Nekromanti Pilbåge, ett allt för bra vapen?

Bela

Warrior
Re: Bågen är ett kraftfullt vapen

"Nej. Gevär är ett krutvapen som hålls i gevärsfattning. "Rifle", däremot, har räfflad pipa."

Är du säker på det. De gånger man stöter på ordet gevär i en text så tycker jag att det används som rifle, dvs ett tvåhandseldvapen med räfflad pipa. Är det inte så att ordet musköt (av franska mousquet) är äldre än ordet gevär (av tyska gewehr) pga att ordet gevär kom till sverige när tysktalande uppfinnare kom på det bakladdade räfflade tvåhandseldvapnet, medans ordet musköt kom till sverige när fransktalande uppfinnare kom på det (till skillnad från handkanonen) lätta oräfflade tvåhandseldvapnet. Alltså borde svenska ordet gevär användas som engelska rifle. Eller så borde det användas som benämning på både krutvapen som hålls i gevärsfattning och på räfflade tvåhandseldvapen (rifle). Det pga att man gör en åtskillnad mellan oräfflade handeldvapen (musköter) och räfflade handeldvapen (Om de hålls i tvåhands fattning gevär).

Bela

Krille

Super Moderator
Re: Bågen är ett kraftfullt vapen

" Är det inte så att ordet musköt (av franska mousquet) är äldre än ordet gevär (av tyska gewehr) pga att ordet gevär kom till sverige när tysktalande uppfinnare kom på det bakladdade räfflade tvåhandseldvapnet, medans ordet musköt kom till sverige när fransktalande uppfinnare kom på det (till skillnad från handkanonen) lätta oräfflade tvåhandseldvapnet."

Nej. Gevär är faktiskt äldre i det svenska språket än musköt. De franska krigstermerna kom in i språket först senare, med drottning Kristina och senare. Innan dess hade tyskan bra mycket större influenser på språket, i synnerhet vad gäller krigs- och handelstermer.

I svenska språket är "gevär" närmast att motsvara med engelskans "longarm", dvs en mer generell term än "rifle" eller "musköt". Att de flesta gevär är räfflade idag gör sitt till förvirringen.

Däremot, i engelskan krävs det att ett gevär ska vara räfflat för att det ska få kallas för "rifle". Annars är det mycket riktigt en musköt. Båda samlas dock i begreppet "longarms".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ezping Orm

Hero
Re: Testa med FMJ så får du se...

Men det hela handlar om att bågen är ett bra vapen.. inte lika bra som toppmorderna militära automatgevär, men eftersom det inte finns sådana vapen i Mundana, så spelar det egentligen ingen roll.

Ezping Orm

Honken

Hero
Vår Sl har beslutat att downsiza bågens krafter något då han tycker att de är alldeles för bra med nuvarande regler. Är det någon annan som har haft problem med att pilbågarna har varit för effektiva? Särskilt alverna har någon form av megabåge som är extremt farlig.

Enligt en bok som jag läst så hade påven sagt att långbågar och armborst bara fick användas mot "otrogna" och inte kristna. Det för att de var så effektiva mot den tidens skydd.

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.

Krellh

Warrior
yep

Så sant så. Bågen är ett ypperligt vapen!! Under de år jag var som mest aktiv inom bågskytte utförde jag en hel del olika test för att se hur effektiv en båge som håller sig inom SBF's tillåtna gränser (bla max 60 punds dragvikt) egentligen är. Resultatet jag kom fram till är att en båge är förjävla effektiv rent ut sagt. Nackdelen är dock att det tar väldigt lång tid att ens bli en hyfsad skytt.

/Tobbe

Nightowl

Champion
Re: Till Yassilus (och ev. andra)

"Den riktiga medeltiden var digerdöd, fattigdom och diktatur."

Inte mer än någon annan tidsperiod i historien, faktiskt. Det du refererar till, Yassilius, är lika mycket en "falsk" myt som the Merry Old Age of Robin Hood, som inte har något med äkra historia att göra. Jävligt har folk haft det i ALLA tider, och medeltiden (en jävligt diffus tidsdefinition att börja med) var inte jävligare än många andra. Det har funnits långt värre fattigdom, större risk för sjukdom och än värre diktatur, och finns ÄN I DAG. Kolla de senaste dagarnas Dagens Nyheter för lite info om aids-epidemin i Afrika...

För en mer nyanserad bild av medeltiden (med lite lattjo spelinspiration) rekommenderas Michael Nordbergs "Den dynamiska medeltiden" och Dick Harrisons "Krigarnas och helgonens tid". Populär Historia är en bra tidskrift med åtminstone en äventyrsidé per nummer; den har ofta artiklar om medeltiden.
(Jo, jag vill minnas att Yassilius är i yngre tonåren, men han verkar vara en jäkligt klyftig kille, så jag tänker inte rekommendera några barnböcker...)

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Nightowl

Champion
Re: Till Yassilus (och ev. andra)

"Man kan, om man gör anspråk på att spela ett "realistiskt" fantasyrollspel, inte låta fantasterierna härja fritt. Rollfiguren kan inte hoppa 20 meter jämfota, så ett svärd ska inte kunna klyva en person i helrustning."

Sannt - men om man INTE spelar ett realistiskt rollspel, utan är ute efter, säg, stämningen i gammal riddarromantik där folk brottas hela dagen efter att ha hackat sönder sina svärd, eller pirat-historierna om Sandokan där hjälten _regelbundet_ klyver folk från hjässan till fotabjället med sin enorma kroksabel, eller honkongaction där hjältarna SKA hoppa 20 m, så är det en moot point.

Jag inser att den här tråden _utgick_ från ett "realistiskt" (jag tror modetermen på andra sidan Atlanten är "simulationist") resonemang, men kunde inte hålla mig från att påpeka det...

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Vincentus

Veteran
Re: värdelösa jämförelser

Det enda jag ville komma fram till var hur kraftfull en pilbåge kan vara...

"Amän hörru, faktiskt!"

-Stefan-

Veteran
Re: Pilbågens kraft demonstrerad...

Detta beror till stor del på kulan - en helmantlad (och
kanske t.o.m. teflonbehandlad) kula skulle
slå rakt igenom allt vad hinkar heter.

En jaktkula med blyspets (liknar hollowpoint vid anslaget)
skulle antagligen inte gå igenom, då den utvidgas för
att få mer användning av den enorma anslagskraften.

En omantlad blykula (från t.ex. Colt Peacemaker)plattas
vid anslaget ut till en storlek likvärdig en femkrona, så
det beror till största delen på vilken ammunition du
använder.

Det samma gäller för bågar - olika spetsar för olika
ändamål.
En pil med tunn spets har t.ex. större chans att penetrera
en rustning (speciellt ringbrynja - *pling/rassel*) än
en bred och hullingförsedd jaktpil.

Dagens jaktpilar för båge är ofta kostruerade som tre
vinklade rakblad som löper från spetsen.
Vinkeln på bladen ökar pilens rotation och fungerar som
en mycket elak, tja - borr.
Går garanterat rakt igenom ett råddjur (förutsatt att du
inte träffar ben) och lämnar ett hål stort nog för en
mindre soffgrupp ;)

Och ja - pilbågen är ett mäktigt vapen - varför hade man
annars så många bågskyttar under medeltida fältslag??

//Stefan Gunnarsson (Har inte sovit på 27 timmar)

"- Far! Far! Han tänker slå mig med lillyxan"
"- Men låna pappas svärd då, ungjävel!"

Big Marco

Läskig
Re: TEFLON! (OT)

Teflonbehandlade kulor gör inte att kulan får ett bättre egenskap - teflon är ett glidmedel som används för att inte förstöra räfflingen i vapnets pipa. Oftast behövs bara telfon när manteln är så hård eller styv så räfflorna riskeras.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

(vulg)

Veteran
apråpå inget så berättade någon om att om man skjuter med en 9mm k-pist går den igenom ca. 5 masonit skivor men bara tre lakan

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?

Vindhand

Myrmidon
kpist (jätte ot)

apråpå inget så berättade någon om att om man skjuter med en 9mm k-pist går den igenom ca. 5 masonit skivor men bara tre lakan

Det var mig en mjäkig kpist. Jag har sett skjutprover med 45B där kulan gått 40-60 cm djupt in i (torrt) björkträ. Några masonitskivor eller lakan borde vara en trivial uppgift.

Riddaren

Swashbuckler
Laddtiden och lagdravell

Sedan även om det inte var så från början, så är laddtiden kortare än för båge och armborst.

Sedan om du tittar på lagstiftningen i Sverige t.ex. så är jakt med eldvapen tillåten, men det är förbjudet att jaga med båge(!!)...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Gevär enligt Svenska Akademin

Följande kan läsas i Svenska Akademin under uppslagsordet Gevär:

"längre handeldvapen"

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

cernael

Warrior
Nu får du ta och förklara dig...

Exakt vad gör Serinenae omöjlig?
Inte för att jag inte tror dig, men jag är vetgirig.

RhiHaoEn
/Cernael san

Johan K

Gammal & dryg
Nja, jag tycker nog inte att man ska dra ner värdet bara för den sakens skull. Det är ju fråga om hur bra själva personen är, för en båge blir ju aldrig så bra som det som använder den.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Krellh

Warrior
Re: Nu får du ta och förklara dig...

Framförallt konstruktionen i sig. Om man tittar på bilden av den så inser man snabbt ett antal saker.
1, Båglemmarna är förlängda genom att extra bitar är fastsurrade. En sådan konstruktion skulle inte ens funka att stränga upp, och den skulle _definitivt_ inte hålla för att man skjöt med bågen. Även om den på något outgrundligt sätt skulle hålla så skulle den i så fall låta _extremt_ jävla högt!
2, Bågens längd, och de extra fastsurrade lemmarna gör att den blir så vansinnigt långsam i kastet vilket gör den fullkomligt värdelös som vapen.
3, Stränghöjden är för låg - strängen kommer med all sannolikhet att smälla av tummen på båghanden.
4, Skjutstilen som beskrivs är fullkomligt befängd för allt annat än renodlad uppvisning. Man MÅSTE ha en fast ankringspunkt i ansiktet när man drar en båge - annars kommer man aldrig någonsin kunna träffa nåt (5-6 mycket intensiva år som bågskytt har visat mig detta :)

Jag har för mig att det var fler saker jag att gnälla på, men jag är alldeles för trött för att kunna komma ihåg dom nu (kom precis hem från Gothcon). Om dom mot all förmoden skulle dyka upp i min förvirrade skalle så skriker jag till :) Jag kan bara som avslutning säga att jag har skjutit några hundra tusen pilar för mycket för att öht kunna acceptera ett vapen som serinenaé-bågen.

/Tobbelobbe

-Stefan-

Veteran
Re: TEFLON! (OT)

Teflon har ju således den trevliga bieffekten att den
(om än minimalt) ökar utgångshastigheten på kulan.
Dessutom borde den väl även få en "halare" yta,
vilket i sin tur bör göra att den påverkas mindre
när den passerar genom något?

//Stefan Gunnarsson

Nightowl

Champion
Re: kpist (jätte ot)

Lakan kanske inte har så hög materialstyrka, men jag räknar kallt med att flexibla, elastiska material kan stå emot en kula _bättre_ än hårda, solida, icke elastiska material; mer energi sprids över hela lakanet, etc.

Alltså kan det vara rätt som sägs.
Ho vet.

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."