Krille
Super Moderator
Jag tror det där är snömos. När du skickar en MP3-fil så skickar du heller inte originalet - inte en bit är lik den som fanns på CD-skivan heller. Paketen som skickas runt spelar heller ingen roll, och torrents skickar redan en bit till Kalle och en annan bit till Bertil, och Kalle frågar sedan Bertil om någon annan bit.Troberg said:Säg att man gör en fildelningsklient som aldrig skickar originalfilen i någon form. Den skickar inte ens P1 och P2 till samma person, utan varje person får bara antingen P1 eller P2. Det innebär att om jag ger dig P1 så har jag bara gett dig en fil som inte har någonting med F1 (eller F) att göra. Sedan ger jag F2 till Kalle. Adam får F1. Bertil får F2 osv. Men, det är ju en svärm, så din klient frågar de andra om de har F2, och du kan då få den av Kalle eller Bertil (och de ger dig då aldrig någonsin F1). Ingen skickar alltså någonsin både P1 och P2 till samma person, men svärmen ser till att alla får dem ändå.
Vips, du har båda filerna, och kan återskapa F, utan att någon någonsin delat med sig av F eller någon del av den.
Försök reda ut skuldfrågan där, skulden är så utspädd att det blir omöjligt. Försök att reda ut om det ens skett en kopiering...
Jag tror att den metoden skulle kunna användas för att bygga ett fildelningsverktyg som lagligt kan dela vilken fil som helt, även filer som är inlåsta av copyright.
Vad som spelar roll är den resulterande sammansatta filen i slutänden, samt huruvida den innehåller samma ljud (eller i alla fall ett som är förbaskat likt) som originalfilen. Exakt vad som händer i svärmen eller i vilket omkodat format som Adam stoppar in ljudet i svärmen spelar ingen större roll. Kalle och Bertil skulle aldrig ha kunnat få det ljudet utan att Adam hade kodat om ljudet till en klase bitar och stoppat in bitarna i svärmen. Och Kalle eller Bertil hade heller inte fått tag på ljudet om de inte hade frågat svärmen om bitarna.
Du har inte gjort fildelning lagligt, du har på sin höjd gjort det svårare att spåra.