Nekromanti Perpetuell Indestruktibilitet

Praetori

Warrior
Har tröttnat på den skumma alkemiska processen.....
I min spelgrupp är något som gjorts Perpetuellt Indestruktibelt, helt enkelt oförstörbart och (i fallet rutningar) ogenomträngligt (såvida vi inte talar magiska eller heliga vapen). Denna alkemiska process är oheligt dyr, för att inte säga omöjlig att få tag på. Kanske den mäktige gamle sanarimagikern som lever som eremit uppe i kraggmassivets klippvidder vet hur man gör?

Hur som helst så har jag skapat en ny Perpetuell Indestruktibilitet och döpt om den gamla till "något annat"....

Den nya alkemiska processen dubblar ett föremåls brytvärde per magnitud. Förutom att brytet ökar så ökar även pansarvärdena för respektive hugg, kross och stick med ett poäng per magnitud.

Ett enkilos svärd med 10 i bryt får således (med en magnitud 3 process) ett brytvärde av 40 (nej, det dubblas inte exponentiellt). Har man väl använt en alkemiskt process på ett föremål går det inte att behandla det aktuella föremålet igen om man inte först tar bort den gamla.
En armskena med bryt 10 och (för enkelhetens skull) 10 i alla pansarvärden får (med en magnitud 2 Perpetuell Indestruktibilitet) 20 i bryt och 12 i alla pansarvärden.

ja, så funkar det i våran spelgrupp iaf
slut, frågor, reflektioner, flaming?

Sen att det inte är troligt att mina spelare NÅGONSIN skulle komma över ett mer "highpower item" behandlat med ovanstående process på någon magnitud högre än 1 ör osannorlikt =)

Hjalle

Swashbuckler
Perpetuell Indestruktibilitet är väääldigt flummigt. Med en oförstörbar lintråd kan man fjättra ett grottroll, bara man virat så att han inte kan krångla sig ur. Med en oförstörbar rustning så kan man inte skadas med hugg- och stickskador (jo, enligt reglerna - men om någonting inte går att söndra, då kan man juh inten nå igenom materialet). Med en oförstörbar vandöd så... Ja, den blir osårbar. Därför kan jag gott förstå att man hittar på sådana husregler som du gör (även om jag tycker att pansarvärdeökningarna ska vara högre).

Personligen skulle jag kunna tänka mig att utveckla någon slags variant av din variant, men även behålla processen Perpetuell Indestruktibilitet - dock med en rejäl höjning av magnituden. Dessutom skulle kunskapen om denna inte vara allmänt känd ens bland alkemister, utan receptet (inte säker på om det är ett vanligt recept som det är) skulle vara mycket svårtillgängligt och obskyrt och ingredienserna skumma, nyckfulla och ombytliga. Dessutom skulle föremålet förstöras om processen misslyckades, eller något annat roligt.

-Hjalle, i vars Mundana magi och magikunniga personer är vanligare än i det officiella.

RoadKill

Veteran
Låter som om detta kan tas upp av min spelledare :p

En nackdel är dock att man tex. kan skaffa en stridshacka och slipa den skarp som ett rakblad och sedan haxxa lite magi på den så har man ett vapen som sticks ganska mkt...

Brytvärdet minskar ju såklart när man slipar skiten men vad gör det om man ändå kan få upp det till 20 ^^

Praetori

Warrior
Varför stanna vid slipade vapen?
Lägg effekten på ett A4-ark å kombinera med en magnitud 5 "skärpa"...så kan vi snacka ohyggliga papercuts sen =)

Dr Ikusha

Veteran
Hur funkar det egentligen?

Detta får mig att fundera på hur rustningar fungerar egentligen... Måste man hugga GENOM metallen i en plåtrustning för att göra någon riktig skada (typ extraskador)? Går det överhuvudtaget att hugga genom en plåtrustning med ett enhandssvärd? Jag har svårta att tro att t.ex ett stridssvärd eller ett carwelan har den tyngd som krävs för det. tvåhandssvärd och tyngre yxor möjligen, och säkert krossvapen med spikar, men enhandssvärd? låter märkligt.

Har en känsla av att detta är något som get mången spelkonstuktör huvudvärk genom tiderna. :gremwink:

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag hade en spelledare innan som hade en annan lösning.

Enligt honom gjorde den alkemiska processen en slags "astral" kopia av föremålet. Som gjorde att den fysiska delen av det hela tiden eftersträvade att efterlikna dess "hela" astrala kopia. Det ledde till att om man stack ett svärd genom en rustning så GICK det igenom. Men när man drog ut det så försvann hålet direkt. Det liksom lagade sig direkt.

Det är iallfall en variant.

Galahad

Veteran
Om man sedan lägger in en liten fördröjning på effekten så skulle tex ett vapen med Perpetuell Indestruktibilitet kunna bli obrukbart i en strid, även om det bara är för en kort tid (nu pratar jag stridsrundor)

Syeth-hd

Warrior
jag tycker att den är bra redan. rustningar skyddar fortfarande lika mycket. det enda som händer är att bryt inte räknas eftersom det inte kan gå sönder. så i "mäktighets balans" så är den bra. när det gäller att göra på vandöda så kan man som högst bara göra en odöd hund oförstörbar.annars (för humanoid) krävs det massor med pengar och en ENORM skicklighet, eller om man inte är skicklig så krävs en E-E-E-ENORM-RM-Rm-rm summa pengar till laboratoriet. vilken skada kan en enda göra? :gremgrin: för samma summa pengar kan man köpa en arme som anfaller och kedjar fast den vandöde i en järnpåle eller liknande. i väntan på att en alkemist ska använda summan en tredje gång till att ta bort effekten. (eller så gräver man ner allt nånstans. gjuter den i betong eller liknande, kult äventyr det kan skapa)

vad gäller penetrerande så. när det gäller olika kläder och tyger. så skadar man ju ändå. som att sätta en duk över en pinne. duken antar pinnens ungefärliga form. ett svärd inlindat i tyger kan man ju fortfarande skada någon. med rustningar blir det svårare. det där med en magisk kopia som rustningen efterliknar lät jättehäftigt.
den behöver dock inte göra något särskilt för det. bara att det ser häftigt ut.

så jag tycker det inte alls är något problem förutom att det är flummigt för en sl att beskriva hur rustningen blir genomträngd men ändå är oskadd.

Madon

Warrior
Re: Perpetuell Indestruktibilitet [ANT]

Ooh, tack för äventyrsideen.. Jag ska göra ett äventyr där det går lös en odödlig och oförstörbar zombie!

/Madon - o_O

Mouja

Hero
Re: Hur funkar det egentligen?

"tvåhandssvärd och tyngre yxor möjligen, och säkert krossvapen med spikar, men enhandssvärd? låter märkligt.
[...]
Har en känsla av att detta är något som get mången spelkonstuktör huvudvärk genom tiderna."

Det är där som Eon har sina Hugg-, Kross- och Stickskador till skillnad från... alla andra spel jag kan erinra mig om. De kanske inte hjälper i svärd vs. svärd situationen, men i spikklubba vs. svärd så är det ju ganska uppenbart, då olika rustningar har olika skydd mot Hugg/Kross/Stick.

DarkMystic

Swordsman
Själv har jag alltid fantiserat att vapen och rustningar regenererar så vi har normal skada fast rustining och vapen förlorar aldrig bryt.

/DarkMystic vaknar till liv