Nekromanti Pilbågsmojs och annat skojs! HJÄLP!!!

sir Meathead

Veteran
Vad ska man va bra på för att sjuta med en pilbåge?
För att slåss med svärd är det bra att ha mycket styrka.
Men pilbåge då? :gremconfused:
Jag har kollat upp det på några rollspel på datorn och där står det Dextery. Vad heter det på svenska? Ska man använda det? eller

Hjälp

Ackerfors

Alas, your rapids!
Smidighet eller rörlighet är väl den svenska översättningen på Dexterity och det är det de flesta rollspelen går på när det gäller skjutvapen.

Cybot

Mest spelbar
Dexterity är snarare fingerfärdighet.

Men tyvär så går jag nog emot rollspelen och säger att styrka och erfarenhet är det viktigaste när det gäller bågskytte. Man behöver varken vara särskilt vig eller smidig för att hantera en båge. Vad man däremot behöver är ett gott sinne för avstånd, bra styrka i armar och axlar samt stabilitet.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Bågskytte borde gå på syn och styrka. I syn har man hur man siktar och i styrkan har man skadan och balansen i skyttet. Det är väl det "verkligaste" enligt mig.

Krille

Super Moderator
Re: Instämmer

"Stress och hetts kan förvandla en "sittande fågel" till det mest svår träffade bland mål."

För att inte tala om ladors insidor. Dom jävlarna är bra på att ducka! :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Alla har nog sin egen översättning på "Dexterity". Den officiella svenska D&D-översättningen är "Händighet".

/Mikael

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Instämmer

"Plus någon form av inre lugn och ro brukar göra underverk vi skytte."

Wilpower eller intelligence känns konstigt för pilbågar, dock. Jag hade kört på syn eller dex... eller varför inte styrka?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Stämmer

..."men man bör inte underskatta ”kyla (att hålla huvudet kall)” när det kommer till skytte."

Det behövs ju till praktiskt taget allt i strid (därför är NeoTechs turordningssystem ganska smart då det inkluderar "Cool").

Men, eftersom att du verkar kunna mer om ämnet än jag (som har avlossat totalt mindre än hundra pilar), så vilket hade du valt av styrka och smidighet (inga andra attribut, styrka inkluderar tålighet och smidigt inkluderar allmän rörlighet och koordination) att använda till pilbågar?

Jag försöker själv konstruera ett regelsystem - inte ett rollspel, bara regler, hittills i alla fall - och det är en av tusen ouppklarade punkter som jag aldrig kommer någonstans med... och nu när frågan ändå är på tapeten, så att säga, så... :gremgrin: *Plutte lägger sig i som vanligt* :gremsmirk:

Somn andra sagt, styrka, och en del syn. Däremot är jag närsynt (och mest på högeröga, där mitt glasöga är lite vekt), och blundar med vänster öga. Visserligen säger dom flesta att man inte ska blunda, men det fungerar bättre för mig. Alla utvecklar sin egen teknik.

Men du behöver styrka för stablilitet, i armar och axlar, och även fingrar. Att hålla sig lugn är också rejält bra. Att stå still, andas djupt, och sedan skuta långsamt är det bästa. Smidighet har inget med saken att göra.

Cybot

Mest spelbar
Det är ju inte så mycket syn som 3-D medvetenhet. Alltså att du känner att killen är ungefär si och så lång borta. En båge använder ju en ganska kurvad bana(till skillnad från ett gevär vars bana är väldigt flack). Om den här 3-D medvetenheten kommer ifrån en psykisk länk, att du hör var han befinner sig eller vad som helst. Det kvittar. Om du vet var han befinner sig i förhållande till dig skulle du kunna vara blind och fortfarande träffa

När det gäller syn för att upptäcka mål så har man nog redan ett slag för att upptäcka.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Okaj :gremsmile: Tack så mycket! Jag tänker använda mig av det där :gremcool:.

Det låter som att du har svårt att välja, därför funderar jag på att införa medelvärdet av styrka och smidighet.
(fast styrka heter nog fysik istället för "styrka" i det som jag hade tänkt mig, det ska vara ganska simpelt men ändå realistiskt... första gången jag försöker mig på ett regelsystem liksom)

För pistoler blir det nog ganska säkert ett medelvärde av syn (som också inkluderar "passiv syn" och uppmärksamhet) och smidighet förresten. Men det är ju en helt annan sak...

Johan K

Gammal & dryg
Smidighet + lite anant..

tjaaa, du har ju redan fått svar på vad dexterity är... :gremtongue:

Vad man ska vara bra på för att skjuta båge.
Set är väll bra om man är hyfsad stark i armar & rygg så man orkar dra bågen. Sen så är det väll bra om man övar till förbannelse.. :gremgrin: till slut så kommer man på hur man gör för att inte slå i bröstet & armarna med bågsträngen.

En båge går inte direkt i en kurvad bana, du pekar på målet och skuter. Sen wobblar pilen, men du pekar inte uppåt så att pilen ramlar ner på målet, det skulle inte funka alls...

Cybot

Mest spelbar
Visst fan går en pil i en bana. Gravitation existerar vet du.
Den har BRA mycket höjdskillnad än till exempel en gevärskula. Mot ett mål på 150 meters avstånd så har den en höjdskillnad på ett tiotal meter!

Och visst fan går det bra om man skjuter så att pilen ramlar ner på honom. Det är så engelsmännen änvände långbågar...hela tiden. Pilen bevarar ju det mesta av den kinetiska energin den får(allt, minus luftmostånd vilket är mikroskopiskt jämnfört med en kula eftersom pilen går bra mycket långsammare). Så när den ramlar ner igen så kommer den ha nästan samma kinetiska energi som när du skjöt iväg den.
Till exempel så nämns det att vid slaget vid Agincourt så trillade pilarna ner med en sådan kraft att till exempel en fransk riddare blev träffad i buken och pilen hade så mycket kraft att den gick igenom hans rustning och naglade fast honom till sin häst.

Vindhand

Myrmidon

Det behövs ju till praktiskt taget allt i strid (därför är NeoTechs turordningssystem ganska smart då det inkluderar "Cool").

Mycket mer så för skytte. Det finns anledningar till att Beta-blockerare (håller pulsen nere) klassas som doping i skytte trots att det vore rena självmordet att använda det i närstrid.

Krellh

Warrior
Det lustiga i det hela är att fysiska attribut i grund och botten är oviktiga för skytte. Du kan vara hur stark och vältränad som helst, se bättre än en falk, etc - men saknar du de mentala attribut som krävs kommer du aldrig bli mer än en usel skytt.

Jag har sett gott om folk som är så skröpliga av en eller annan anledning att de knappt kan gå eller se, men skjuta båge det kan dom minsann.

Vad som primärt krävs för att bli en bra bågskytt är en god känsla för avståndsbedömning, en orubblig koncentration och ett allmänt mycket lugnt sinnelag. Lägg sen till ett antal års träning så börjar det likna nåt :gremgrin:

/Tobbe

Cybot

Mest spelbar
Och det går mycket bra att skjuta så att pilen får en någorlunda böjd bana(höjdskillnad på 3-4 meter).

Vad däremot INTE går är att bara peka med pilen och skjuta och förvänta sig att pilen träffar där man pekar. Sånt tjofs fungar kanske på 30 meter(och även där har du en höjdskillnad på åtminstone 1-2 decimeter), men inte på längre avstånd.

Fakta 1: Pilen faller i sin bana(9.81 meters acceleration neråt per sekund flygtid).
Fakta 2: Man måste kompensera för det.