Nekromanti Pilbåge, ett allt för bra vapen?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vår Sl har beslutat att downsiza bågens krafter något då han tycker att de är alldeles för bra med nuvarande regler. Är det någon annan som har haft problem med att pilbågarna har varit för effektiva? Särskilt alverna har någon form av megabåge som är extremt farlig.

Mederian

Warrior
Jag antar att du pratar om alvernas Serinebåge, som faktiskt är rejält bra. I min spelgrupp har vi aldrig haft några problem med för bra pilbågar. Iofs är det väl bara jag som är bågfetischist, men inte ens när jag köpte en svindyr båge (som faktiskt var bättre än den ordinära Serinebågen) från en mystisk alvgubbe klagade någon. Antagligen för att pilbågen har sina naturliga nackdelar; den är ju som bekant inte något höjdarvapen om motståndaren befinner sig mindre än tio meter ifrån, inte heller i grottor, eller generellt inomhus är bågen något bra vapen. Dessa svagheter räcker gott och väl.

/Mederian
- som saknar sin gamle piltillverkare

hatten

Swashbuckler
Re: TÄNK PÅ

Att under medeltiden så kunde en Långbåge skjuta igenom en riddar rustning utan problem på kortare avstånd och döda hästen som riddaren sitter på.. ( DET ÄR SANT )

Exempel på hur ruggig en båge är kan tas från Vetenskapens värd där de testade Treputcher och för skoj lät de en Långbåge skytt ( Äkta långbåge byggd i medeltida sätt ) skjuta emot en docka som hade på sig en bröstharnesk av kraftigt stål. Från 15 meter hål sköt bågen RAKT igenom bröstharnesken och dockan och blev hängande på baksidan...
( Nu såg det dessutom inte som om bågskytten spände bågen till max och jag har ingen aning om HUR många pund bågen var på.. )

Så sänk inte skadan tvärt om låt den vara kvar Bågar och armborst VAR några av stridens farligaste vapen!

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Morollan

Veteran
Du tänker kanske till och med på den ännu större varianten av serinebågen, Serine´nae tror jag den heter. visst den gör fet mycket däng men om man tycker serinebågen är stor och otymplig så ska man inte prata om dess storebror. Jag hade en en alv som sprang omkring med den ett tag. Men det slutade med att jag fick lägga den på hyllan den går banne mig knappt attanvända någonstans och pilarna är alltid ivägen. Nej att pilbågen skulle vara allt för bra håller jag absolut inte med om.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Oceanliner

Warrior
Pilbågar och armborst i blåsväder...

"Är det någon annan som har haft problem med att pilbågarna har varit för effektiva?"

Nej inte direkt.

Tänk på att använder man de frivilliga reglerna som ger svårighetsökningar när det blåser och vid rörliga mål så kommer du lätt upp i svårigheter om Ob5T6 vilket gör att bågen blir svår att använda. Lägg därtill begränsat antal pilar och redan nämnda nackdelar så tycker jag inte att bågar är allt för bra.

- Jonas
<A HREF="http://home.swipnet.se/circle" target="_new">http://home.swipnet.se/circle</A>

Morollan

Veteran
Re: TÄNK PÅ

Från 15 meter hål sköt bågen RAKT igenom bröstharnesken och dockan och blev hängande på baksidan...

Är du säker på att avståndet inte var ännu längre? Det såg längre ut... Grymt var det i allafall. Hela programmet var ruskigt bra. Jag tror jag måste köra en kampanj där en borg blir belägrade och sedan mosad av en stor grym warwolf

Riddaren

Swashbuckler
Bågen är ett kraftfullt vapen

Det är så i verkligheten. Få jaktvapen är så effektiva mot t.ex. elefanter. En enda pil från en långbåge kan tämligen enkelt ta kål på en elefant.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Björn Hellqvist

Swordsman
Tänkt lite till

Att under medeltiden så kunde en Långbåge skjuta igenom en riddar rustning utan problem på kortare avstånd och döda hästen som riddaren sitter på.. ( DET ÄR SANT )

Detta är något att sortera under avdelningen "serveras med 1 krm salt". Långbågen var effektiv, visst, men det ska till att vara ett mycket bra skott för att kunna uppnå den effekten. Varför? Jo, för att få bästa penetration på rustningen krävs en smal pilspets ("bodkin"), medan det för att ta kål på hästen helst bör användas en bredbladig spets ("broadhead"), som orsakar maximal blödning. Chansen att träffa ett vitalt organ och på så sätt sänka hästen med en smal spets bör anses som liten. Däremot så gör en pilträff (eller fler) att hästen kan kasta av sin ryttare, skena iväg, och sprida allmän förvirring bland andra hästar. Exempel på motsatsen finns från korstågen, där arabiska krönikörer klagar på de lätta ryttarbågarnas ineffektivitet - de kristna riddarna såg ut som piggsvin, med flera pilar som fastnat i ringbrynjan utan att göra någon skada.

Exempel på hur ruggig en båge är kan tas från Vetenskapens värd där de testade Treputcher och för skoj lät de en Långbåge skytt ( Äkta långbåge byggd i medeltida sätt ) skjuta emot en docka som hade på sig en bröstharnesk av kraftigt stål. Från 15 meter hål sköt bågen RAKT igenom bröstharnesken och dockan och blev hängande på baksidan...
( Nu såg det dessutom inte som om bågskytten spände bågen till max och jag har ingen aning om HUR många pund bågen var på.. )

Jag skulle tippa på att bågen var på runt 80 pund. Medeltida bågar kunde vara på 100-120 pund (eller mer). Avståndet såg ut att vara mindre än tio meter. Visserligen var resultatet imponerade (vi var ett gäng som blev det, i varje fall), men det är några faktorer som bör vägas in: 1) Avståndet. Mycket kort. Pilen träffar med maximal kraft. 2) Anslagsvinkeln. Närmast vinkelrät = bästa möjlighet för penetration. 3) Harneskets kvalitet. Det såg ut att vara ett kallsmitt, ohärdat harnesk av 1,2 mm:s plåt. Medeltida harnesk var varmsmidda och ofta sätthärdade, vilket gjorde dem närmast omöjliga att hugga igenom med svärd. Penetrerande vapen funkade bättre, men det ville mycket till för att större skada skulle ske. 4) Målets beskaffenhet. Dockan såg ut att vara till största delen bestående av "bubbelplast", vilket inte simulerar mänsklig vävnad särskilt väl. Oaktat detta, så står det ändå klart att en långbåge inte är ett vapen man vill hamna framför...

http://www.algonet.se/~enda

Ackerfors

Alas, your rapids!
Till Morollan och Björn Hellqvist och er andra.

Kan ni bestämma hur långt bort han egentligen stog. Björn säger att det var kortare än 15 meter och Morollan säger att det var längre än 15 meter. Man blir ju alldeles snurrig.

Ni kanske vill ha min synpunkt i den här diskussionen. Jag tycker inte att bågar är för bra. I och för sig är jag mycket för skjutvapen i Eon men varken bågar eller armborstar är för bra. Man måste ju dessutom räkna in att styrkekravet behöver uppnås. Och som flera har sagt tidigare så är de värdelösa i grottor och inomhus, man kan använda frivilliga regler som gör de svårmanövrerade och man behöver ett lager med pilar.

Jag tycker inte man kan jämföra Eon med medeltiden för Eon ÄR inte verkligheten. Medeltiden kan kanske inspirera men Eon är inte verklighetstroget då troll, drakar och alver inte finns. Det är inget fel med att Eon inte ,okej, visar verkligheten. Den gör en ny verklighet som vi härdade rollspelare kan bege oss till när inte verkligheten duger.

Martin Ackerfors - Ohlsson
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"

WolmerX

Warrior
Re: Till Morollan och Björn Hellqvist och er andra.

Kan ni bestämma hur långt bort han egentligen stog. Björn säger att det var kortare än 15 meter och Morollan säger att det var längre än 15 meter. Man blir ju alldeles snurrig.

jag skulle nog säga att avståndet var mellan tio och femton meter, fast det e ju jag också.

/WolmerX
Besök gärna min sida, den börjar få lite kött på bena nu.

Morollan

Veteran

Jag ger mig, det var säkert mindre än 15 m. Jag hörde inte vad dom sa och mina glasögon är bort tappade så det stämmer säkert som ni säger att avståndet var mindre än 15 m. Riktigt tufft var det ialla fall.

Rhemzor

Veteran

Ja det var ialla fall inte 20 meter......

Krellh

Warrior
Re: Bågen är ett kraftfullt vapen

Nja... Det är väl iofs att ta till lite i överkant.

Jag kommer ihåg filmsekvensen när Fred Bear (mannen som för övrigt har fällt _allt_ jaktbart vilt på jorden med pilbåge) skjöt en elefant med pilbåge. Bågen var en långbåge på 120 pund, och han hade fixat sig specialpilar som var sisådär 1,5 meter långa. Skottet kom framifrån på under 10 meters håll, och placerades i halsen. Det korta avståndet och den långa pilen krävdes för att nå in till vitala organ (läs: framför allt stora artärer).

Men, jag skulle verkligen inte vilja hoppa fram på under 10m från en stor elefanttjur...

/Tobbe

Krellh

Warrior
Alvernas megabåge kastar man hastigt och lustigt i soptunnan då den är en vederstyggelse och en totalt omöjlig konstruktion. En sådan båge fungerar helt enkelt inte

/Tobbe - har skjutit båge i alldeles för många år för att kunna acceptera monsterbågen

De där megabågarna är ju extremt sällsynta. Under min tid som SL har mina spelare aldrig råkat ut för en. Jag råkade själv ut för tre stycken men det var när en oseriös och elak SL ville ta död på mig.

Tacka vet jag kathrine kerrs böcker där lorderna har portat långbågarna för att det är den fegaste sortens strid och det finns ingen heder i det. Därför är alverna klart överlägsna då de skiter i vad som är hedersfullt./images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Celofan

Veteran
Hur menar du?

Bågens krafter? Är det skadan som ni(din sl) tycker är för hög eller vad är det frågan om? Faktum är att pilbågar Gör himmla ont att bli träffade av. Ingen som såg ex. vetenskapens värld om kastmaskiner, där dom skjöt en pil rakt igenom en docka iförd ett plåtharnesk.. och det var ju inte med nån speciellt modern kompositmaterialbåge. Det bevisar ju inte att bågar är bäst, men jag skulle inte vilja påstå att dom är för bra.(kraftiga)
Sen kan man ju, precis som nån nu sa här nedanför.. använd modifiktaionerna om rörligt mål, vind, ljusförhållanden etc. så blir det genast lite jobbigare.

En sak som slår mig helt plötsligt angående fummel. Det är ju som bekant lite märkligt att det är lättare att fummla med pilbåge när man skjuter på saker som är längre bort. Att missa blir enklare förvisso.. men fummla?
Förslag:
använd två tärningar med annan färg(ex.) för att avgöra om man fummlar. Det är enbart ifall man slår dubbelsexa med dom tärningarna och kommer över sitt FV som man fummlar.. andra sexor räknas inte..
Hm.. bara en ide jag kom på i skrivande stund.. nu ska jag gå å störa nån annan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Hur menar du?

Märk väl att det inte är min personliga åsikt att pilbågarna är för effektiva, utan min Sl:s. Det var ju kul att det var så många som svarade.

Historiskt sett så har långbågen varit ett fruktat vapen iallafall i händerna på engelsmännen. Men det finns många detaljer som vi kanske i har tänkt på, tex. att man måste vara försiktig med bågsträngen, jag har för mig att den kan ta skada av fukt och dylikt. Vilket leder till att de flesta personer antagligen inte har sin båge "strängad" om de inte förväntar sig strid av något slag. Sedan har jag också för mig att det krävs mer träning för att bli en bra bågskytt än för att lära sig hantera ett armborst.

Skulle inte förvåna mig om jag är helt ute och cyklar så de som förstår bättre får gärna rätta mig.

Celofan

Veteran
Sant

strängar töjs ju å jäklas.. så har man ju problemet med limningen för vissa limmer som inte tål fukt så himmla bra.. även det ett problem.. men det skule bli så himmla jobbigt att hålla reda på alla miffliga detaljer :o)
Angående armborst skulle jag nog hålla med.. (men som många andra har jag inte själv skjutit så mycket armborst.. bara några gånger när jag var liten med dom man byggde själv).. men jag skulle gissa att det är ganska mycket enklare att lära sig träffa dugligt med ett armborst än med pilbåge.. hm.. säkert för att den dels går lika hårt varje gång, och dels för att det inte blir jobbigare och jobbigare att hålla den spänd. :O)

Men ok, då vet vi var skåpet ska stå :o)

Björn Hellqvist

Swordsman
Till Yassilus (och ev. andra)

Jag tycker inte man kan jämföra Eon med medeltiden för Eon ÄR inte verkligheten. Medeltiden kan kanske inspirera men Eon är inte verklighetstroget då troll, drakar och alver inte finns.

Håller inte med. Huvuddelen av Eons vapen och rustningar är i princip medeltida till både utförande och material, och då Mundanas naturlagar i stort sett är desamma som våra, så borde vapnen och rustningarna fungera som medeltida motsvarigheter. Man kan, om man gör anspråk på att spela ett "realistiskt" fantasyrollspel, inte låta fantasterierna härja fritt. Rollfiguren kan inte hoppa 20 meter jämfota, så ett svärd ska inte kunna klyva en person i helrustning. Bara för att det finns magi och drakar, så behöver det inte innebära att allt är fantastiskt.

http://www.algonet.se/~enda

Bela

Warrior
Re: Bågen är ett kraftfullt vapen

"Det är så i verkligheten. Få jaktvapen är så effektiva mot t.ex. elefanter. En enda pil från en långbåge kan tämligen enkelt ta kål på en elefant.

Är du säker på det? Personligen så tror jag att det fanns en anledning till att armborst och pilbågar byttes ut mot svartkrutsvapen.

Bela