Nekromanti Piratpartiet

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Dagens "Jaha?"

Vi får bara hoppas att svenskarna i allmänhet är smartare än att falla för detta...
Hade svenska folket i allmänhet varit smartare hade vår nuvarande inkompetenta politikerkår förhoppningsvis inte suttit i riksdagen.

Partiet kommer ju plocka mängder med röster bland kidsen, men de lär ju aldrig få igenom det de går till val på.

Marcus J

Hero
1. Jag tror inte de lyckas.
2. Jag hoppas till viss del att de inte gör det.
3. Samtidigt så anser jag att upphovsrätten på vissa områden har blivit för omfattande. Jag tänker mest på patent på vissa gener osv.
4. För egen del så hade min olagliga fildelning till stor del försvunnit om det hade funnits något sätt att prova en produkt på ett enkelt sätt. Detta är det jag använder fildelning för. Mitt eget förslag är då något som liknar shareware, du får se/höra (jag tänker mest på film och musik här, eftersom det är det jag prövar genom nerladdning) ett visst antal gånger och som sedan slutar fungera. Exakt hur det skulle fungera överlämnar jag åt mer insatta att fundera ut.

/marcus

Morgoth

Swashbuckler
Vad tror ni om det?

Jag ställer mig tveksam till alla moraliska efterkonstruktioner runt brott mot upphovsrättslagen. Mycket av det piratrörelsen framför är vettigt, men jag hade iallafall tagit dem på större allvar om de hade uppfunnit motiven innan de började ladda ner gratis underhållning istället för att ha motiven som en etisk stötdämpare.

Fast samtidigt finns det så mycket positivt tänk i samband med piratrörelsen att det vore synd om inte svensk underhållningsindustri påverkades av vad de har att säga. Och brotten mot rättssäkerhet som har förekommit i upphovsrättens namn är i allra högsta grad en politisk angelägenhet.

Framförallt så tycker jag att det finns ett väldigt mod och en väldig framåtanda i piratrörelsen; känslan av att man kan påverka och åstadkomma något, lite som hippierörelsen på 60-talet ungefär. Det är inspirerande att se. Själv rider jag på Open Source-rörelsen och där finns en liknande känsla. Det är överväldigande. Och det är nog sant som någon sa, att nästa stora revolution redan är på väg över internet.

Slutligen... vilka gubbar vi har här på rollspel.nu. Det slutar aldrig att överraska mig. Jag tror inte att jag ska säga mer än så, för jag blir ganska arg när jag läser mycket av det som har skrivits här i tråden. Och det blir alltid fel när man hetsar upp sig för mycket.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Lite skitsnack är det allt Krille... från dig

Våran demokrati funkar inte idag, det styre vi har idag påverkas idag av lobbyorganisationer mm. Vilket i slutändan innebär att den med mest pengar styr. Vi kan rösta på frihetspartiet men när de sedan blir uppköpta av diktaturföreteget så står dom helt plötsligt inte för frihet längre...

Nej jag tycker det är hedervärt att vad han nu hette startar partiet, anser man att något i samhället är fel är det ens skyldighet att starta ett parti och försöka påverka det, alternativt om man ser partier som redan representerar det man står för aktivera sig.

Tyvärr är svenskar lata feta och en hög idioter som inte fattar att demokrati är något vi måste kämpa för varje dag varje minut med varje andetag. Annars kommer vi att styras av lobbyorganisationer...

Sådär då har jag uttalat mina fördomar också :p ok det kanske inte är rikgit så allvarligt, men vi är påväg att bli de jag beskrev och då är vi farligt ute.

Så visst tycker du att hans parti är lite fel ute kanske det borde ha ett riktigt program istället för några få frågor. Men kontakta då personen som startade ta en diskution framför dina åsikter se om ni har samma tankar om annat, har ni det så har ni ju helt plötsligt ett riktigt parti.

Och nej det är inte ett Kalle Anka Parti en jäkla skillnad och jäkligt föraktfullt att säga så.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Enfråga partier har en till nytta... även om dom inte kommer in i riksdagen uppmärksammas dom och påverkar sittande politiker. Helt plötsligt måste partierna titta på en fråga värdera den, för "tänk om dom inte kommer in nu, men om vi fortsätter på våran utstakade linje så kanske dom slår igenom nästa gång".

Våra FÖRTROENDEVALDA är lite för säkra på sina platser nuförtiden.

DODswe4

Hero
Innebär detta att jag skulle kunna ta hem filen sen dela den vidare? utan att fråga dig, men säga att detta har krille gjort.

DODswe4

Hero
svar på din 4a

det går faktiskt att ladda ner, trailers, Demon samt dom första 15minuterna av filmer (ja detta finns kommer inte ihåg var dock), första 1minuten i låten (ironmaiden hade så förut på sin sida)

för då kan du se, åfan denna film var as bra, vill se slutet

dessutom borde dom göra det enkalre att köpa speciel musik. enkelt genom itnernet

magoo

Hero

Hade svenska folket i allmänhet varit smartare hade vår nuvarande inkompetenta politikerkår förhoppningsvis inte suttit i riksdagen
Joo, det är ju illa lätt att klaga. Vilka är inkompetenta? Alla? Eller bara de som har åsikter som skiljer sig från dina? Blir man inkompetent så snart man blir riksdagsman eller är man född sån och röstas igenom av en massa klantskallar?

Min svåger är riksdagsman, min svärfar är kommunpolitiker och jag känner flera andra som arbetar politiskt. Dessa personer som jag känner jobbar verkligen häcken av sig för de frågor som de brinner för. Sen håller ju inte jag med dem i allt, men de är varken inkompetenta eller lata - snarare har jag ett väldigt bekvämt yrke jämfört med dem.

Jag förvånas varje dag över hur de med stort tålamod besvarar frågor från människor som överskattar deras inflytande (Du som har makten - gör så att vi trivs/min son kommer in på gymnasiet/bensinen blir billigare/folk flyttar tillbaka till norrland!) samtidigt som de anklagas för att bara sitta och gäspa och pilla sig i naveln i maktens boning.

Överlag är väldigt många benägna att kritisera beslutsfattare för att sedan själva inte vilja ta ett beslut i världen - inte ens kunna bestämma sig för vilket parti man ska rösta på.

Näää, nu blev jag alldeles för upprörd alldeles för tidigt på morgonen!

/Magoo, morgonsur

magoo

Hero
Slutligen... vilka gubbar vi har här på rollspel.nu
Och gummor :gremlaugh:
Världen är full av gubbar och gummor, dessutom i mycket större utsträckning än på rollspel.nu. Det gäller att anpassa sig eller stånga sig själv medvetslös. Och passa på innan du vaknar en dag och upptäcker att du själv förvandlats till en, för tro mig, det händer!

/Magoo, en riktig kärring

Krille

Super Moderator
"Innebär detta att jag skulle kunna ta hem filen sen dela den vidare? utan att fråga dig, men säga att detta har krille gjort."

Näpp. Jag ger dig tillåtelse att hämta hem filen. Däremot har jag inte sagt ett jota om att du får sprida den vidare, så eftersom du inte har mitt uttryckliga tillstånd att sprida den vidare så får du inte göra det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
»Slutligen... vilka gubbar vi har här på rollspel.nu. Det slutar aldrig att överraska mig. Jag tror inte att jag ska säga mer än så, för jag blir ganska arg när jag läser mycket av det som har skrivits här i tråden. Och det blir alltid fel när man hetsar upp sig för mycket.«

Så istället slänger du ur dig en svepande generalisering till förtäckt förolämpning som kan rikta sig till i princip vem som helst som postat i denna tråd?

Det är ju mycket bättre. :gremsuck:

ripperdoc

Myrmidon
Fildelning

Instämmer till fullo. Vitsen med fildelning har alltid varit att kunna få saker nästan gratis (1) man inte annat fått utan att råka illa ut. Vare sig det är kriminellt eller inte gör ingen skillnad. Fildelning riktar sig till opportunister, inte moralister. Kanske Piratpartiet kan göra det enklare att fortsätta dela filer, men att kasta upphovsrätten överbord kommer de inte lyckas med och tur är väl det...

(Det finns två sorters folk, de som stoppar en upphittad femhundring i plånboken och de som lämnar in den till polisen... :gremlaugh: )

I väntan på ideologisk insikt gällande upphovsrätten kommer jag fortsätta stjäla information när jag kan komma undan med det, och inte stjäla när jag inte kan komma undan med det. Fast för tillfället blir det mer att köpa pirat-DVD:er :gremsmirk:

Och förhoppningsvis inser film- och musikbranschen det tekniska och ekonomiska faktum att de i längden måste kontra med ekonomiska medel, inte juridiska, och hitta en vettig plats på den nya marknaden.

/RipperDoc - som väntar på att XBox 360 crackas

(1) De flesta som fildelar spenderar en hel del pengar på att köpa det snabbaste bredbandet från BBB, köpa nya diskar eller andra prylar för att kunna utnyttja det man laddat ner. Så gratis är det inte, det är bara andra än Time-Warner som får pengarna.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är det verkligen någon som på allvar tror att partiet kommer att få någon större påverkan på valdebatten? Det gör det antagligen inte ens själva. Att göra jämförelser med smygrasistiska Ny Demokrati känns enbart löjligt och det är tråkigt att det inte kan startas sådana här trådar utan att någon känner sig tvingad att påpeka att röstarna är alldeles för korkade eller att politikerna är alldeles för korkade. Lite nyansering om jag får be. Är det verkligen ett bra utgångsläge för förändringar att man antar att alla är idioter (utom en själv då oftast)?

När det gäller debatten om nedladdningar och piratkopiering så är även den onyanserad. Enligt den mediahistoria som jag har läst så är piratkopiering varken ett särskilt nytt fenomen eller begrepp. Skillnaden ligger snarare i skalan på det hela. Men i grund och botten så har jag svårt att sympatisera med multinationella företag som under förevändningen att deras artister blir bestulna ger sig på tonåringar i långa rättsprocesser. Varför finns det inte fler företag som utnyttjar de möjligheter som finns istället för att göra allt för att bevara det som har varit (tillgång och efterfrågan, bejbi)? Finns det verkligen inga andra förklaringar till försäljningen sviktar inom vissa branscher? Finns det inga andra lösningar än att utmåla en hel generation som kriminella?

MrG

Swashbuckler
Re: Fildelning

De flesta som fildelar spenderar en hel del pengar på att köpa det snabbaste bredbandet från BBB, köpa nya diskar eller andra prylar för att kunna utnyttja det man laddat ner. Så gratis är det inte, det är bara andra än Time-Warner som får pengarna.
Kul och bra poäng! Ska behålla det argument, vilka vill vi betala?
Själv betalar jag helst till det som gjort det och har inget emot att ge pengar till storproduktioner, då jag uppskattar att de ibland har råd att göra storslagna saker som Sagan om ringenfilmerna. Vill vi fortsätta se sånt är det inte svårt att se vitsen med upphovsrätt och faran med piratmentaliteten. Om man däremot tycker att hantverkskunnandet i media är förkastligt och allt man vill se (och tvinga alla andra att se) är billiga dogmaproduktioner av tvivelaktig kvalitet så bör man väll fildela på och piratkopiera :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Att göra jämförelser med smygrasistiska Ny Demokrati känns enbart löjligt"

Visst. Men nu jämförde jag inte Piratpartiet med Ny Demokrati. Jag är bara nervig för nya partier på grund av Ny demokrati. Det omfattar även Fi och Junilistan. Däremot jämförde jag Piratpartiet med Spettets vänner och Harleypartiet.

Och liksom, det får vara ett enfrågeparti och tankeställare och pekfinger och vad fan det nu har framförts som precis hur mycket det vill, men om man nu framför sig som ett riktigt parti (vilket de gör) så får de fanimej finna sig i att synas i sömmarna som om de var ett riktigt parti.

Saxifrage

Hero
Det är inspirerande att se. Själv rider jag på Open Source-rörelsen och där finns en liknande känsla.

Jag kan hålla med om att folkrörelser kan vara inspirerande, eller skrämmande ibland. Men jag tycker att det är en stor skillnad mellan Open Source och "snyltarklubbar" som fildelare eller tex planka.nu. När det gäller Open Source handlar det om att "vi gör något tillsammans, och gör det bättre än storföretagen!". Det är oerhört sympatiskt. När det gäller planka.nu eller fildelare inriktar man sig däremot på att man ska han en självklar rätt till vad andra producerar, utan att för den skull bidra med något eget. Det gillar jag inte.

För alla som gillar Open Source (jag gör det!) rekommenderar jag Linus Torvalds Just for Fun, en underbar historia om samarbetets kraft och mänsklig drivkraft. För den som anser sig ha en naturgiven rätt till andras arbete förordar jag noggrann läsning av Rands Atlas Shrugged, för en tänkbar (kanske) vision av hur det går när alla konsumerar och ingen producerar.

Saxifrage

Hero
De flesta som säljer CD-skivor på nätet (CDON, Amazon mfl) lägger upp 30sek-snuttar från låtar just för att man ska kunna "provlyssna" på låtar innan man köper CD:n.

Filmdemos har jag inte sett, däremot. Det låter som en bra idé. Å andra sidan är det ju rätt svårt att bedöma om man gillar en film baserat på ett par minuters tittande. Här förlitar jag mig hellre på recensioner, regissörens meritlista eller dylikt.

Det finns idag rätt mycket digital musik att köpa via tex CDON, även hyfsat smala artister (dvs inte Barry White :gremsmile:). Däremot tycker jag att det är lite för dyrt för att vara intressant.

Nightowl

Champion
När det gäller Open Source handlar det om att "vi gör något tillsammans, och gör det bättre än storföretagen!". Det är oerhört sympatiskt. När det gäller planka.nu eller fildelare inriktar man sig däremot på att man ska han en självklar rätt till vad andra producerar, utan att för den skull bidra med något eget. Det gillar jag inte.
Precis. Koopeativa Förbundet (Konsum, etc) och liknande kooperativa rörelser grundades för att medlemmarna skulle slippa bli utnyttjade av lokala handlare. Man gick inte in och snattade i handelsbodarna. KF funkade; tyvärr är mycket av den ursprungliga tanken förlorad idag, men det var länge ett fungerande alternativ.

Erik

Saxifrage

Hero

Tyvärr är svenskar lata feta och en hög idioter som inte fattar att demokrati är något vi måste kämpa för varje dag varje minut med varje andetag. Annars kommer vi att styras av lobbyorganisationer...

Frågan man då kan ställa sig är vad som är mest effektivt för att påverka: ska man starta ett parti eller en lobbyorganisation?

Piratbyrån är ett exempel på en lobbyorganisation. De är coola, har hyfsat underbyggda åsikter och har faktiskt lyckats göra sig hörda i debatten. Det är nog inte alltför otroligt att Piratbyrån så smånignom kommer att lyckas påverka framtida lagstiftning genom lobbying och genom att höras i debatten.

Piratpartiet däremot, kommer sannolikt inte att påverka ett vitten. Vårt demokratiska system är inte uppbyggt för att supporta enfrågepartier, vilket innebär att partipolitik är ett uselt medium för att promota enskilda frågor. Därför kommer PP precis som Fi, Vårdpartiet och alla andra enfrågekampanjer att falla bort i det politiska bruset.

Så "att styras av lobbyorganisationer" som Piratbyrån behöver inte vara så illa som det låter. Jag ser det snarare som ett sundhetstecken att man inte kan "kapa" vår parlamentariska demokrati med enfrågepartier.

/Sax, gammal grek

magoo

Hero
Varför finns det inte fler företag som utnyttjar de möjligheter som finns istället för att göra allt för att bevara det som har varit
Gäller på många områden, titta t ex på bil/oljeindustrin.

Det är nog rädslan för det nya som får storföretagen att ta till storsläggan. I styrelserummen sitter kanske inte så många fildelare, kanske inte ens så många datoranvändare? Jag känner mig själv på gränsen till för gammal för att till fullo utnyttja dagens teknik och jag är ändå på tok för ung för att platsa i någon ledningsgrupp. IT liknar inte någon annan branch, den utvecklas blixtsnabbt. Jag tror inte att den gamla typen av företag hänger med, då blir försvarsåtgärden att ropa på polisen.