I berättande media händer det ofta att huvudpersoner byter åsikt på ett dramatiskt sätt: den onde härskaren blir en god härskare efter att ha umgåtts med sina förtryckta undersåtar, den pacifistiska krigaren tar upp svärdet igen för att hjälpa sina vänner, adelsmannen låter sin dotter gifta sig med bondpojken efter att ha sett att han är en god och ädel människa, Han Solo kommer tillbaka och hjälper Luke Skywalker att spränga Dödsstjärnan, till exempel.
Rollspel är inte speciellt bra på att återskapa den här typen av åsiktsförändringar, eftersom de, för att ha den rätta mängden dramatik, bör vara ett resultat av en längre tids påverkan och inte bara av ett enda färdighetsslag. Många rollspel har inte regler alls för att påverka folk, utan det lämnas helt till spelarnas och spelledarens godtycke. Eftersom jag gillar regler tycker jag att det skulle finnas en poäng i att även ha regler för att få folk att ändra åsikt, om detta är något som är viktigt för spelet, naturligtvis. De som ska kunna påverkas bör då både vara spelarnas rollpersoner och spelledarpersonerna, gärna på storslagna sätt så att den brutale krigaren tvingas ta avstånd från våld, biffälskaren tvingas bli vegan och antirasisten blir en fradgatuggande nazist, allt för att skapa större drama och konflikter.
Finns det ett spel med sådana regler? Borde det finnas ett spel med sådana regler? Om det fanns ett spel med sådana regler, hur skulle de se ut?
/tobias
Rollspel är inte speciellt bra på att återskapa den här typen av åsiktsförändringar, eftersom de, för att ha den rätta mängden dramatik, bör vara ett resultat av en längre tids påverkan och inte bara av ett enda färdighetsslag. Många rollspel har inte regler alls för att påverka folk, utan det lämnas helt till spelarnas och spelledarens godtycke. Eftersom jag gillar regler tycker jag att det skulle finnas en poäng i att även ha regler för att få folk att ändra åsikt, om detta är något som är viktigt för spelet, naturligtvis. De som ska kunna påverkas bör då både vara spelarnas rollpersoner och spelledarpersonerna, gärna på storslagna sätt så att den brutale krigaren tvingas ta avstånd från våld, biffälskaren tvingas bli vegan och antirasisten blir en fradgatuggande nazist, allt för att skapa större drama och konflikter.
Finns det ett spel med sådana regler? Borde det finnas ett spel med sådana regler? Om det fanns ett spel med sådana regler, hur skulle de se ut?
/tobias