Re: Svensk film i ett internationellt perspektiv
Jag menar, Död Snö skulle t.ex. aldrig ha kunnat göras här i Sverige, känns det som.
Frostbiten.
Filmer i stil med Freddy Got Fingered eller Kill Bill kommer aldrig att kunna associeras med Sverige.
Ingen större förlust, kanske...
(Att göra Kill Bill
överlät vi åt norrmännen eftersom vi inte stod ut med skammen)
Men vi snackar andra pengar. Svensk film når ju inte ut internationellt som amerikansk film osv.
Jänkarna har precis gjort remakes
både av Män som hatar kvinnor och Låt den rätte komma in. Om inte det är att "nå ut" internationellt så vet jag inte vad du menar med ordet, för alltså, inte ens
titaniska filmbranscher som den kinesiska kan generellt hoppas på att uppnå annat än fringe-popularitet och kanske en medioker remake vad gäller att slå i Amerika.
Men ingen filmnbransch kan hoppas att nå ut lika mycket internationellt som den amerikanska; för världen är amerikaniserad. Så att jämföra oss med amerikansk films spridning är inte det minsta rättvist, jämför hellre med något land i samma storlek, och du hittar inte många med lika blomstrande filmkultur som Sverige. Tyskland, Frankrike, Korea, Iran, Japan, Mexico, Egypten, Spanien, Polen, visst liksom, men de har fem-femton ggr så många invånare som Sverige. Om du ska göra nån som helst rättvis jämförelse får du jämföra med marockansk, belgisk, rumänsk eller dansk film, och då spelar svensk film lätt i samma liga, och är kanske rentav bäst i klassen.
Visst, jag skulle också önska att svenska filmskapare gjorde mer genrefilm och mindre glättig komedi, men om Finland kan göra filmer som Jade Warrior, och Norge filmer som Fritt Vilt och Död Snö, Island kan göra Reykjavik Whale Watching Massacre, och Schweiz kan göra Cargo, nog fan kan vi göra genrefilm i Sverige med, och det
har vi gjort; liksom, Låt den rätte komma in är nära nog universiellt hyllad och var aspoppis bland filmnördar i Amerika.
- Ymir, just sayin'