Jag brukar hitta någon slags grundkoncept, premiss, känsla, personlighetsdrag etc jag skulle vilja utforska, och utifrån detta gradvis polera fram en rollperson (både före och under spel). Grunden är ofta direkt inspirerad av någon karaktär i en bok, film, eller rentav en person i min närhet eller som jag träffat någon gång. Ibland faller många bollar på plats samtidigt; när jag tex skulle spela en tjej som var det svarta fåret i en belgisk överklassfamilj fick hon element och drag av flera olika personer, både folk jag känner i verkligheten och fiktiva, kombinerat med drag det därefter kändes naturligt att hon borde ha, tills hon blev en helt unik individ.
Så, en början för mig skulle till exempel kunna vara:
"Jag vill dölja ett sårbart innanmäte under en tuff yta"
"Jag vill vara stolt rationalist i en era där sådana inte växer på träd, men samtidigt hemsökas av något som ruckar på min övertygelse"
"Jag vill brottas med lojalitet till en organisation jag är uppvuxen i och tror på, men vars ledare behandlar mig som crap".
"Jag vill vara det svarta fåret i en överklassläkt, och leva sunkigt bland en massa bohemer i desperat förnekelse av min bakgrund och mina pengar, som aldrig gett mig minsta lycka".