Re: Bågen är ett kraftfullt vapen
"Blanda inte ihop "gevär" med Mauser-liknande tingestar. Gevär är ett samlingsbegrepp på alla krutvapen som har en gevärskolv, inklusive musköter, serpentiner, karbiner och gud vet vad.
Jag har för mig att gevär har räfflad pipa till skillnad från musköter. Karbiner är ett gevär med kort pipa (<600mm är vanligt) som ursprungligen var till för att kunna användas till häst.
"De första gevären var till för att skjutas i samlad trupp mot en större kluns folk, inte precisionsskytte på långt håll. Dessutom, till skillnad från en långbåge så beror skadan hos ett gevär inte på skyttens armstyrka eller skicklighet. En gevärsskytt kan alltså döda en fiende oavsett om han aldrig har hållit i vapnet förut eller inte."
Det kan jag inte säga emot. Så jag får ge dig rätt. /images/icons/smile.gif
"Tja, med tanke på att de första gevären kom från 1400-talet, så...
Det är definetions fråga. De första handeldsvapnen kom i mitten på 1300-talet och kallades handkanoner. De var otympliga vapen med eldrör i brons på stångliknande träskaft, och de hade tillräcklig rekyl för att slå omkull skytten vid avfyring. De första musköterna gjordes på 1400-talet och de första bakladdade gevären med enhetspatron (Dvs moderna gevär) kom på 1800-talet.
Bela