Nekromanti Perfect World?

Phelan

Hero
Så. Jag har en längre tid känt en viss frustration över den spelvärld jag för tillfället spelleder i och är på jakt efter något bättre. Problemet är lite att jag inte har sett något bättre, för de problem jag ser med den nuvarande världen har jag upplevt som vanliga och allmänna problem för spelvärldar och som även kanske har sin naturliga förklaring i den mängd arbete som skulle krävas för att komma åt det som jag ser är problemet.

Vad är jag ute efter? Jag tycker att situationen i Europa under medeltiden är intressant och ger många möjligheter. ”Jaha, och? De flesta fantasyvärldar har ju europeisk medeltid som grundmodell, så vad är problemet?” säger kanske någon då. Vad jag tycker är charmigt och som ger många möjligheter är det feodala systemet och de konflikter och ränker som uppstår i spelet mellan adelsmän på olika nivåer, med korsvisa beroendeförhållanden, kontrasterande vassalstrukturer osv. Lägg till detta kungen och dennes ambitioner samt kyrkan, och det faktum att än så länge är nationalismen i bästa fall gryende och det är inte otänkbart för en adelsman att istället liera sig med någon i grannlandet om det vore gynnsamt. Allt detta är element som man brukar försöka fånga i en fantasyvärld men jag tycker att ofta faller det kort, av ett par olika anledningar.

För det första så finns det en tendens att man försöker göra varje land i världen unikt och spännande för att det ska skilja sig mot de andra länderna, för att erbjuda olika miljöer att spela i även om det är samma värld. När man gör varje land för unikt, kanske med sin egen religion osv, så skapas dels en tydligare gräns mellan länderna och de känns ganska hastigt som åtminstone gryende nationalstater. Då blir plötsligt intrigerande bland adelsmän över gränserna mindre troligt. Även i historien kring länderna blir det ofta konstigt – rikena har ofta funnits väldigt länge och lägger man då till historien så känns gränserna ännu mer huggna i sten.

För det andra så, även om nu spelkonstruktören gör ett par länder med gemensam religion, t ex, så är världen ofta, tyvärr, på tok för liten. Givetvis är det inte så spännande att som spelkonstruktör t ex sätta sig ned och göra en motsvarande beskrivning av alla de tyska eller italienska småstaterna under medeltiden, som även om de skiljer sig lite inbördes även har väldigt mycket gemensamt. Dessutom är det ett jäkla jobb att klämma in många länder som liknar varandra, då är det istället både enklare och mer givande att göra någon form av lapptäcke, där man slänger in några stater som känns kristna, någon muslimsk antagoniststat och så kanske även ett östasiatiskt rike eller två.

Vad leder detta fram till? Jag har mest donat med Eons Mundana senast och när man var yngre DoD:s Ereb Altor, och i dessa två fall så VET jag att ovanstående problem finns men utifrån vad jag hört, läst och sett angående andra fantasyvärldar så känns det inte som att problemet är unikt. Men, jag kan ju ha fel eller så kan det finnas världar som är i alla fall mindre dåliga på ovanstående punkter. Så, någon som har tips på lämpliga fantasyvärldar som har ett eller flera av följande element i sig:

- Stora, med många riken med gemensam kultur/religion/grund som gör att relationer och intrigerande med folk som råkar befinna sig på andra sidan av dagens gräns inte automatiskt känns som landsförräderi (rättare sagt, där konceptet "landsförräderi" inte finns, det är andra lojaliteter som styr och att det verkligen känns var tonvikten ligger)

- Länder där gränserna inte känns huggna i sten och där den nationella identiteten är svag/obefintlig, gärna med en flytande historia

- Som bonusrequest kan jag ju slänga in ett önskemål om att det gärna får vara en logisk teknologinivå i världen och inte fyllt av motsägelser

Mvh / Phelan

De världar jag tror är värd en titt, i fallande ordning är:

Hârn, läs mer på http://www.columbiagames.com/

Greyhawk, som lider en del av lapptäckessjukan och att mycket av det material som man bör inskaffa inte trycks längre. Har ingen bra länk att erbjuda tyvärr, men jag vet att det finns en bunt med bra sidor.

Birthright, där grundtanken är att man ska spela kungar, överstepräster och liknande men där man kan flytta ner nivån till den man vill ha. Trycks inte heller längre och du får googla efter hemsidor.

Johan K

Gammal & dryg
Den perfekta världen, finns den ??

Tänkte till lite när jag läste ditt inlägg. Finns den perfeka världen egentligen ? På nått sätt så känns det som att det finns lika många åsikter om vad som är en bra värld som det finns rollsepelare.

Så, någon som har tips på lämpliga fantasyvärldar som har ett eller flera av följande element i sig:
Det första jag tänker på är Trudvang. Världen kanske inte inehåller så mycket som du nämner, men ändå har en av de bästa världar som jag spelat i, med motiveringen att det är low fantasy, att det är mycket mystik & det är lite mer ovanligt med att traska omkring med diverse vapen & sådant..

/ Johan K, som just tagit en powernap..

Ymir

Liten kantbaron
Så, någon som har tips på lämpliga fantasyvärldar som har ett eller flera av följande element i sig:

- Stora, med många riken med gemensam kultur/religion/grund som gör att relationer och intrigerande med folk som råkar befinna sig på andra sidan av dagens gräns inte automatiskt känns som landsförräderi (rättare sagt, där konceptet "landsförräderi" inte finns, det är andra lojaliteter som styr och att det verkligen känns var tonvikten ligger)

- Länder där gränserna inte känns huggna i sten och där den nationella identiteten är svag/obefintlig, gärna med en flytande historia

- Som bonusrequest kan jag ju slänga in ett önskemål om att det gärna får vara en logisk teknologinivå i världen och inte fyllt av motsägelser

...Mundana.

- Ymir, förstår inte problemet

Phelan

Hero
Snälla... Du vet mycket väl att det är Mundana jag spellett i ett bra tag och det var även ett av de två namngivna exempel där jag inte känner att det funkar. Nu är jag faktiskt inte sugen på att göra detta till någon bashing av spelvärldar, för den sortens diskussioner blir snabbt urtråkiga och man kan förutse precis vad de olika entusiasterna kommer anföra för argument för sin värld. Jag skulle hellre se att det kommer lite konstruktiva förslag än att det blir en destruktiv slugfest.

Mvh / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Nåväl. Det var mest så att det finns ett skäl att jag gillar Mundana, och det är just för att det är en av de få spelvärldar jag sett som stämmer in på de kriterier du nyss satte upp - jag eftersträvar samma sak. Jag begriper helt enkelt inte varför du tycker annorlunda, och var nyfiken på det.

Några andra förslag har jag egentligen inte att komma med, som sagt, det finns ett skäl att jag föredrar Mundana. Men Conans värld Hyboria är förstås ännu bättre på den punkten.

- Ymir, bashar?

Ymir

Liten kantbaron
Btw...ett av dina argument köper jag helt klart, också i Mundana-frågan: fantasyvärldar är för små, och inte tillräckligt komplexa.

Men varför spelar du helt enkelt inte i den bästa av alla kampanjvärldar, vår egen? Då hade du fått precis allt du önskat dig och en aldrig sinande materialtillgång. Om du eftersträvar ett medeltida Europa med all dess dynamik, komplexitet och kulturella och politiska förhållanden...varför inte bara spela i det medeltida Europa?

- Ymir, fortsatt oförstående

Phelan

Hero
Tja, storleken är faktiskt huvudproblematiken för de flesta världarna och ur denna brist på storlek så uppstår de andra problemen. Så, jag får väl vara glad över att du håller med mig på den viktigaste punkten :gremlaugh:

Vad gäller Mundana så upplever jag det inte som exceptionellt dåligt utifrån de problem jag beskrivit. Det är bara ungefär lika dåligt som de flesta fantasyvärldar jag sett. Att spela i Europa? Tja, det verkar ju nästan som om det är antingen det eller att göra sin egen värld som gäller, för det har ju inte direkt haglat med exempel på bra världar, vilket ju hade visat att mina antaganden var felaktiga. Fast det kanske kommer, förhoppningsvis.

Så, för Mundana - det finns en ansats till en gemensam grund för ett flertal av länderna genom Daakkyrkan. Fast, även om Jargien, Drunok, Damarien, Pereine, Colonan och Consaber delar religion så är samhällena väldigt olika (de inkluderar ett kejsardöme av bysantinskt snitt, tre väldigt olika kungadömen - mycket ondsint diktatur i Damarien, något Polenliknande i Drunok och så Mundanas England i form av Consaber - och slutligen två olika slags demokratier). Nästa stora religion, den samoriska läran, finns i tre länder - den lilla rådsrepubliken Västmark, den högfeodala monarkin Soldarn och så stadsstatssammanslutningen Asharien. Mundanas islam, Mhimrätten finns i ett till två riken, beroende på hur fritt man vill se Ziu.

Kontentan ur detta? Ja, på vilket sätt samspelar religionen och staten? Väldigt olika, tydligen. Var finns det naturliga förutsättningar för inbördes konflikter mellan länder som delar t ex en kultur och religion och där adelsmän i gränsområdena inte tydligt ser att de ska sluta sig till den ena sidan, för folket kommer klaga något oerhört om deras herre plötsligt går med grannlandet där man följer helt andra gudar?

Nu har jag fått släppa iväg en bredsida jag inte ville släppa iväg, för de problem jag pekar på är inte på något sätt unika för Mundana utan snarast normen i de flesta fantasyvärldar. I ivern att fylla godispåsen med en massa olika godsaker samtidigt som det är jobbigt att göra påsen hur stor som helst så blir resultatet för få länder, med för stora skillnader sinsemellan, vilket gör att logiken i hur världen ser ut och kan ha utvecklats till dess nuvarande form inte håller.

Mvh / Phelan

_-olle-_

Veteran
Begränsad värld

Jag är mitt uppe i arbetet med en modifierad Mundanavärld där fokuset är lagt på att utförligt skapa de områden äventyrarna besöker och att låta resten kännas via rykten, sagor och hörsägner. Komplexitet uppnås, likaså storlek, men båda med olika medel.

Ymir

Liten kantbaron
Re: :Glödlampa:

Oki. Nu förstår jag, och håller till stor del med om vad du säger. Däremot anser jag fortfarande att Mundanas kulturer har en dynamik och en påverkan på varandra som är tämligen ovanlig i fantasyvärldar. Riktigt samma saker eftersträvar vi trots allt inte.

Dock:
Mundanas islam, Mhimrätten finns i ett till två riken, beroende på hur fritt man vill se Ziu.
Mjae. Nu skriver jag ju faktiskt 'Västlanden', och riktigt så simpelt är det inte. Jag försöker ju trots allt göra något vettigt av materialet, så lite förtroende kan man väl få?. :gremsmirk:
Mhîmrätten har utövat ett stort inflytande på alla zhaniska kulturer, och förekommer hos zhaner överallt från Tarkas till Eumo och de avlägsna rikena i fjärran västern. Det är bara i mamolanismens Momolan som den är ovanlig. Däremot är den filosofiskt betonade Mhîmrätten uppblandad med zhanernas fornreligion och en hel del andra föreställningar som gör de religiösa gränserna mindre benhårda. Ziu är definitivt inte ett eget rike, för övrigt.

Jag anser fortfarande Mundana vara en utmärkt kampanjvärld med mycket lite lapptäcken och en verklig känsla av att kulturerna lever och rör på sig, men jag håller också med dig om att det är alldeles för mycket 'nationalstater' över det hela - religionerna är för nationella till sin karaktär, och kulturgränserna ibland för tydliga. (Consaber är tex väldigt lustigt placerat i förhållande till de liknande kulturerna på Asharina och det ganska unika Thalamur, och zhanerna är alldeles för långt från raunerna. (Ryttarfolken i vår värld har levt i ett bälte över centralasien och arabvärlden).
Mundanas främsta problem är dock att det är alldeles för litet, inte till ytan utan till antalet statsbildningar. Vissa politiska system är alldeles bisarra (typ att alla länder har olika statsskick), men framförallt finns det helt enkelt alldeles för lite länder, städer och folk.

Nå...nog om det. Jag förstår dig nu, helt enkelt, men det enda tips jag har att komma med är fortfarande Hyboria, och det är ju långt ifrån medeltid. Så följ mitt råd och rollspela helt enkelt på medeltiden. Varför substitut när vår egen värld har allt man kan önska sig? Fantasyreligioner blir aldrig särskilt bra dessutom - ingenting når samma trovärdighet och komplexitet som riktiga religiösa föreställningar. (Även om jag tänkte göra ett tappert försök med Mhîmrätten).

- Ymir, på gemensam mark?

Phelan

Hero

Tja, då kanske man skulle ta en titt på Hyboria istället. Mer av medeltida känsla hade ju varit trevligt, fast det kanske vägs upp av att det klarar andra kriterier, som storlek och många likartade riken sida vid sida samt en avsaknad av utvecklad nationalism. Däremot är det ju faktiskt lite tråkigt om det skulle vara så att trots att så många fantasyvärldar eftersträvar att skapa någon slags medeltidsvärld så har ingen lyckats skapa förutsättningarna för att flera av huvuddragen ska kunna uppstå och frodas...

Naturligtvis vet jag att du kommer göra så mycket som går att göra av Västlanden, det har vi ju diskuterat tidigare (jag har inte gjort kragbabaren åt dig än, heller...), men tills du är klar med den kan jag ju bara se på hur det ser ut just nu med Mhimrätten.

Phelan, på gemensam mark men med andra prioriteter

Basenanji

Postd20modernist
Phelania?!

Hmm- jo, jag skulle kunna tänka mig det som ett bra namn på en spelvärld!

För när jag läser dina önskemål så inser jag att det nog inte finns någon spelvärld som stämmer överens med dina önskningar.

Vad jag tycker är charmigt och som ger många möjligheter är det feodala systemet och de konflikter och ränker som uppstår i spelet mellan adelsmän på olika nivåer, med korsvisa beroendeförhållanden, kontrasterande vassalstrukturer osv. Lägg till detta kungen och dennes ambitioner samt kyrkan, och det faktum att än så länge är nationalismen i bästa fall gryende och det är inte otänkbart för en adelsman att istället liera sig med någon i grannlandet om det vore gynnsamt.
Det här finns ju publicerat (något både du och många andra skrivit) som små bitar i en annars mer traditionell, spelvärld. Aidne-halvön i Ereb Altor tex. Jag ser inte varför du inte skulle kunna ta det som mall och sedan skapa en egen värld. En värld som begränsas av de villkor som nämns i citatet ovan.
Kanske behöver du inte skriva ned info om exakt varje land/område/stadsstat, utan kanske har en sorts mall istället.
En mer generisk modell så att säga?!

För annars är risken stor att du bara kommer nära dina önskningar... Jag är nämast övertygad om att de flesta befintliga spelvärldar kommer göra dig besviken på ett eller annat sätt.

Men deppa inte över det! Om någon, så är du rätt person att bygga denna nya sköna värld!

Phelania?! Riktigt bra namn, om jag fick bestämma...!

Lycka till!

/Bas

Phelan

Hero
Re: Phelania?!

Det här finns ju publicerat (något både du och många andra skrivit) som små bitar i en annars mer traditionell, spelvärld. Aidne-halvön i Ereb Altor tex. Jag ser inte varför du inte skulle kunna ta det som mall och sedan skapa en egen värld. En värld som begränsas av de villkor som nämns i citatet ovan.
Kanske behöver du inte skriva ned info om exakt varje land/område/stadsstat, utan kanske har en sorts mall istället.
En mer generisk modell så att säga?!
Jodå, jag är väl medveten om att det finns små brottsstycken av t ex feodala länder i de flesta spelvärldar, Zorakin+Kardien i Ereb Altor, Consaber i Eon t ex. Jag har nog även ett tillräckligt hum för att kunna göra det helt från scratch också, men det är ju som sagt en jefla massa jobb, så det var därför jag ville sondera först för att se om det var så att jag missat någon användbar spelvärld. Egentligen så behöver det nog inte vara specifikt en bunke feodalstater, det jag framförallt saknar är en värld där det känns som om det finns något gemensamt mellan grannländerna, att det inte skiljer sig osannolikt mycket mellan samhällsskick, religion och det sätt på vilket den värdsliga makten samspelar med den andliga. En intern logik i världen, helt enkelt. Nåja, känns som om jag har ett projekt att syssla med i några år här...

Phelania, sa du? Såg du inte "Mata ej egot"-skylten? :gremlaugh:

Mvh och tack för feedback / Phelan

Rosen

Myrmidon

Mer av medeltida känsla hade ju varit trevligt, fast det kanske vägs upp av att det klarar andra kriterier, som storlek och många likartade riken sida vid sida samt en avsaknad av utvecklad nationalism. Däremot är det ju faktiskt lite tråkigt om det skulle vara så att trots att så många fantasyvärldar eftersträvar att skapa någon slags medeltidsvärld så har ingen lyckats skapa förutsättningarna för att flera av huvuddragen ska kunna uppstå och frodas..

Jag misstänker att det främst beror på folks allmänna bild av medeltiden (och hur den yttrar sig i fantasy-sammanhang), och där är nationalstater och stora kulturella skillnader ganska inarbetat.

Jag ser fö flera av de där sakerna du efterfrågar (dynamiskt samspel, likartade kulturer, brist på nationalism) i mitt eget favvospel, till stor del just därför att det inte utspelas i medeltida miljö utan i järnålder, där samhället är baserat på klaner och släktband istf på stater och feodalism.
Däremot skulle jag inte rekommendera Khelataar i det här sammanhanget då det brister på andra grejor som du frågar efter - framför allt att spelvärlden är lika stor som Skandinavien. Och så har den lite "ologisk" teknologinivå, fast det finns en förklaring till det. (-:

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Egentligen så behöver det nog inte vara specifikt en bunke feodalstater, det jag framförallt saknar är en värld där det känns som om det finns något gemensamt mellan grannländerna, att det inte skiljer sig osannolikt mycket mellan samhällsskick, religion och det sätt på vilket den värdsliga makten samspelar med den andliga. En intern logik i världen, helt enkelt.
Kanske GURPS standard-fantasyvärld Yrth? Den har iofs nationer med en viss karaktär, men ändå på ett sådant sätt att de är satta i ett sammanhang och hänger ihop med sina grannar. Vill man ha fler nationer så är det lätt att ta några av de befintliga och kapa upp dem lite, några passar väldigt bra för det.

Den är också lite annorlunda i att man använder verkliga religioner, men behandlar dock islam på ett respektfullt sätt, inte som badguy-religion.

På många sätt kan man säga att den står mitt emellan vår historia och traditionell fantasy.

Helmgast

Däremot skulle jag inte rekommendera Khelataar i det här sammanhanget då det brister på andra grejor som du frågar efter - framför allt att spelvärlden är lika stor som Skandinavien

Säg mig, när kommer Khelataar II i digitaltryck?

// avatarex, väntar...

Rosen

Myrmidon
Re: :Glödlampa: (OT)

Säg mig, när kommer Khelataar II i digitaltryck?

Typ, ett halvår efter att någon lyckats Sherlocka fram rättigheterna till spelet. Fast då är det nog mer troligt att det skulle dyka upp som en PDF.

Iofs har jag från professionellt License Holder-håll fått rådet "lägg upp grejorna och se om nån klagar", men ändå...

--
Åke

Robban

Hero

Inom rollspel är det svårt att hitta, och jag har ännu inte lyckats. Däremot finns det i fantasy-böcker, varav en serie jag själv har tagit mycket inspiration från, "The Malazan book of the Fallen". Visst, serien är än så länge på 5 böcker, men världen känns utvecklad och verklighetstrogen. (författaren, Steven Erikson, arbetade som arkeolog och antropolog, lyckas även med att få de slag som sker i boken att verka episka, storslagna, och framförallt *realistiska*).

Tyvärr är böckerna så komplexa (bland annat genom att bok 1 fortsätter i både bok 2 och 3, där bok 2 handlar om ett par personer från bok 1 som lämnar kontinenten det utspelar sig på, och bok 3 fortsätter på den kontinent bok 1 utspelar sig på. Bok 4 är fortsättningen på bok 2, och bok 5 är än så länge inte kopplad till någon bok (även om en del namn anspelar på tidigare böcker).

Komplex, var ordet.

/Robban - höjer Erikson till skyarna.

Helmgast
Re: :Glödlampa: (OT)

Typ, ett halvår efter att någon lyckats Sherlocka fram rättigheterna till spelet. Fast då är det nog mer troligt att det skulle dyka upp som en PDF.

Iofs har jag från professionellt License Holder-håll fått rådet "lägg upp grejorna och se om nån klagar", men ändå...

Jag tänker inte klaga. Men att trycka små upplagor i digitaltryck innebär varken stora kostnader eller risker? Vid förhandsbeställning så blir det ju ännu lite bättre för dig.