PROMOTION Picatrix – Anders Jansson har startat rollspelspodd!

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Anders Jansson har startat en rollspelspodd med namn Picatrix. Där kommer han bjuda in olika gäster och prata rollspel och längre fram kommer han ha actual play-avsnitt också. Jag har äran att vara den första gästen! Vi pratar bland annat Call of Cthulhu och hur vi började spela rollspel, dessutom så svarar vi på olika frågor.

Picatrix: Avsnitt 1 – Gabrielle

Screenshot 2024-09-02 at 11.17.28.png

Rangertheman

Myrmidon
Bra avsnitt, men lite kort. För min del får diskussionspoddar gärna vara lite längre. De behöver dock inte nödvändigtvis vara Knights of Last Call-långa 😂

@Gabrielle de Bourg - Är det Joe Hill som gjort de grafiska novellerna som blev till TV-serien Locke & Key, ni pratade om?

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Bra avsnitt, men lite kort. För min del får diskussionspoddar gärna vara lite längre. De behöver dock inte nödvändigtvis vara Knights of Last Call-långa 😂

@Gabrielle de Bourg - Är det Joe Hill som gjort de grafiska novellerna som blev till TV-serien Locke & Key, ni pratade om?
Delvis berodde längden på att jag hade pressat schema (begränsad tid jag kunde sitta i lokalen vi spelade in i!) plus lite närverksproblem som gjorde att jag tappade lite. Men blir inte enda gången jag gästar kan jag lova.

Det är mycket riktigt den Joe Hill!

Khan

Kondottiär
Hm. Jag kan inte hitta podden någonstans. Var finns den för oss som inte kör Spåttifaj?

Khan

Kondottiär
Det är ju bara att följa länken så kan man lyssna i webläsaren.
Fair enough. Men jag vill ju kunna ladda ner filen och lyssna på pendling när jag inte har internet. Det är så jag konsumerar 85% av allt mitt poddande.

Men jag kanske är för gammaldags och teknikfientlig. :)

Dilandau

Myrmidon
Fair enough. Men jag vill ju kunna ladda ner filen och lyssna på pendling när jag inte har internet. Det är så jag konsumerar 85% av allt mitt poddande.

Men jag kanske är för gammaldags och teknikfientlig. :)
Man kan ladda ner spotify-poddar och lyssna utan nät. I spotify-appen då. Men ändå!

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Har lyssnat och gillar det starkt!

Något som slog mig är dock hur bedrövligt BRP är som introduktion till rollspel. Två avsnitt in (ca 2h total tid) är rollpersonen fortfarande inte klar och det är mest snack om olika värden. Hade de kört Kutulu eller Cthulhu Dark istället så hade de kunnat testa spela för länge sedan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Något som slog mig är dock hur bedrövligt BRP är som introduktion till rollspel. Två avsnitt in (ca 2h total tid) är rollpersonen fortfarande inte klar och det är mest snack om olika värden. Hade de kört Kutulu eller Cthulhu Dark istället så hade de kunnat testa spela för länge sedan.
Jag tror att det handlar mer om hur podden disponerats än själva systemet. Det går ju att skapa en rollperson rätt snabbt med CoC, om man är lite mer effektiv i processen. Men jag håller med om att det kunde räckt med ett avsnitt rollpersonsskapande, så att man minimerar risken att eventuella nybörjare tänker "gud vad krångligt det här verkar".

Men väldigt roligt att Anders lyfter upp rollspel till "vanliga" lyssnare. Även om jag misstänker att de flesta som lyssnar lutar åt nördhållet från början. :)

Har lyssnat och gillar det starkt!

Håller (föga förvånande) inte alls med, utan anser att BRP funkar ypperligt att introducera nya människor till rollspel (förekomsten av den svenska rollspelshobbyn är ju i princip ett bevis på det). Men så är jag ju också en anhängare av principen att färre regler inte är synonymt med mer nybörjarvänligt. Ser man dessutom till hur podden är upplagd så är det ju inte ett effektivt skapande av en utredare som sker, utan de går igenom en del av processen, diskuterar den, spinner iväg i sidodiskussioner etc, och kommer sedan tillbaka till rollpersonsskapandet.

Det är inte svårt att skapa en karaktär i CoC på 15-20 minuter.