Fast här handlar det inte om kulturer, och inte heller om att sno något rakt av, utan om att hämta inspiration från verkliga namn i vissa regioner till namn i spelvärlden.Caligo;n327203 said:Själv tycker jag det är tråkigt att sno kulturer rakt av.
Inspiration från kulturer är ok tycker jag men jag tyckte en del exempel i tråden var mer av typen "sno"luddwig;n327205 said:Fast här handlar det inte om kulturer, och inte heller om att sno något rakt av, utan om att hämta inspiration från verkliga namn i vissa regioner till namn i spelvärlden.
Nope, dom pratar "standard" (dvs. svenska, på samma sätt som engelska är "basic" i Star Wars) och något fiktivt insektsspråk.Caligo;n327209 said:Pratar insekterna Swahili?
Tack för att du vågade dig in i den här tråden ento! Jag vet att insekter är lite jobbigt för dig <3 <3 <3entomophobiac;n327211 said:Känns lite som att dvärgar har Voice-Over med skottar i många datorrollspel..
Eller ännu värre (bättre?) att insekterna kommunicerar med varandra med feromoner, och den bara: "hej jag heter (spruta ut en lätt svaveldoftande dunst i ansiktet på dig) men du kan kalla mig Knut".113;n327218 said:För övrigt gillar jag att insekterna har siffror som namn, men jag funderar jag vet en kompis som har många kollegor från ett asiatiskt namn och det är väldigt vanligt att de antar ett mer engelskliknande namn, antagligen för att vi kan ha svårt att hålla reda på eller uttala det rätt. Vet även en läkare från ett öststatiskt land på mitt jobb som kört på samma visa, ett mer svenskt namn för att vi oftast uttalar det fel.
Det jag tänkte var väl att om du nu har med någon sorts oliktalande rymdvarelser av olika slag men ändå har med en sorts common talk att även de andra raserna kan ha ett typ common namn.
Typ xzixtzlooksi, kalla mig Ken varpå alla pustar ut.
Om det nu finns någon språk kunskap kanske man dessutom kan imponera genom att faktiskt uttala namnen rätt.
Bara ett litet sidospår, tänker mig att i en värld där många kanske till och med saknar rätt organ för att uttala vissa namn så känns det inte otroligt att man gör det enkelt för sig (eftersom man slipper rätta folk som behöver 25 försök att komma ens nära) även där.
Det påverkar inte själva grundtanken men kan ju finnas med i beaktande sen.
Det där är kul. Faktiskt lite för kul. Eller kul på fel sätt. Vad jag menar är att spelet absolut får innehålla humor, men det får inte bli buskis av det hela.Tant Ragnar;n327228 said:Eller ännu värre (bättre?) att insekterna kommunicerar med varandra med feromoner, och den bara: "hej jag heter (spruta ut en lätt svaveldoftande dunst i ansiktet på dig) men du kan kalla mig Knut"
Jag tror inte att rymdvarelserna bekräftar några kulturella fördomar alls, men det är svårt att ha något perspektiv på den punkten tycker jag. Rymdvarelserna är i alla fall inte direkt influerade av enskilda kulturer. Istället lånar de delar från många olika källor, både verkliga och fiktiva.entomophobiac;n327211 said:Huruvida det blir i riskzonen för att vara problematiskt eller ej tror jag snarare handlar om vilka kulturella fördomar som dina rymdvarelser bekräftar. Om insekterna är förslavade och utnyttjade likt en sorts verklig triangelhandel så blir det ju genast mer än bara namnen som är lånade från vår egna värld, exempelvis...
Det där är en bra poäng. Samtidigt tänker jag att påhittade namn och uttryck alltid riskerar att betyda, eller åtminstone låta väldigt likt, något annat. Sedan är risken kanske mindre desto mer främmande namn man konstruerar. Hur omfattande försiktighetsåtgärder man ska vidta, och hur mycket man ska anpassa sig, blir en avvägningsfråga. Om jag i mitt rollspel på svenska döper en rymdbas till något som råkar betyda penis på en obskyr skotsk dialekt ser jag det inte direkt som ett problem, och om någon tycker att jag som skribent är respektlös... ptja, då får dom väl tycka det då.entomophobiac;n327211 said:Dessutom finns det alltid en annan faktor av det. När du skriver "afrikanskklingande namn", exempelvis, är det inte omöjligt att du faktiskt skriver något som betyder något, eller skriver på ett sätt som är respektlöst mot förlagan. Enda sättet att vara helt säker är att göra gedigen research och att be insatta personer om korrekturläsningshjälp. Annars kommer du i praktiken aldrig undan den risken.
Om du vill undvika det så behöver det inte vara toksvårt egentligen.luddwig;n327233 said:Om jag i mitt rollspel på svenska döper en rymdbas till något som råkar betyda penis på en obskyr skotsk dialekt ser jag det inte direkt som ett problem, och om någon tycker att jag som skribent är respektlös... ptja, då får dom väl tycka det då.
Absolut. Steg ett är busenkelt. Det använder jag redan, men det känns inte så pålitligt. Steg två är vettigt, och funkar fint om det finns en väl definierad förlaga. När förlagan, som i exemplet med insektoiderna, är en hel kontinent blir det dock svårare.entomophobiac;n327237 said:Om du vill undvika det så behöver det inte vara toksvårt egentligen.
Steg 1: JFGI.
Steg 2: Be någon som har en närmre relation med förlagan kika på det.
Jag skulle inte säga enklast (för jag tycker att min genväg är väldigt enkel) men tryggast. Minst risk för att oavsiktligt stöta sig med någon. Det är kontentan av den här tråden. Och jag är inte förvånad. Hade det egentligen på känn men ville inte erkänna det för mig själv för att bespara mig en del extra jobb. Jag tycket nämligen att namngivning är svårt, och ganska tråkigt, men det är bara att kavla upp ärmarna.2097;n327242 said:Tycker fortfarande det är enklast att inte.
Det är en god idé men faller på att jag använt latin som inspirationskälla i ett annat sammanhang.Luftslottet;n327212 said:Vad tror du om att använda de latinska namnen på insekterna samt modifiera de utifrån din tanke?
Alltså, jag har svårt att tro att någon egentligen kommet ha problem eller bli kränkta med hur du namnger dina rymdvarelser så länge du undviker de allts största fallgroparna. Skapa inget resande folk som stjäl, mördar och bedrar samtidigt som du ger dem romska namn, då det självklart vore osmakligt och även rasistiskt. Dock tror jag mig ha såpass stor uppfattning om din personlighet att du aldrig skulle göra på det sättet. Dina insektoider tycks inte heller på något sätt vara någon nidbild av någon folkgrupp från Afrika som jag känner till så att dra inspiration från tex bantuspråken, ser jag som harmlöst.luddwig;n327250 said:Jag skulle inte säga enklast (för jag tycker att min genväg är väldigt enkel) men tryggast. Minst risk för att oavsiktligt stöta sig med någon. Det är kontentan av den här tråden. Och jag är inte förvånad. Hade det egentligen på känn men ville inte erkänna det för mig själv för att bespara mig en del extra jobb. Jag tycket nämligen att namngivning är svårt, och ganska tråkigt, men det är bara att kavla upp ärmarna.
Tack! Det var snällt sagt. Jag tror inte heller att jag skrivit något direkt provokativt. Samtidigt kan mer udda språk och namn ge rymdvarelserna mer karaktär, vilket är bra. Det blir en del jobb förstås, men kör jag fast själv finns alltid möjligheten att skapa en namngivningstråd här på forumet.Minimoni;n327262 said:Alltså, jag har svårt att tro att någon egentligen kommet ha problem eller bli kränkta med hur du namnger dina rymdvarelser så länge du undviker de allts största fallgroparna. Skapa inget resande folk som stjäl, mördar och bedrar samtidigt som du ger dem romska namn, då det självklart vore osmakligt och även rasistiskt. Dock tror jag mig ha såpass stor uppfattning om din personlighet att du aldrig skulle göra på det sättet. Dina insektoider tycks inte heller på något sätt vara någon nidbild av någon folkgrupp från Afrika som jag känner till så att dra inspiration från tex bantuspråken, ser jag som harmlöst.