Nekromanti Peter Englund zlatanerar Google Inc

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hahaha, fy tusan vad rolig den här historian är. Och han har ju rätt! På det här sättet får ju ordet ogoogelbar mycket större genomslag! Det är lite som den där gamla svadan om att all publicitet är bra publicitet? Det är inte helt rätt, kanske, för i det här fallet tycker jag att det är dåligt för google. Men det är bra för ordet.

Därför tänker jag nu anstränga mig för att använda ordet ogooglebar eller ogooglebart minst en gång om dagen tills det kommer in i saol =)

Cybot

Mest spelbar
Svenska akademin och språkrådet agerar som en bunt idioter. Google gör vad de måste göra enligt amerikansk varumärkeslag och givetvis så måste svenska akademiker med skadeglädje i blicken göra allt de kan nu för att försöka torpedera Googles framtid som företag.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Cybot said:
Svenska akademin och språkrådet agerar som en bunt idioter. Google gör vad de måste göra enligt amerikansk varumärkeslag och givetvis så måste svenska akademiker med skadeglädje i blicken göra allt de kan nu för att försöka torpedera Googles framtid som företag.
Om svenska akademiker kan torpedera framtiden för ett av världens mäktigaste företag har jag valt rätt karriär.

Poseur

Swashbuckler
För övrigt anser jag att detta är helt ogooglebart!

/Poseur :gremtongue:

Cybot

Mest spelbar
Svarte faraonen said:
Om svenska akademiker kan torpedera framtiden för ett av världens mäktigaste företag har jag valt rätt karriär.
Det finns en möjlighet i alla fall. Sök på "genericide".

Och det är jävligt småaktigt att medvetet försöka, speciellt genom ett medvetet breddande av ordets mening.

Cybot

Mest spelbar
Korpen said:
Mekanurg said:
Akademins ständige sekreterare förklarar läget >>>
Bara att ännu en gång konstatera att Peter Englund är bäst.
Snarare att den svenska avundsjukan lever även hos Peter Englund (plus en medveten eller omedveten ignorans av vad amerikansk lagstiftning kräver av företag).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cybot said:
plus en medveten eller omedveten ignorans av vad amerikansk lagstiftning kräver av företag
Det här är andra gången du tar upp det här. Upplys oss, vet jag.

Cybot

Mest spelbar
Rymdhamster said:
Det här är andra gången du tar upp det här. Upplys oss, vet jag.
Amerikansk lagstiftning och praxis kräver ett systematiskt motstånd (till den graden som rimligen ligger i företagets förmåga) mot alla former av varumärkesintrång eller urvattning av varumärket om de ska ha någon chans i en domstol att försvara sig mot riktiga varumärkesintrång.
Annars så är varumärket null and void.

P.S: Även om man gör det här så riskerar varumärket att fortfarande bli null and void om det blir tillräckligt generiskt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så vill man torpedera ett amerikanskt företag så behöver man alltså egentligen bara smyga in lite varumärkesintrång här och var, utan att de märker det, och sedan efter ett tag dra fram det och säga "ta-da" =)

/Edit: Dammit! Det bådar ju inte gått för Mutanter och Manicker! Bäst att fila bort lite mer serienummer =)

Cybot

Mest spelbar
Nej. Det ska räknas som rimligt att de kan ha upptäckt det och ändå inte gjort något.
För ett internationellt företag som Google så är det ganska höga krav.

Leon

Leo carcion
Cybot said:
svenska avundsjukan
?? Svenskar är inte avundsjuka, de är självgoda.

F.ö. är jag bekant med Rindforth på Fenix som är Googles språkrör, och han är en riktig legoknekt

Ang. din poäng så är jag mindre bekymmrad över ev. verkan för Google, och mer bekymmrad över var vi drar gränsen mellan varumärken och övrigt språkbruk. Av den anledningen tycker jag att Peter Englund gör helt rätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cybot said:
den svenska avundsjukan
Att ogilla stora företag eller mäktiga personer och inte anse att de borde vara så stora/mäktiga betyder inte nödvändigtvis att man vill vara stor eller mäktig själv. Den här svenska s.k. "avundsjukan" ger jag inte mycket för som koncept. Om inte annat för att det annars nästan bara används mot folk som vill minska klasskillnaderna eller ogillar odemokratiska maktojämlikheter.

Leon

Leo carcion
krank said:
Om inte annat för att det annars nästan bara används mot folk som vill minska klasskillnaderna eller ogillar odemokratiska maktojämlikheter.
Precis, och ofta gärna i samma andetag (Cybot, pratar inte om dig nu) som Jante. Trots att jante handlar om det gamla konservativa ståndssamhället...

Möller

Hubert Hortlax
Cybot said:
P.S: Även om man gör det här så riskerar varumärket att fortfarande bli null and void om det blir tillräckligt generiskt.
Det är lite roligt att du, Google och/eller det amerikanska rättsväsendet tror att man kan förhindra att varumärken blir generiska termer typ fem-tio år efter att varumärket blivit en generisk term.

Cybot

Mest spelbar
Möller said:
Det är lite roligt att du, Google och/eller det amerikanska rättsväsendet tror att man kan förhindra att varumärken blir generiska termer typ fem-tio år efter att varumärket blivit en generisk term.
Jag använder inte "googla" generiskt. Jag är ganska säker på att det finns många andra som inte heller ser ordet som generiskt. För mig så betyder "att googla" att använda googles sökmotor för att hitta något. Annars så är det att man bör "kolla upp det på nätet".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är inte det här med trademarks ganska regionalt, förresten? Jag har för mig att man får så lov att regga sina varumärken i aktuellt land för att ha dem skyddade där. Och då känns det ju lite konstigt om USA's rättssystem bryr sig om varumärket Google i Sverige. Jag hade fattat om Google var tvungna att försvara sitt varumärke i USA, men svenskt språkbruk känns det skumt att de lägger sig i.

Och jag tycker inte det är det minsta underligt eller dåligt att Språkrådet et står emot amerikanska intressen, oavsett om det är Google eller amerikanska "rätts"systemet som spökar. Så länge alla lägger sig platt kommer systemet knappast att förändras.

Och det är alls ingen synd om google.

Genesis

Ni dés ni maître
Heja Peter!Jag fattar att Google är tvingad av praxis och lagstiftning att agera som de gör, så jag tycker att ingen agerat felaktigt, utom kanske amerikansk lagstiftning. "Att googla" är generiskt för en massa folk överallt. Jag har hört många använda det i betydelsen "kolla upp på Wikipedia", eftersom "Wikipedia" är så illa anpassat för verbning. Dags att börja använda ordet medvetet!