Nekromanti Piratkopiering

God45

#PrayersForBahakan
Så jag har precis fått reda på att några av grejerna jag skrivit för The Storytellers Vault dykt upp på sidor där man kan ladda ner gratis rollspels pdf:er. Och en av dem har dykt upp på scribd.

Personligen så spelar det ingen roll för mig eftersom alla de grejerna är grattis eller ”Pay what you want”. Så jag förlorar inte något alls på det. Och att boken som hamnat på Scribd är den med regler för krafter till en viss typ av varulv antyder mest att någon faktiskt använt den boken. Vilket är super kul om jag ska vara ärlig.

Men rollspels hobbyn är superliten och de flesta av oss säljer liksom inte galet många kopior av våra grejer. Hur påverkas små skapare eller små företag av piratkopieringen?

Minimoni

Homelander
Ingen aning hur små spelskapare påverkas av piratkopierong, men jag kan ge dig något ur ett konsumentperspektiv. Jag personligen och de jag spelar med ”piratkopierar” endast en sorts rollspelsprodukt. En produkt som inte längre säljs, trycks eller ens finns att få tag på begagnad.

Ok jag ljög, det finns en till sorts rollspel jag piratar eller gör egna PDF versioner av och det är böcker jag redan äger i fysiskt format.

Utöver det så har jag som regel att köpa allt jag vill ha då det känns väldigt fel att pirata något jag kan köpa.

Quadrante

Grisbonde
Kan jag så köper jag. Kan jag inte så undviker jag det. Men det kan ju vara svårt ibland att veta om något är upplagt för gratis nedladdning. Men, jag föredrar böcker, så nedladdat material används inte alls.

Gör jag något, föredrar jag att lägga upp/ut det gratis.

ceruleanfive

Bläckfisk
Det är alltid klurigt att spekulera i hur många pirater som faktiskt hade köpt ett spel om det inte fanns ”gratis”. Min spontana känsla är att många aldrig hade betalat ändå, att somliga faktiskt köper spelet när de väl förälskat sig i det och att bara en bråkdel nöjer sig med digital piratkopia fast de använder spelet flitigt. Jag kanske är naiv.

Som producent påverkas man ju inte supermycket, i ärlighetens namn. Man har ju ingen utgift kopplad till varje illegal nedladdning, så det är ju bara teoretiska missade intäkter. Och visst, man kanske hade räknat med mer försäljning än man faktiskt får. Men beror det på piraterna eller på att man har gjort en glädjekalkyl? Vem vet.

På många sätt ser jag hellre att folk kommer i kontakt med spelet än att det samlar damm. Och jag gav mig ju knappast in i branschen för att tjäna pengar.

Med det sagt, sno helst inte mina spel. Jag och andra har lagt supermycket tid på utvecklingen och jag har betalat för illustrationer – jag får gärna tillbaka något som ger mig utrymme att fortsätta göra spel. Om du ”råkar” komma i kontakt med en piratkopia av ett spel du var osäker på men nyfiken på, som du sedan fattar tycke för – köp det gärna i efterhand.

Rickard

Urverk speldesign
Minimoni;n317328 said:
Ok jag ljög, det finns en till sorts rollspel jag piratar eller gör egna PDF versioner av och det är böcker jag redan äger i fysiskt format.
Du får göra kopior för eget bruk. Förr fick man även dela med sig till vänner av sina kopior. Dock fick man inte sälja kopiorna (men man kunde sälja originalet). Vet inte hur det är nu för tiden, annat än att jag vet att man får göra kopior för eget bruk.

https://lagen.nu/1960:729#P12

Angående piratkopiering, så hittade jag både mitt egna Matiné och dessutom något av Arferts verk på någon site där man kan dela pdf:er. Jag sade åt ägaren till siten och de plockade ned pdf:erna. Inget mer med det. Har även hittat mitt Mutiné på piratebay i Mutant-torrenten. Det är dock gratis och jag har länken till siten i pdf:en så där gör det egentligen ingenting.

APM

Bläckfisk
Personligen ser jag ofta pdfer som previews. Jag har nog aldrig spelat ett spel som jag bara har haft i pdf. Eventuellt skriver jag ut det hemma (men det går ju bara med väldigt enkla böcker). Men i grund och botten ser jag pdfens funktion att vara ett sätt att locka en köpare att köpa den fysiska produkten. Lite som att bläddra i boken i en butik.

De flesta rollspel jag läser, läser jag i research syfte. Jag har inte spelat ens en bråkdel av de spel jag äger, varken i pdf eller fysiskt - men i princip inga av de spel som jag har hittat piratversioner av är spelade. Många gånger när jag laddar ner något som är piratat är det inte för att ersätta ett fysiskt köp, utan för att kolla upp en specifik lösning eller så. Att vara spelskapare är knapert nog som det är, jag kan tycka att det är helt ok att ladda ner en piratversion av någons spel ifall man ändå inte tänkt spela det eller sprida det vidare... Skulle man köpa varenda spel som man vill researcha så skulle spelskapandet gå fruktansvärt mycket minus.

I slutändan så köper jag de flesta spel som jag tycker gör bra grejer och har fina lösningar (jag läser aldrig spel för de skönlitterära inslagen). Och även fast jag kanske inte rusar till sfbokhandeln direkt nästa dag så hamnar de iaf på min önskelista!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Året innan jag släppte Evolutionens Barn så kom Eclipse Phase. Studion bakom spelet har berättat att de fick kämpa med sin dåvarande publisher om att få släppa sitt spel som open source – att folk skulle få sprida PDF:erna fritt. De själva menade att det inte skulle minska utan snarare öka försäljningen – med fler som får spelet i sina händer får man också i slutänden mer försäljning eftersom folk vill ha fysiska versioner och vill, när de kan, stödja spelskapare. Jag har för mig att det finns motsvarande data gällande pirater av datorspel, alltså att de också köper fler spel än andra. I allmänhet då; jag vet att det finns folk som i princip aldrig köper saker de kan pirata. Men det är på individnivå, och individnivån är inte så intressant.

Transhuman Studios släpper fortfarande sina spel fritt, vad jag vet. De tillhandahåller visserligen inte PDF:erna gratis själva, men eftersom de är släppta med en BY-NC-licens så får man köpa PDF:en och sedan sprida den om man vill. Eller modda den och göra egna grejer.

Jag har ju valt att göra liknande, men gå ett steg längre. Alla mina spel finns redan att ladda ner som gratis PDF:er. I tryckkvalitet, om man så vill. Det finns till och med "källpaket", zipfiler med InDesigndokument och fullstora illustrationer. Alltsammans är släppt via Creative Commons BY. I skrivande stund har Kutulu sålt i över 500 ex (har inte exakta siffror tyvärr) och laddats ner c:a 2000 gånger.

Hur påverkas jag som liten producent av piratkopiering? Inte ett dugg.

Jag har inga som helst planer på att bli Äventyrsspel, jag drömmer inte om att kunna försörja mig på rollspelsmakandet. Vilken mardröm, att vara beroende av vad de som köper mina spel tycker! Att ha deadlines som måste hållas, och som jag inte arbiträrt satt upp själv! Jag ser makandet som en ren förlustaffär. Jag vill att det ska fortsätta vara det; om jag skulle börja gå plus så skulle jag ju behöva börja hantera Skatteverket och starta egen firma och fixa F-skattsedel och sån skit, och det vill jag ju absolut inte. För mig är makandet min hobbykostnad. Andra åker utomlands eller köper och mekar med veteranbilar. Jag köper illustrationer till rollspel.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Den här frågan har debatterats i decennier och ingen har kunnat ge ett övertygande svar. Åt något håll.

Personligen instämmer jag i citatet "The problem for most artists isn't piracy, it's obscurity." och känner mig lite ledsen över att jag aldrig hittar mina egna alster på någon pirat-sajt.

Jocke

Man med skägg
Tyckte mest det var smickrande när B&B dök upp på den där siten där man kan ladda ner massor av RPG grejer gratis. (Förut hette sidan Remuz RPG archive, nu heter den något jag inte minns). Det är också lite intressant att pdf:en i fråga saknar RPGnow vattenmärke men jag vet inte om den tvättats bort eller om det är ett paket Tre Solar skickat till nån recensent eller någon som handlat på Lulu och hört av sig.

anth

Vetefan
Piratkopiering har funnits i evinnerliga tider.
Förut var det billiga kopior av märkesprodukter.
Sedan exploderade med digital kopiering av böcker, filmer och musik

Men jag tycker att man måste skilja på piratkopiering och piratkopiering.
Vi har de som säljer kopior och vi har de som delar med sig av kopiorna
Av vad jag vet finns det inget vinstintresse bland de som piratkopierar rollspel, d.v.s. det är ingen som säljer piratkopierade rollspel.

Ökar gratis-pdf:er försäljningen?
Jag vet inte.
Som jag ser det minskar det risken att man köper grisen i säcken.
D.v.s. är det en bra produkt ökar det försäljningen, då folk som piratat tycker om vad de ser och bestämmer sig för att köpa.
Medan en dålig produkt förlorar försäljning då folk som piratat tycker att det är skit och raderar piratkopian.

Sedan anser jag att tillverkarna inte anpassat sig till den digitala marknaden ännu.
Jag har laddat ner flera "pay what you want"-produkter för noll kronor för jag vill se vad det är för något.
Tycker jag att det är skit raderar jag filen. Tycker jag att det är bra använder jag den. Problemet är att inte tusan orkar jag gå tillbaka till sajten och ladda ner filen igen för ge tillverkaren ett par dollarz om jag tycker om produkten.

Det saknas ett smidigt system för att man först ska kunna läsa produkten gratis och sedan ge skaparen pengar om man tyckte om produkten.
För mjukvara är detta ganska enkelt, för där brukar det finnas en funktion för detta i själva programmet, men för pdf:er är det lite svårare.

Jag är ganska förtjust i gratis LITE-produkter av rollspel, d.v.s. man kan ladda ner en nedbantad version av spelet gratis, sedan kan man betala för den kompletta produkten om man tyckte om den.
Alltför få rollspel använder denna strategi.

illuzive

Veteran
Jag har delat utvalda kapitel av PDF-böcker till spelare, så att de kan läsa lite om regler, folkslag och yrken innan vi sätter oss för att skapa karaktärer. Nu är det ju bara ett antagande från min sida, men jag tror inte någon skulle gått och köpt boken för att läsa den informationen.

Sen äger jag regelboken både i tryck och som PDF, samt fem tillhärnade böcker med monster, äventyr och liknande i tryckt from, så mitt samvete är nog ganska så gott ändå.

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är något jag tycker är väldigt intressant, framförallt för att jag själv är mer av en samlare och vill ha böcker i hyllan. Har massor med PDF:er som kommit med beställningar på olika sätt, men har nog aldrig läst en enda en av dem. Bläddra i en bok med fysiska sidor är något speciellt för min egna del.

Stötte även på en rätt stor skillnad när jag spelade rollspel i USA jämte Sverige. Osäker på om det är representativt vare sig för skillnaden eller för hur det ser ut idag (detta var runt 02-03), men det är ändå något jag minns. Här brukade en person (spelledaren) köpa en bok och dela med sig av den till hela gruppen. I USA hade varje spelare en egen uppsättning böcker. Det kändes helt enkelt som att rollspel fick kosta i USA, medan de svenska spelgrupper jag spelat med varit betydligt snålare. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag är en sån där person som väldigt gärna vill veta vad jag köper, så uppskatar tillgång på "gratis" PDF:er. Gillar jag ett spel köper jag det, för jag vill ha fysiska böcker av spel (oavsett om jag spelar eller spelleder dem).

PDF:erna fortsätter dock vara väldigt praktiska för de där gångerna när man sitter och skriver och bara vill kolla upp nån detalj lite snabbt, eller om man vill söka på ett visst ord, eller kanske rent av slänga in en snaggit på ett regelavsnitt eller en tabell i äventyrsanteckningarna. Superbehändigt!

Dock ska sägas att i alla fall historiskt sett har svenska spelare varit jäkligt bra på att inte fildela svenska rollspel så länge de spelen är aktiva (För MUA gick det bara att hitta en enda piratad bok under spelets levnadstid, och det var Vid regnbågens slut. Sen efter att järnringen lagt ner dröjde det inte länge innan en komplett torrent dök upp).

Vet inte alls hur det ser ut idag längre, för nu har jag råd att köpa spel bara för att de ser intressanta ut utan att veta att jag kommer få använding för dem. Men nu är ju PDF:er mycket mer lättillängliga redan från speltillverkarna.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Enda kommentaren jag har är att det vore synd om någon som gärna skulle tänkas betala för God45s äventyr inte gör det för att hen aldrig ser att möjligheten finns. Hen kanske får tag på pdfen på den där gratissajten, och inte ens känner till storyteller’s vault.

Quadrante

Grisbonde
Vilka betallösningar/kreatörsbetalstjänster ser ni positivt på. Vad är bra, vilka verkar användas (mest), vilka skulle ni vilja användes mer.

En virtuell kaffekopp, direktköp, veckostöd et.c.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
1) Lulu eller DrivethruRPG funkar bra. Med nackdelen att den som köper måste regga konto.

2) Swish om man köper direkt från mig. Det är också smidigt.

anth

Vetefan
Björn Wärmedal;n317443 said:
Enda kommentaren jag har är att det vore synd om någon som gärna skulle tänkas betala för God45s äventyr inte gör det för att hen aldrig ser att möjligheten finns. Hen kanske får tag på pdfen på den där gratissajten, och inte ens känner till storyteller’s vault.
Nja, jag tror inte att det är så stor risk.
Är man intresserad av rollspels-pdf:er finns det ett par ställen man kollar på: DriveThroughRPG (och dess systersajter, som Storytellers Vault), Lulu, tillverkarens egna sida, kickstarter, samt ett par piratsidor.

Börjar man leta på en piratsida istället för DriveThroughRPG är man nog inte intresserad av att betala.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n317460 said:
Är man intresserad av rollspels-pdf:er finns det ett par ställen man kollar på:...
Nä, det finns ett ställe man tittar på: google.

Man googlar bara "Shipmates Björn Wärmedal PDF" och ser vad som poppar upp.

Minimoni

Homelander
Jag vill också lägga till några saker från mitt första inlägg i tråden. När jag var ung för mycket länge sedan och streaming samt rollspel via Drivethrurpg var något som inte ännu hade hittat sin marknad, då laddade jag ned filmer och torrents. Dock aldrig rollspel vad jag vill minnas. Sen kom streaming och då var det inte längre intressant eller ens värt krånglet med att ladda ned saker om jag hellre kunde betala en summa och bekvämt avnjuta materialet. Så gör jag med film och serier nu och trots att jag har mer än många streamingtjänster så är det fortfarande billigare som månadskostnad än på gamla ”kanalpaket-tiden”.

Rollspel idag köper jag som fysisk kopia om det är svenskt och snyggt då jag vill ha boken i min nördhylla som min fru kallar den. Jag använder sen PDFer för att läsa spelet och sen använda det för att slippa slita på mina fina böcker. Andra PDF köper jag direkt via Drivethrurpg och de har ett pris som en arbetande person utan svårigheter kan betala, så jag har aldrig varit intresserad att ladda ned olagligt därför. Men som jag sa innan så har det hänt att jag kopierat eller laddat ned PDF på böcker jag redan har i fysisk form och då kommer ett spel främst upp till minnet. Jag köpte allt som fysiskt fanns till L5R 4th ed men orkade inte skapa egna PDF av dem utan laddade ned en torrent med hela samlingen så jag skulle kunna använda dem till min padda utan att slita på böckerna.

Sen så fortsätter jag att stödja svenska rollspelsmakare genom att vara med i ”kickstarters” och liknande fast jag egentligen inte gillar upplägget, fast det kan ha att göra med min inbyggda aversion mot för snabba förändringar. Jag tror inte personligen piratkopiering av svenska rollspel är något stort problem, alla jag träffar regelbundet som spelar rollspel med mig eller i andra grupper har enorma samlingar och är precis som jag, lite som drakar som bara vill ha mer och mer rollspel i sin skatt.

anth

Vetefan
Rymdhamster;n317463 said:
Nä, det finns ett ställe man tittar på: google.

Man googlar bara "Shipmates Björn Wärmedal PDF" och ser vad som poppar upp.
Det förutsätter att man VET att det finns en produkt som heter Shipmates OCH att den är skriven av Björn Wärmedal.