inte att korruption och konflikter inte längre är faktorer som påverkar huruvida en plats är nice eller inte. Skulle korruption och konflikter vara mindre dåliga för att de förekommer i ett annat land än Sverige, menar du?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Alla förstår att "problem, korruption och konflikter kan vara värre och mer påtagliga på andra ställen". Det gör inte att korruption och konflikter är mindre dåliga. Skulle korruption och konflikter vara mindre dåliga för att de förekommer i ett annat land än Sverige, menar du?
Nä, det är klart att problem är lika dåliga på alla platser. Alla som råkar illa ut lider lika mycket. Men jag tror, som sagt, att många svenskar är naiva. Det står dig fritt att inte hålla med mig, men jag tycker också att ditt tonfall återigen börjar bli så pass otrevligt att jag från och med nu tar en paus från dig. Dessutom uppskattar trådstartaren säkert att postandet här återigen blir mer on topic. Tråden handlar ju inte om knark och prostituerade i Oslo.

Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Stockholm kan vara så mycket, beroende på vem man är och var man bor. Jag har under mitt liv bott i förorten Jakobsberg (20 min med pendeltåg till centralen), vid Skanstull på Söder, på Telefonplan och på tre olika adresser på Östermalm. Upplevelsen av staden har varit väldigt olika, även de gånger jag flyttat inom samma stadsdel. Det krävs verkligen inte många kvarters flytt för att man ska röra sig i hela nya områden, besöka andra butiker och generellt uppleva staden på ett nytt sätt..

Så mitt tips är att om du @Ymir inte trivs där du hamnar i Stockholm – flytta till en annan del av staden, eller bara till ett annat område i samma del.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
I och med att @Ymir sagt att han gillar stadskänsla så tänkte jag att man kunde lista de förorter som har mer känsla av stad och mindre känsla av förtort.

De allra trevligaste:

Midsommarkransen
Aspudden
Sundbyberg
Råsunda
Liljeholmen
Solna

Nybygda stadsdelar som ligger nära:

Hammarby sjöstad
Sickla

Nybygda stadsdelar som ligger rätt långt ut:

Barkabystaden
Vega

Fyll på med platser jag glömt!

Dilandau

Myrmidon
I och med att @Ymir sagt att han gillar stadskänsla så tänkte jag att man kunde lista de förorter som har mer känsla av stad och mindre känsla av förtort.

De allra trevligaste:

Midsommarkransen
Aspudden
Sundbyberg
Råsunda
Liljeholmen
Solna

Hammarby sjöstad
Sickla

Barkabystaden
Vega

Norra Djurgårdsstaden är supermysig och har verkligen en känsla av egen liten stad.

folketsfiende

drömvändare

De allra trevligaste:

Midsommarkransen
Aspudden
Sundbyberg
Råsunda
Liljeholmen
Solna

Hammarby sjöstad
Sickla

Barkabystaden
Vega

Årsta har redan nämnts, men vi kanske kan lägga till Bagarmossen?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Årsta har redan nämnts, men vi kanske kan lägga till Bagarmossen?
Jag gillar Bagis, men skulle inte säga att det finns någon stadskänsla där. Det är väl en rätt traditionell funkis-förort.

Last edited:

folketsfiende

drömvändare
Jag gillar Bagis, men skulle inte säga att serverings någon stadskänsla där. Det är väl en rätt traditionell funkis-förort.
Sant att det är mycket funkis, och det kommer jag nu ihåg att Ymir inte gillade, men det finns definitivt lite stadskänsla.

Conan

انتفاضة
Sundbyberg har extremt hög stadskänsla. Kryllar av restauranger, gym, kaffén, affärer, myndigheter, storbanker samt olika trafikslag.
Som en light-version av den riktiga innerstaden. Dessutom mindre brats än Sjö- eller Djugårdsstaden.