Nekromanti Persbrandt i the hobbit

Poseur

Swashbuckler
Okej håller med om att Sagan om ringen (första filmen) faktiskt är ganska bra och braindead äger. Men resten suger ganska fetpung enligt mig och allt Guillermo del Toro har gjort är så sjukt mycket bättre.
Stämning och läskigt fantasymys är han ju kung på.

/Poseurs enkla åsikt.

Cybot

Mest spelbar
Poseur said:
Men resten suger ganska fetpung enligt mig och allt Guillermo del Toro har gjort är så sjukt mycket bättre.
Hellboy: The Golden Army bättre än Two Towers eller ens The Frighteners?

heeeeeeeeeell no.

krank

Går ondskans ärenden
Cybot said:
Hellboy: The Golden Army bättre än Two Towers
Enligt mig: Definitivt. De två tornen kräver att man tycker att standardfantasy är intressant, att "episka strider" är intressant, etc. Jag gäspade mig igenom de två tornen. Trilogin ger jag som helhet en trea; det är typ vanlijsmak, ganska melkglåmig sådan. Duger för en stunds underhållning, men säger inget nytt eller intressant, och ger mig egentligen ingenting som betraktare.

Hellboy II's setting, miljöer och story kände jag hade större relevans. I mina ögon är det alltid bättre med nutid än med "medeltid", mycket mer omedelbart, identifierbart. Jag kunde identifiera mig och leva mig in mer i HB2 än i TT.

Arfert

Facit
krank said:
Hellboy II's setting, miljöer och story kände jag hade större relevans. I mina ögon är det alltid bättre med nutid än med "medeltid", mycket mer omedelbart, identifierbart. Jag kunde identifiera mig och leva mig in mer i HB2 än i TT.
..för mig låter det där som att tycka att Strandvaskaren är en bättre skräckfilm än Alien, för att man inte gillar rymd. :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
..för mig låter det där som att tycka att Strandvaskaren är en bättre skräckfilm än Alien, för att man inte gillar rymd. :gremgrin:
Tja, om man blir enormt avtänd av rymdsetting så till den milda grad att man inte kan tycka att saker som händer i rymdsetting blir det minsta skrämmande, så tycker jag att det är en helt acceptabel åsikt.

Sedan är det som sagt inte bara miljön, även om det är en stor del; mycket av SoR's appeal ligger ju i fotot och miljöerna, i epiken och varelserna etc. Tycker man inte att de är häftiga är det väl inte så underligt att man inte gillar SoR? Sedan tycker jag som sagt att tolkningen är ganska trist också, väldigt lite "oomph" i berättandet och miljöerna. För tillrättalagt, överlag. För... tja, för "vanilj".

Pom

Swashbuckler
Beorn blev det

Mer här. Ja, Persbrandt är ju inte obegåvad om man bortser från det trista fack han har befunnit sig i rätt länge. Nu höll jag på att skriva något om att man måste varna PJ från att sätta på honom blond peruk, men The Hobbit är ju mycket lättsammare än LotR, så det skulle egentligen inte göra så mycket.

Draugen said:
Helt klart Beorn! Möjligtvis Bard Bågskytten, men då det skrivits att det troligtvis kommer vara en väldigt nordisk roll så föreställer jag mig genast Beorn i huvudet.
And Beorn it is! :gremsmile:

Länk till nyheten.

solvebring

Superhero
Draugen said:
Draugen said:
Helt klart Beorn! Möjligtvis Bard Bågskytten, men då det skrivits att det troligtvis kommer vara en väldigt nordisk roll så föreställer jag mig genast Beorn i huvudet.
And Beorn it is! :gremsmile:

Länk till nyheten.
Om det är 110% sant så, tja, awesome - helt klart! =)

Simon

Swashbuckler
solvebring said:
Dante said:
solvebring said:
Problemet är att vi inte kan göra annat än glättiga och kassa familjekomedier eller torftiga kriminalare i det här landet.
Ähum.Ping-pongkingen. Regisserad av en rollspelare, no less.

Och för tv har du t.ex. Lasermannen och Upp till kamp (jag behöver inte nämna att det finns minst en rollspelare i rollistan, va?).
Jojo, det klart det finns undantag. Jag borde kanske ha sagt "... i majoritet...". Håller förövrigt med om att t.ex. Ping-Pongkingen är bra. Upp till kamp har jag inte sett så mycket av, ett par avsnitt bara och ja det var också bra. Lasermannen... Mja, helt okej. Fast nåväl, to the point. Det finns undantag, det gör det alltid, och jag vill göra skillnad på TV-serier och långfilm.

Fan, Film-Sverige var bättre förr (enligt mig personligen). Ta Bombi Bitt och Jag till exempel. Fast mja, den gjordes ju också för TV iof.
Låt den rätte komma in, Millennium-filmerna, Svinalängorna, Masdjävlar, Om jag vänder mig om, Till det som är vackert, Snabba cash, Sånger från andra våningen, Fucking Åmål, Tjenare kungen, Fyra nyanser av brunt, om vi bara tittar på de senaste åren och inte ens tänker efter. Finns säkert många många fler.

Det är en fördom att det inte görs bra film i Sverige. Säg den bransch där det inte bland det bästa också finns en massa mediokra grejer?

Ymir

Liten kantbaron
Mun mot Mun, Den osynlige, Smala Sussie, Säg att du älskar mig, Lilja 4-ever, Livvakterna, Den bästa sommaren, Glasblåsarens barn, Den nya människan, En liten julsaga, Ett hål i mitt hjärta, Lilja 4-Ever + alla tidigare nämnda i tråden

och SVT gör miniserier i världsklass också...

- Ymir, just to rub it in

solvebring

Superhero
Det låter som jag har fler svenska filmer att se. Även om jag sett en hel del av de ni, Simon och Ymir, räknat upp så har jag inte sett alla av dem. Och tja, kan hålla med om att några av de jag sett som ni nämner är helt okej. Och vad det gäller Ulf Malmros så, yes, så klart. Malmros är = bra film.

solvebring

Superhero
Jojo, så klart. Men det känns som att Sverige har en bestämd stig som man inte får vika av ifrån. Görs det annat än kriminalare, familjekomedier och familjedraman så blir film-Sverige skitnödigt. Jag menar, Död Snö skulle t.ex. aldrig ha kunnat göras här i Sverige, känns det som. Filmer i stil med Freddy Got Fingered eller Kill Bill kommer aldrig att kunna associeras med Sverige.

Visst, ett problem är naturligtvis budgeten. Svensk film rör sig inte med samma kassa som Hollywood direkt - och nej, med det säger jag inte att Hollywood är bra per automatik bara för att de har pengarna. Men vi snackar andra pengar. Svensk film når ju inte ut internationellt som amerikansk film osv. Fast frågan är ju samtidigt - kan vi nåt dit om vi aldrig satsar?

Nu kan jag inte mycket om film på det viset. Me = no expert. Jag är väl en medelmåtta vad gäller film och min filmbildning är väl inte större än utöver grunderna. Läser förövrigt en asintressant filmhistoriekurs nu. Filmhistoria är rock n roll!
... Mja, jag har inte några Orvar Sävström-kunskaper eller in-business-kunskaper som du, Simon (all respect) - det får ni leva med - men seriöst, är inte den svenska filmbranchen lite lam - lite för PK och straight?

Jag tycker ändå att den i majoritet är grå och trött.
Fast kanske är det bara så att vi inte kan göra storfilm som rockar eller dramafilmer som tänjer gränserna and that's final?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Persbrandt i the hobbit (ot)

solvebring said:
...Orvar Sävström...
Eftersom vi ändå börjat svänga av åt ett visst håll i ot-land i denna tråd så vill jag bara påpeka att den gode Orvar är gammal rollspelare han med.

/Anders

solvebring

Superhero

Organ said:
solvebring said:
...Orvar Sävström...
Eftersom vi ändå börjat svänga av åt ett visst håll i ot-land i denna tråd så vill jag bara påpeka att den gode Orvar är gammal rollspelare han med.

/Anders
Jajjamensan. Fast gammal... Menar du som spelat länge eller som spelade förr?
Jag har nämligen noterat att han brukar dyka upp på lite Sverok-foton då och då, så han verkar fortfarande aktiv iaf.

Organ

Out of time, out of mind

solvebring said:
Organ said:
solvebring said:
...Orvar Sävström...

/Anders
Jajjamensan. Fast gammal... Menar du som spelat länge eller som spelade förr?
Jag har nämligen noterat att han brukar dyka upp på lite Sverok-foton då och då, så han verkar fortfarande aktiv iaf.
Jag menade gammal som att han spelade förr. Huruvida han fortfarande spelar rollspel eller ej har jag ingen aning om men det är intressant att du tror att han fortfarande gör det. Vad menar du förresten med "sverok-foton"? Har han setts på sverokmöten eller?

/Anders, nyfiken

solvebring

Superhero

Jag menade gammal som att han spelade förr. Huruvida han fortfarande spelar rollspel eller ej har jag ingen aning om men det är intressant att du tror att han fortfarande gör det.
Aha, okej. Ja, nu vågar jag inte svära på att han är aktiv nu, idag. Jag har dock sett honom på bilder i samband med Sverok under de senaste åren.

Har han setts på sverokmöten eller?
Ja, precis. Frågan är bara vart jag sett bilderna. Antingen på någon sverokares Flickr eller också så var det fan i någon signaler. Tror det var någon träff med 80-talstema och skit. Hm... Ska se om jag kanske kan hitta dem igen.

Btw, Säfström ska det tydligen vara, med f. My bad.

solvebring

Superhero

... Ah, kom just på att att det var under Sveroks 20-årsträff. Orvar var konferencier då. Så det var nog i någon artikel om det i Signaler som jag såg honom sitta där och lira brädspel och sådant.

Ska se om det går att hitta bilder på det. =)