Nekromanti Pirater, fast på ett helt annat sätt

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hissa seglen, alla landkrabbor över bord!

Om det ska vara ett pirat-spel, varför inte använda ordet spaceship som det borde vara? Jag ska försöka förklara.
Det här var en kul idé på alla sätt, även om den kanske inte var alltigenom ny. Men det passar inte mig. Jag visste att jag inte borde använt begreppet "pirater" egentligen: jag vill ha "De tre musketörerna" och landskepp, inte göra en kopia av Space 1899. Just nu ser det till och med ut som om jag skippar de fåtaliga zeppelinare jag hade tänkt mig från början, och låter allt utspela sig på marken.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Mars

Poängen är väl att blir det för "annorlunda" finns det egentligen ingen *idé* att förlägga det till Mars. Det är klart att du kan göra det, men då kan du lika gärna placera allting på någon helt *annan* planet. På så vis får du mer kreativt spelrum då du inte behöver känna dig begränsad av Mars-klyschorna, och samtidigt kan du hitta på dina *egna* klyschor.

En poäng med att använda Mars kan ju annars vara att man vill ha in jordbor på något sätt, som utforskare, erövrare eller nybyggare. Hade du tänkt dig något dylikt?
Efter en lång diskussion med Feliath i vrållådan i natt kom jag fram till att jag ska behålla det hela på Mars. Vi ska nog undvika jordbor, däremot. Jag är lite osäker på exakt hur mycket "klassiskt Mars" jag ska ha med, det kommer vi nog fram till i mina svar till diverse andra inlägg. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Mars och Pavane

Trevligt att du gillar idén! Jag har läst Pavane, för jag fick den rekommenderad av Nightowl förra gången jag svamlade om steampunk-aktiga idéer på forumet. :gremsmile:

Och jag ska nog skaffa GURPS Mars, jag såg den för halva priset på Lincon och nu grämer det mig att jag inte köpte den då... :gremfrown:

Men det blir inte System D6, ett system som jag inte riktigt gillar (visserligen har jag bara kommit i kontakt med systemet i fråga i SKR, men ändå). En av anledningarna till att jag ens började fundera på den här världen var att jag ville ha en bakgrund till vissa skummare regelsystem jag funderade på, bland annat ett helt kortbaserat system (eftersom man fick använda en vanlig 52-kortslek som slumpgenerator i dogmatävlingen hade jag tänkt göra ett sådant system, men jag hann inte med det, så jag tänkte ta tag i det nu).

/Dimfrost

Storuggla

Champion
"Men jag tror nog att det är ett imperium som fortfarande finns kvar. Det blir lite mer att vara rebellisk mot då, liksom. En stor och orörlig koloss som slåss mot de små kvicka rebellförbanden."

Okej, för av någon anlednign kom jag att tänka på ett imperium a la sönderfallande Kina, med krigsherrar som styr och ställer men med en kejsare som sitter i sitt palats och styr huvudstaden typ. Eller något. Sen kom jag att tänka på tronföljdsstrider a la Megatraveller och... ja. Men jag är väldans intresserad, om jag kan hjälpa till med något så är det bara att hojta till.

Storuggla, flashar med Metropolis-soundtracket på cd

Storuggla

Champion

"Jag visste att jag inte borde använt begreppet "pirater" egentligen: jag vill ha "De tre musketörerna" och landskepp"

Okej, Tre Musketörerna är apkul det med, men landskepp? Menar du stora tankliknande monstrum med larvfötter då eller stora grunkor som svävar en meter ovan jord eller rent av skepp som använder Mars sand som ett slags vatten då? Nu är jag intresserad. :gremsmile:

Storuggla, med uppkäftigt snurrade flugor

Nightowl

Champion
De tre musketörerna...

...är egentligen en av de bästa bakgrunderna för rollspel som existerar, om man tänker sig det äventyrligare slaget.

En musketör i romanens bemärkelse var en medlem av ett elitregemente som dels hade hög status, dels hade alla möjligheter att bli tränade i både militära och sociala färdigheter till lämplig äventyrarnivå. Samtidigt hade de väldigt liten fast tjänstgöring, och som gentlemän fick de i princip inte betalt nog för att leva på det (en gentleman förväntas ha pengar i alla fall). Alltså har vi kapabla, rörliga och självständiga personer som är i gravt behov av medel och sysselsättning.

Spetsar, värjor och hattar med fjädrar är en oväntad bonus.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Eh, du kan väl hjälpa till med vad du vill, kom med bra idéer så är jag intresserad. :gremlaugh: Det här är ju väldigt outvecklat än så länge, så det mesta kan få plats.

Men Metropolis-soundtracket... Vill ha! Vill ha! Jag antar att det är jämnt nu, du är avis på min Totoru och jag är avis på ditt soundtrack.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Re: De tre musketörerna...

"...är egentligen en av de bästa bakgrunderna för rollspel som existerar, om man tänker sig det äventyrligare slaget."

Jepp.

"En musketör i romanens bemärkelse var en medlem av ett elitregemente som dels hade hög status, dels hade alla möjligheter att bli tränade i både militära och sociala färdigheter till lämplig äventyrarnivå. Samtidigt hade de väldigt liten fast tjänstgöring, och som gentlemän fick de i princip inte betalt nog för att leva på det (en gentleman förväntas ha pengar i alla fall). Alltså har vi kapabla, rörliga och självständiga personer som är i gravt behov av medel och sysselsättning."

Och sen att man förväntas slåss mot övermäktiga odds utan att knota är ju inte helt fel heller :gremgrin:

Storuggla, ska plocka fram musketörrullen med Christpher Lee som Rochefort

Dimfrost

Special Circumstances

Okej, Tre Musketörerna är apkul det med, men landskepp? Menar du stora tankliknande monstrum med larvfötter då
Japp, precis. Jag kallade det för "enorma bandvagnar" i någon annat inlägg men det lät så fult, så jag övergick till "landskepp" och hoppades på att folk skulle fatta ändå med hjälp av vad jag skrivit innan. :gremsmile: Jag är lite osäker på om de drivs med ångturbiner eller dieselmotorer, dock.

/Dimfrost

Storuggla

Champion

"Japp, precis. Jag kallade det för "enorma bandvagnar" i någon annat inlägg men det lät så fult"

Jag ser framför mig en enorm stirdsvagn från första världs. klumpig och ful men med en massa charm. Hmm.

"Jag är lite osäker på om de drivs med ångturbiner eller dieselmotorer, dock."

Tja, där har du en fråga som är viktig. Om de drivs av diesel eller ånga, hur spritt är det till resten av samhället? Ligger resten av samhället på en 1600talsnivå men bandvagnsmotorerna på 1910talets? Ögg?

Storuggla, alternativ historia

Dimfrost

Special Circumstances

Det är ju på Mars, vi behöver inte låsa oss på jordiska teknologinivåer: :gremsmile: Men visst, jag fattar vad du menar. Det ska nog vara ånga och inte diesel, men observera att jag skrev "rostiga rymdhamnar" i mitt första inlägg så det har funnits avancerad teknologi tidigare (naturligtvis). Jag hade tänkt ha klumpiga automatkanoner som får slut på ammunition och eldavbrott hela tiden, som beväpning på landskeppen. Jag hade tänkt att resten av samhället har en ganska blandad teknologinivå, med enstaka modernare företeelser i en i övrigt 1600/1700-talsvärld.

/Dimfrost, svamlar

Flow

Veteran
Re: De tre musketörerna...

Jag undrar om man inte kan göra en mörk tolkning av musketörer som ger sig ut på landsbygden och våldför sig på döttrar och plundrar de fattiga bönderna på deras tillgångar..
Samt säger till dem att man gör dem en stor tjänst som befriar dem från det jordeliga livets bördor.
Och anledningen till att de skyddar konungen, är ju enkelt att det är han som ger dem friheten till att förtrycka de 'galna' bönderna som inte har någon aning om hur man borde ha det.
vill man spela skurk? fatta värjan och dra på den plymbrämmade hatten.. Se up för Cardinalen män. de är de ricktiga hjältarna. De slåss för kyrkan och guds härlighet.
DET.. Gör inte ni.. ni ska ha mest.. av allt.. och kvinnan som ser så vacker ut därborta? det är din kvinnan nu.... vadå gift? sådant kan inte hindra en sann musketör!

Flow

Veteran
Re: Leviatan!

skön ideé!
fick lite griller om en värld som har ett gäng planeter alla margeret wais 'n tracy hickmans deathgates böcker.. (volym 2)
fast man slänger ut det i vårat solsystem.. tweakar planetförutsättningarna.. pumpar in pirater.. Cybernetik.. magiska varelser.. gör det hi-teck. seriöst hi-teck.. men med så mycket magiska anomaliteter att de inte intar en stor platts...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Leviatan!

Det låter ju kul, fast en helt annan värld än den jag hade tänkt mig. Fortsätt gärna på din idé, jag tänker inte lägga näsan i blöt :gremsmile:

/Dimfrost, torr näsa

entomophobiac

Low Prep High Play
Musketör (OT)

Något som är kul, men egentligen en helt värdelös sidnot, är att begreppet "musketör" egentligen bara innebär "person beväpnad med musköt".

Troberg

Sinister eater
Re: Musketör (OT)

Något som är kul, men egentligen en helt värdelös sidnot, är att begreppet "musketör" egentligen bara innebär "person beväpnad med musköt".
Vilket är anledningen till att jag förordar att vi hädanefter kallar dem musköterare på svenska.

Krille

Super Moderator
Re: Musketör (OT)

"Något som är kul, men egentligen en helt värdelös sidnot, är att begreppet "musketör" egentligen bara innebär "person beväpnad med musköt"."

Tja, etymologi är rätt skoj. "Riddare" betyder egentligen bara "person som rider" och "soldat" betyder egentligen "person som får en sold" (dvs lön).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Save the Zeppelins!!

Det här var en kul idé på alla sätt, även om den kanske inte var alltigenom ny.

Sant, sant. Det är så sällan jag får vettiga tankar så jag kände för att delge er dem. :gremsmile:

Just nu ser det till och med ut som om jag skippar de fåtaliga zeppelinare jag hade tänkt mig från början,

NEEEEEEEEEEEJ!! Hädiska tankar!! Usch! Det är klart du ska ha Zeppelinare!! :gremgrin:

och låter allt utspela sig på marken.

Aha... :gremsmile: Ja, det "känns" bättre att låta det utspela sig helt på marken. Känns onödigt att flytta till en annan planet om man ändå inte kan använda rymden, men man ka använda zeppelinarna. Hur hade du tänkt förklara bristen på rymdskepp när det handlar om mars?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Save the Zeppelins!!

Hur hade du tänkt förklara bristen på rymdskepp när det handlar om mars?
Det är ju busenkelt, ju. Marsinnevånarna härstammar naturligtvis från Mars. :gremsmile: Dessutom har jag tänkt lägga det hela långt bak i tiden, för att undvika all jordisk rymdfart med god marginal.

Plus att det inte är så svårt att hänvisa till de rostiga rymdhamnarna: den rymdfarande epoken är naturligtvis över sedan länge, och bara minnena återstår.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Save the Zeppelins!!

Ah, okej... Ja, det är ju faktiskt en bra lösning. Jag ser fram emot att se mer av det här, men gör det till mer än ett dogma-spel. Jag vill ju ha en chans nästa gång. :gremwink: