Dimfrost
Special Circumstances
Okej, dags för lite löst spånande igen. När Mask började snacka om pirater och matinérollspel blev jag sugen på att göra något liknande, men eftersom jag är som jag är så var jag inte särskilt intresserad av att göra något som är i närheten av historisk korrekthet, snarare precis tvärt om. Alltså tar vi själva konceptet med pirater och fajting i "de tre musketörerna"-stil och lyfter ut det till en skojigare miljö.
Först hade jag tänkt ha Tyskland och Frankrike efter katastrofen, antingen i början av en ny istid eller omgivna av vatten (som i Engel RPG), men sedan fick jag en bättre idé (tror jag åtminstone): vi placerar det hela på Mars, i den andra dynastins sista år, där löst sammanfogade rebellgrupper och piratklaner bekämpar ett dekadent imperium, och den mäktiga kyrkan strävar efter världsherravälde mer eller mindre öppet. Det finns krigsherrar som har kontroll över små områden i vildmarken, och sluter lösa allianser med rebellerna eller imperiet. Kätterska sekter jagas av kyrkan men har hållhakar på högt uppsatta politiker. Intrigspel och brutna löften hör till vardagen. Samhället hålls hårt i traditionernas grepp, och gamla riddarordnar verkar i det fördolda.
Det finns primitiva skjutvapen, men de flesta strider utkämpas med sabel, värja och dolk. Enstaka zeppelinare och enorma, ångdrivna bandvagnar fraktar dyrbar last eller än dyrbarare information över öde slättland mellan gotiska städer och rostiga rymdhamnar. Allt mer förfallna akvedukter och kanaler genomkorsar landskapet, tacksamma mål för sabotörer när de tungt bepansrade konvojerna sakta drar förbi. Hästburna pirater bordar landskeppen som försvarar sig med ålderdomliga, klumpiga automatkanoner. Nybyggarsamhällena i vildmarken är hårt befästa byar, för att försvara sig mot krigsherrar och rövare.
Det här är naturligtvis inte alls allvarligt, och alla krav på realism eller balans kastas ut genom fönstret. Vi har en kul space opera-aktig värld, för de som vill ha swashbuckling utan att för den delen befinna sig ombord på ett piratskepp i 1700-talets Karibien.
Vad sägs? Verkar det intressant? Jag har inte tänkt så mycket på det här, egentligen, så alla kommentarer mottages tacksamt. Allt är öppet för förändringar. Vad som ska bli av det hela är ännu helt öppet, men som allra minst blir det väl ett dogmaspel. Dessutom behöver jag en setting för att ha som bakgrund när jag testar skumma regelidéer (mer om det någon annan gång).
Spåna på!
/Dimfrost
Först hade jag tänkt ha Tyskland och Frankrike efter katastrofen, antingen i början av en ny istid eller omgivna av vatten (som i Engel RPG), men sedan fick jag en bättre idé (tror jag åtminstone): vi placerar det hela på Mars, i den andra dynastins sista år, där löst sammanfogade rebellgrupper och piratklaner bekämpar ett dekadent imperium, och den mäktiga kyrkan strävar efter världsherravälde mer eller mindre öppet. Det finns krigsherrar som har kontroll över små områden i vildmarken, och sluter lösa allianser med rebellerna eller imperiet. Kätterska sekter jagas av kyrkan men har hållhakar på högt uppsatta politiker. Intrigspel och brutna löften hör till vardagen. Samhället hålls hårt i traditionernas grepp, och gamla riddarordnar verkar i det fördolda.
Det finns primitiva skjutvapen, men de flesta strider utkämpas med sabel, värja och dolk. Enstaka zeppelinare och enorma, ångdrivna bandvagnar fraktar dyrbar last eller än dyrbarare information över öde slättland mellan gotiska städer och rostiga rymdhamnar. Allt mer förfallna akvedukter och kanaler genomkorsar landskapet, tacksamma mål för sabotörer när de tungt bepansrade konvojerna sakta drar förbi. Hästburna pirater bordar landskeppen som försvarar sig med ålderdomliga, klumpiga automatkanoner. Nybyggarsamhällena i vildmarken är hårt befästa byar, för att försvara sig mot krigsherrar och rövare.
Det här är naturligtvis inte alls allvarligt, och alla krav på realism eller balans kastas ut genom fönstret. Vi har en kul space opera-aktig värld, för de som vill ha swashbuckling utan att för den delen befinna sig ombord på ett piratskepp i 1700-talets Karibien.
Vad sägs? Verkar det intressant? Jag har inte tänkt så mycket på det här, egentligen, så alla kommentarer mottages tacksamt. Allt är öppet för förändringar. Vad som ska bli av det hela är ännu helt öppet, men som allra minst blir det väl ett dogmaspel. Dessutom behöver jag en setting för att ha som bakgrund när jag testar skumma regelidéer (mer om det någon annan gång).
Spåna på!
/Dimfrost