Efter min tråd om titulering i gamla Sverige så kommer här en annan. Jag har börjat fascineras mycket av 1800-talets Sverige och tycker att det är tråkigt att det är så förbisett inom rollspelen till förmån för England och annat. Jag inser att jag verkligen har dålig koll! Rollspelet jag fnular på ska utspela sig i en ganska isolerad by någonstans i Sverige någonstans på typ 1800-talet. Jag vill hålla det vagt och inte specifikt just nu, och är okej med lite anakronismer, men vill tydligt sätta det i det gamla bondesamhället. Av den här anledningen har jag börjat titta lite på hur samhället fungerade och vilka personer man kunde påträffa i en by på landet. Jag har börjat försöka sätta mig in i vad ord man bara hört förr, som torpare, statare, landsfiskan, fjärdingsman, kronobonde och allt vad det heter, egentligen betyder.
Så i den här tråden söker jag tips! Tipsa gärna om bra källor, som böcker eller länkar, men också bara om yrkesroller och huruvida de kunde finnas i en liten 1800-talsby. Den här byn ska vara liten nog att precis ha en kyrka (eller kanske bara ett kapell) och en kyrkoherde. Här är några personer man kan tänka sig:
Fler tips, vidare info och rättningar mottages tacksamt!
Så i den här tråden söker jag tips! Tipsa gärna om bra källor, som böcker eller länkar, men också bara om yrkesroller och huruvida de kunde finnas i en liten 1800-talsby. Den här byn ska vara liten nog att precis ha en kyrka (eller kanske bara ett kapell) och en kyrkoherde. Här är några personer man kan tänka sig:
- Bönder. Men vad för bönder? Jag vill ha ett par hemmansägare som alltså driver jordbruk med drängar, och som betalar skatt på det. Här finns olika sorter, som skattebönder och kronobönder, men en skattebonde är eventuellt vad jag vill ha här, alltså en som äger sin egen jord. Kanske flera.
- Denna bonde har ett antal drängar
- Och ett antal pigor
- Den främste av drängarna kallas fogdräng
- Samt såklart bondmoran, kanske kallad "mamsell" av tjnstefolket, för så säger de i Torparen och hans omgifning och det låter ballt.
- Man kan också tänka sig en och annan kronobonde, som brukar kronans mark och betalar avrad.
- Sedan finns det torpare, som om jag fattat det rätt arrenderar sin mark av bonden och betalar i natura till denne.
- Och så finns det statare, men de verkar mest ha funnits på större gårdar och inte funnits i Norrland, så jag tror att jag skippar statarna.
- Backstugusittare, som bor i en stuga på annans mark, men utan att arrendera mark. Försörjer sig som daglönare, hemslöjdare, hantverkare och annat. Oftast men inte alltid fattiga.
- Jag tänker att det också kan finnas skogshuggare. Här vet jag inte riktigt hur det hela var organiserat. Man använde märkyxor för att märka stockarna, och flottade dem sedan som lösa stockar genom bäckar, åar och älvar ned till ett skilje och sågverk och så, men hur var timmerhuggarna organiserade och hur fick de betalt? Var det markägarens märke på stockarna, eller bruket de skulle till?
- Jägare? Kan man ha en enskild jägare i byn som jagar vilt och säljer köttet? Jag har läst mig till att efter 1789 fick ofrälse bönder rätt att jaga fritt på skattejord, men jag vet inte om det fanns faktiska jägare som levde på det, eller om det var något man gjorde ibland som bisyssla till odlandet. Tönker mig också att lite backstugusittare kan syssla med lite tjuvjakt, vilket kan skapa konflikter.
- Handlare och hantverkare vet jag inte heller riktigt. Åsa-Nisse har ju handlare Sjökvist, men det är ju typ 1950-tal. Traditionellt fick väl handel och hantverk bara utföras i städerna? Eventuellt kanske det är så att en gårdfarihandlare kommer förbi då och då.
- Kyrkoherden, såklart. Jag hade ju gärna en väldigt minimal kyrka och bara kyrkoherden själv, men lite tjänstefolk ska han såklart ha.
- Jag gillar konceptet med sockenstämma, och de sex män som sitter i denna, och som skojigt nog kallas för "sexmän". De är ju generellt det fina folket på bygden, antar jag.
- En mjölnare? Eller maler bönderna själva i sina små skvaltkvarnar?
- En barnmorska/jordemor. Jag tänker mig en gammal änka som eventuellt även är en "klok gumma" med mystiska kunskaper.
- En fjärdingsman som ser efter lag och ordning i socknen.
- Man kan tänka sig en friherre eller liknande, men det är nog i så fall någon som bor ganska långt bort.
Fler tips, vidare info och rättningar mottages tacksamt!