shaithan said:
Själva nedladningen är inte olaglig utan bara att dibistruera vidare men det gör man nästan med per automatik via torrent program
Det är precis sådana här hårklyverier jag menar när jag säger att Jurister och Pirater borde ha en GM som slår näven i bordet och tvingar dom att sluta leta kryphål. Finns väl inga som är sådana "powergamers" som jurister, livet handlar om att hitta kryphål (som gamla Axis & Allies Minis där det inte stod i reglerna att man inte kunde göra en banzai charge med anti-tank kanoner så då måste det vara helt OK), trots att all logik i världen talar mot detta.
Vill man pirata så gör det, men försökt inte rättfärdiga beteendet genom att hävda att "det är inte uttryckligen förbjudet". Det är fel, det räcker för mig, och det borde rimligtvis räcka för alla som fått en ordentlig uppfostran.
Och, det jag varnade för för tio år sedan är nu ett faktum. Dagens ungar (10-17) går in på affären och plockar på sig det den film de vill ha, och går ut utan att betala. När dom blir konfronterade anser dom att "det är väl inget att bråka om, jag orkade inte leta på TPB bara", men skit i det då, då går jag väl hem och tankar istället. Att det sedan slank ner en par colaburkar och en chipspåse när man "piratkopierade" på affären anser man inte heller är nått att bråka om.
Samvetet har luckrats upp och ju fler som anser att "det är inte förbjudet", desto fler ungar ser inte skillnaden mellan att tanka på TPB eller plocka filmen från hyllan utan att betala, det är för dom samma sak.