Arfert said:
Så röstar man vänster är det demokrati, men inte om man röstar borgerligt? Måste din slutsats bli då.
Det finns inget sätt öht som min slutsats skulle kunna bli det, och jag förstår inte varför du antar det. Det är nästan som om du inte läst något jag skrivit överhuvudtaget. Om det är politisk färg du fiskar efter så är jag socialliberal, partilös, och svär mig varken till höger eller vänsterblocket.
Vad jag skriver är att
agendan inte förändras av röstresultatet, åtminstone inte till den grad vi tror den blir, och i huvudsak kan inte beslut som inte ligger i företagskonglomeratens intresse fattas.
Capisch? Jag är inte öht intresserad av att följa en ideologi, jag är intresserad av rationella beslut och att
om vi skall ha en demokrati så skall demokratin vara konsekvent, och det är den inte.
Det jag är minst intresserad av är att sticka huvudet i sanden för att det är bekvämt att göra så.
Etepete said:
Samtliga EU-ledamöter är folkvalda
Jag borde strukit under
denna befolkning. Frågan är också - av vem. Inte ens hälften av Sveriges röstberättigade deltog i valet av eu-ledamöte. Om du frågar folk varför kommer de svara att de inte visste att det fanns ett eller att man kunde rösta i det.
Som sagt - att en möjligheten till inflytande existerar är inte samma sak som att inflytande existerar.
Etepete said:
beslutsfattarna i ministerrådet
Ministerrådet utgörs av länders ministrar, och i Sverige tillsätts dessa politiskt, inte genom folkval (om man inte tycker riksdagens okej-stämpel är ett val). Ministerrådet sammanträder beroende på vilken sak man skall diskutera, om man t.ex skall diskutera miljö är det miljöministrarna från diverse länder som åker och hälsar på. Lena Ek t.ex har aldrig valts in i ministerrådet av folket, hon valdes av Reinfeldt. Reinfeldt har inte heller valts av folket, Reinfeldt valdes enhälligt till ny partiordförande på Moderaternas partistämma den 25 oktober 2003.
Etepete said:
Europeiska rådet likaledes
Europeiska rådet utgörs av statscheferna. Som tidigare nämnt - Reinfeldt utsågs till partiledare av moderaterna själva, vilka sedan vann valet (som folket faktiskt röstar i på riktigt) som gjorde honom till statschef.
Så jag skulle nog personligen vara försiktig med att kalla något av detta demokratiskt. Det finns spår av demokrati bland allt det här, men att påstå att ministerrådet och/eller europeiska rådet är demokratiskt tillsatt... Då tycker jag man får tumma rätt mycket på vad man menar med demokrati. Vi kan såklart diskutera vad man menar med demokrati egentligen, i någon annan tråd. Jag kan bara konstatera att jag inte tycker att det är särdeles demokratiskt själv.
Etepete said:
Andelen lagstiftning och beslutsfattande som sker på EU-nivå är svårt att kvantifiera, men det är mycket mindre än 80%.
Det kan säkert stämma, jag quotade mest DI. Men de påverkar oss desto mer. Allt detta är om man bortser från T.ex ERT och deras iblandning i alla beslut. Jag menar - som dokument inifrån konstaterar kopierade man ju ERT rakt av när det gällde viss utveckling. Jag är rätt säker på att vi inte valt ERT, och att dessa inte skall styra hur vi skall utveckla ekonomin i EU.
Etepete said:
Och även om jag delar din oro inför erosion av medborgerliga rättigheter så vill jag peka på t.ex. dataskyddsdirektivet, och den tillgång och kontroll över persondata detta EU-initiativ ger.
Jag
vill bli glad över det, men jag vet att Sverige i praktiken skiter i EUs direktiv. Vi fick böta t.ex för att vi inte införde direktivet du talar om på flera år. Det är intressant, speciellt i kombination med att FRA kontinuerligt bryter mot lagen men ingen åtgärd utdöms - och extra intressant med tanke på tidigare nämnda dokument (sthlm 09-141) antyder att FRA införs på order av annan statsmakt och hemlighållts befolkningen. Samtidigt - hemliga donationer, etc etc. Orkar inte dra allting en gång till.
Skulle inte förvåna mig det minsta om flertalet höga politiker i Sverige är skyldiga till Trolöshet vid förhandling med främmande makt.
Har inget som helst förtroende kvar för våra folkvalda politiker, ens i de fall som de är folkvalda på riktigt. Ser det inte som en regering för folket, ser det som en aristokrati i plutokratins förtecken, förklädda till farbröder och gummor som bara vill oss väl.