Nekromanti Pirater, fast på ett helt annat sätt

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, dags för lite löst spånande igen. När Mask började snacka om pirater och matinérollspel blev jag sugen på att göra något liknande, men eftersom jag är som jag är så var jag inte särskilt intresserad av att göra något som är i närheten av historisk korrekthet, snarare precis tvärt om. Alltså tar vi själva konceptet med pirater och fajting i "de tre musketörerna"-stil och lyfter ut det till en skojigare miljö.

Först hade jag tänkt ha Tyskland och Frankrike efter katastrofen, antingen i början av en ny istid eller omgivna av vatten (som i Engel RPG), men sedan fick jag en bättre idé (tror jag åtminstone): vi placerar det hela på Mars, i den andra dynastins sista år, där löst sammanfogade rebellgrupper och piratklaner bekämpar ett dekadent imperium, och den mäktiga kyrkan strävar efter världsherravälde mer eller mindre öppet. Det finns krigsherrar som har kontroll över små områden i vildmarken, och sluter lösa allianser med rebellerna eller imperiet. Kätterska sekter jagas av kyrkan men har hållhakar på högt uppsatta politiker. Intrigspel och brutna löften hör till vardagen. Samhället hålls hårt i traditionernas grepp, och gamla riddarordnar verkar i det fördolda.

Det finns primitiva skjutvapen, men de flesta strider utkämpas med sabel, värja och dolk. Enstaka zeppelinare och enorma, ångdrivna bandvagnar fraktar dyrbar last eller än dyrbarare information över öde slättland mellan gotiska städer och rostiga rymdhamnar. Allt mer förfallna akvedukter och kanaler genomkorsar landskapet, tacksamma mål för sabotörer när de tungt bepansrade konvojerna sakta drar förbi. Hästburna pirater bordar landskeppen som försvarar sig med ålderdomliga, klumpiga automatkanoner. Nybyggarsamhällena i vildmarken är hårt befästa byar, för att försvara sig mot krigsherrar och rövare.

Det här är naturligtvis inte alls allvarligt, och alla krav på realism eller balans kastas ut genom fönstret. Vi har en kul space opera-aktig värld, för de som vill ha swashbuckling utan att för den delen befinna sig ombord på ett piratskepp i 1700-talets Karibien.

Vad sägs? Verkar det intressant? Jag har inte tänkt så mycket på det här, egentligen, så alla kommentarer mottages tacksamt. Allt är öppet för förändringar. :gremsmile: Vad som ska bli av det hela är ännu helt öppet, men som allra minst blir det väl ett dogmaspel. :gremsmile: Dessutom behöver jag en setting för att ha som bakgrund när jag testar skumma regelidéer (mer om det någon annan gång).

Spåna på!

/Dimfrost

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Leviatan!

Det första jag kommer att tänka på är valar! Stora, majestätiska bardvalar som majestätiskt glider fram i stora flockar över himlavalvet. De har magiska förmågor på sätt och vis men de enskilda individerna besitter ingen större intelligens - det är flocken som är "varelsen". De är mycket sällsynta och oftast glider de omkring bland stjärnorna, långt från människornas värld.

Vissa upplysta människor kan då och då söka kontakt med valflockarna och få ta del av deras samlade gudalika insikter.

Vissa dyrkar valarna, andra räds dem.

Ondsinta valfångare jagar givetvis i sina flygande fullriggare och försöker skilja ensamma valar från flocken så att de förlorar sina magiska förmågor.

Nå, vad tycks? Flummigt nog?

/Vuffe

Sodivra

Champion
Du vet att det inte går att motstå dina listor med koncept och spån.. Även om dom börjar bli lite klyschiga nu (i sin struktur) så går det inte att motstå dom.. :gremwink:
Jag förstår plötsligt hur du gillar sinisa så. :gremwink:

Ja, det är läckert, riktigt läckert. Alltså.. Det är sådär rätt igen. Det finns inget jag kan tillägga där. Som dina andra koncept som blir sådär mys-mystiska, kanske något som inte är där än, något ogreppbart.. (detta är alltså positivt) Riktig Arvidos-stämning, och Vitulvs valar satte pricken över i:t.

Och ta inte det där med "klyschigt" seriöst. :gremwink: Det är något som ska ignoreras. Som att se en fantasifull film, kanske tänkt för barn, men som man har vett nog att njuta av som uppväxt. Jag menar lite att det du skriver känns så bekant redan, eftersom det träffar så rakt på.

Oj, så mycket djupt fjoll.. :gremwink:
JA, jag gillar det alltså. Piratkonceptet överhuvudtaget, och maskiner som brummar i öknen a la Star Wars, Dune och Vampire Hunter D: Bloodlust.. (Den sista är en film dör det finns ett gäng vampyrjägare som brummar runt i en härlig plåtbil/tank.) Sånt känns rätt.

Storuggla

Champion
"Alltså tar vi själva konceptet med pirater och fajting i "de tre musketörerna"-stil och lyfter ut det till en skojigare miljö."

Allrajt, jag är gäjm, nu ska vi se vad Dimfrost har i tankarna nu...

"vi placerar det hela på Mars"

Min första tanke är Space 1889, mest för att det är skepp som flyger i luften på Mars, män med sablar och krigska urinnevånare.

"i den andra dynastins sista år, där löst sammanfogade rebellgrupper och piratklaner bekämpar ett dekadent imperium, och den mäktiga kyrkan strävar efter världsherravälde mer eller mindre öppet. Det finns krigsherrar som har kontroll över små områden i vildmarken, och sluter lösa allianser med rebellerna eller imperiet. Kätterska sekter jagas av kyrkan men har hållhakar på högt uppsatta politiker. Intrigspel och brutna löften hör till vardagen. Samhället hålls hårt i traditionernas grepp, och gamla riddarordnar verkar i det fördolda."

Hmm. Intressant. Hmm. Finns imperiet kvar eller slåss alla om dess lik, så att säga. Eller är det ett imperium a la Rom (eller annat imperium) i sina sista dödsryckningar?

"Vad sägs? Verkar det intressant?"

Jepp. Det verkar intressant. Show me more. :gremwink:

Storuggla, med skälmiskt uppknäppta sandaler

Man Mountainman

Storsvagåret
Copycat!

• Glosögda monster
  • Stadsstater med manipulerande härskare
  • Sandjakter
  • Storslagen magi, alternativt lömska psikrafter
  • planetära klimatregleringssystem
  • Tefat!
  • Skumma sällskap som bevakar uråldrig teknologi
  • Spåren från en fallen högkultur
  • Frontierkänsla

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Leviatan!

Jag är faktiskt lite tveksam. Jag hade tänkt att luftfarkoster skulle höra till ovanligheterna (jag skrev ju "enstaka zeppelinare" och det hör inte till vanligheterna när det gäller mig), och dessutom tänkte jag hålla övernaturligheterna på en låg nivå. Men visst, det är en riktigt skön idé som jag ska ha i bakhuvudet.

/Dimfrost, gillar valar

Dimfrost

Special Circumstances
Du vet att det inte går att motstå dina listor med koncept och spån.. Även om dom börjar bli lite klyschiga nu (i sin struktur) så går det inte att motstå dom..
Jag förstår plötsligt hur du gillar sinisa så.

Ja, det är läckert, riktigt läckert. Alltså.. Det är sådär rätt igen. Det finns inget jag kan tillägga där. Som dina andra koncept som blir sådär mys-mystiska, kanske något som inte är där än, något ogreppbart.. (detta är alltså positivt) Riktig Arvidos-stämning, och Vitulvs valar satte pricken över i:t.
Mina listor uppkommer genom att jag har några få, spridda anteckningar, som jag ska försöka sammanfatta i ett inlägg, vilket jag inte orkar, så det blir listor istället. :gremsmile: Tack för berömmet, och så :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Finns imperiet kvar eller slåss alla om dess lik, så att säga. Eller är det ett imperium a la Rom (eller annat imperium) i sina sista dödsryckningar?
Bra fråga. Inte vet jag. :gremsmile:

Men jag tror nog att det är ett imperium som fortfarande finns kvar. Det blir lite mer att vara rebellisk mot då, liksom. En stor och orörlig koloss som slåss mot de små kvicka rebellförbanden. Men det får inte bli för mycket Star Wars över det hela, jag kanske borde byta beteckningar medan jag fortfarande kan så vi inte tappar piratkänslan.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Mars

Du kan nog ha rätt. Saken är bara den att det finns ett problem: om jag gör som du föreslår blir det intill förväxling lik min gamla fantasyvärld. Du ser att jag verkligen gillar grejen med dekadent Mars också, men jag tänkte göra något lite annorlunda den här gången. Men jag ska tänka på saken. Kanske vore det bäst att flytta tillbaka hela alltet till Europa efter katastrofen istället?

/Dimfrost, fundersam

Cybot

Mest spelbar
Yeehaaw pirater på Mars[ANT]

Blir ju ganska likt Trigun, fast med arko*-pirater istället för arko*-cowboys.

Arko*=Används i av mig för allt som är old-fashioned historietekniskt men med grymmare teknologi. Skattkammarplaneten är ju ett exempel. Klassisk piratsaga men högteknologiska prylar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Mars

Du ser att jag verkligen gillar grejen med dekadent Mars också, men jag tänkte göra något lite annorlunda den här gången. Men jag ska tänka på saken. Kanske vore det bäst att flytta tillbaka hela alltet till Europa efter katastrofen istället?

Poängen är väl att blir det för "annorlunda" finns det egentligen ingen *idé* att förlägga det till Mars. Det är klart att du kan göra det, men då kan du lika gärna placera allting på någon helt *annan* planet. På så vis får du mer kreativt spelrum då du inte behöver känna dig begränsad av Mars-klyschorna, och samtidigt kan du hitta på dina *egna* klyschor.

En poäng med att använda Mars kan ju annars vara att man vill ha in jordbor på något sätt, som utforskare, erövrare eller nybyggare. Hade du tänkt dig något dylikt?

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Yeehaaw pirater på Mars[ANT]

"Trigun" är en anime där Vash the Stampede, gunslinger extraordinaire, kämpar mot skurkar på en westerninspirerad ökenplanet. I bakgrunden ruvar en elak ärkeskurk, förstås, och en mörk historia som omfattar människokolonins ursprung. Serien handlar om godhet och ondska, och vad detta egentligen innebär. Den rekommenderas varmt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hissa seglen, alla landkrabbor över bord!

Det är en tuff idé, det måste jag hålla med om, men jag fick en annan idé som man kan kombinera med eller använda i sig själv.

Om det ska vara ett pirat-spel, varför inte använda ordet spaceship som det borde vara? Jag ska försöka förklara.

---

Året var 1516 och platsen för våra intressen var Italien. Där levde den man som skulle forma framtiden, Leonardo Da Vinci. Han var långt för sin tid, det medges men inte så långt som alla verkar tro. Han ritade, som de flesta vet, den första helikoptern. Kort efter att ritningen var klar byggde han sin helikopter. Den blev en succé i europa och såldes i mängder.
Med helikopterns framgångar i ryggen kände Leonardo att han ville satsa högre, mycket högre. Han beställde ett stort skepp från det varv som byggde Christopher Columbus skepp, Santa Maria, som anlände till Rom 1513. Leonardo ville ha ett skepp som kunde kryssa mellan stjärnorna, och han var en handlingens man och 1516 stod hans rymdskepp, Mona Lisa färdigt för avfärd. Han satte segel i mars 1517. Det var en stor dag för både honom själv och för alla andra.
Han tog med sig en besättning på 42 personer och seglade ut med en hel kontinents lyckönskningar att segla på.

Vi hoppar framåt några är, närmare bestämt till 1560. Vid den här tiden äger alla flottor med heder åtminstone ett av Leonardo Da Vincis rymdskepp, men inte särskilt många har vågat använda dem till sitt egentliga syfte, men en man kallad Gueseppe Milendi ville upptäcka. Han seglade ut i januari 1561 och inte långt senare kommer han fram till en stor röd planet, som vi idag kallar Mars. Planeten hade utmärkta förutsättningar för bosättning. Vatten, syre, och stora öppna områden. Detta var långt innan vå röda granne fördärvades till det hav av rost som det är idag.
Alla ville se "den nya jorden" och allt eftersom tiden gick skapades olika bosättningar och planeten delades in i länder. Holland, England, Frankrike, Belgien, Italien, Spanien, Portugal och Skandinavien fick varsin del att ha hand om. Det ledde givetvis till att stora städer dök upp och vägar byggdes mellan städerna och länderna. Kort sagt, planeten blomstrade.

Vi hoppar ännu ett steg på tidsaxeln, fram till 1738. Mars-hysterin hade lagt sig lite och människorna hade gått över till sitt slentrian-leverne. Rymdskeppen utvecklades lite och handeln med jorden gjorde stora framsteg.
Mitt i handelns guldår fanns det givetvis giriga människor med rymdskepp, sådana som vi idag kallar pirater. De livnärde sig på att jaga ifatt och råna andra rymdskepp på varor och rikedomar. Det är där ni kommer in i bilden. Ni tar rollen som antingen köpmän eller pirater, och sedan ska ni beroende på vilken sida ni väljer att kämpa för, utföra vad nu köpmän eller pirater utför.

---

Nja, det här är bara lite snabbt ihopkrafsat och det är inte särskilt historiskt korrekt men det ger väl en liten försmak om vad jag tänkte. Hoppas du eller någon annan kan använda min idé till något, för jag kommer nog inte att göra det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Hissa seglen, alla landkrabbor över bord!

Tja, du kan ju ta en titt på den här tråden från Gondicaforumet, där jag föreslår en Gondisk framtid med röjig swashbuckling i rymden.

Helioten är f.ö. en skapelse av den gode herr Cyrano de Bergerac och högst ovetenskaplig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ah, den tråden var också trevlig. :) [nt]

[color:\\"black\\"] [/color]

Sodivra

Champion
Jag älskar Vash.. [OT]

Eller nä, inte riktigt. Men vansinnigt bra är serien iallafall. Vash kan jag identifiera mig med, se själva.

Nej, men seriöst. Trigun är en makalös berättelse, iallafall genom dess synk med mig.. (Det betyder att iallafall JAG verkligen gillar den :gremwink:)

/Arvidos, som hade en liten Trigun-AMV-kväll igår, och påminndes om hur mycket jag gillade serien.. Får se den igen någon dag.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Mars och Pavane

En riktigt cool idé, helt i min smak.

Skaffa GURPS Mars och använd den som utgångspunkt. Där finns massor med användbara fakta om hur man kan modifiera den röda planeten till just sådana här kampanjer.

Sedan borde du läsa en SF-roman om heter Pavane av Keith Roberts. Den beskrivs så här i baksidesblurben:

In the year 1588, Queen Elizabeth of England was assassinated. As a result, when the Spanish Armada attacked, England went down in defeat, changing the history of Europe and the New World as we know it.
Now, in the twentieth century, the Church of Rome reigns supreme over a world of pastoral beauty, while technology is held back to the level of the steam locomotive and the primitive radio. Yet science cannot be suppressed forever, and its advocates are becoming more daring as each year passes. A revolution is building -- one that will rock the foundations of an empire.
An acknowledged classic of alternate history, Pavane will continue to inspire writers and readers for generations. . .
Pavane är inte swashbuckling, men kryllar av nyttig inspiration för den teknonivå som din kampanjidé har.

System D6 från West End Games skulle nog passa bra som regelteknisk grundval.