Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,064
Efter diskussionen om Fria Ligans the One Ring har jag klurat på hur jag skulle angripa ett spel i Arda's Första Ålder. Pitchen här är ett tankeexperiment:
Titel: Gondolin
Hisspitch: Spela Kung Turgons agenter i ett Beleriand hemsökt av Morgoth och hans kreatur. Har du Mod, Visdom och Viljestyrka nog att hålla ljuset vid liv inför yttre och inre skuggor. Utforska ett fientligt Beleriand och intrigera mellan de ädla husen i Gondolins hallar.
Rollpersonen: Du spelar en högalv (Noldo) eller gråalv (Sinda) från ett av Gondolins tolv hus (Kungens hus, Mullvadens hus, Harpans hus, den Gyllene blommans hus, Fontänens hus, Pelarens hus, Snötornets hus, Himmelsbågens hus, Svalans hus, Trädets hus, Vredeshammarens hus och, efter Tuors ankomst, den Vita vingens hus). Dina spelvärden avgörs av ditt folk, ditt hus, ditt fadersnamn och ditt modersnamn.
Regelsystem: Ett enkelt och drama-drivet system som passar för mäktiga och episka karaktärer. Fokus på moraliska värden. Två kärngrundegenskaper - Kropp (Hroa) och Själ (Fea). Mäktiga artefakter och arvsklenoder spelar en viktig roll. Det finns även ett system för att svära bindande eder.
Äventyr: Man växlar mellan uppdrag för Kungen ute i Beleriand, under största diskretion och med både möjlighet till ära och till vanära, och politiska intriger i Gondolin mellan husen. Under spel kan man få både tillnamn och namngivna föremål, som sedan ger fördelar i Gondolin-spelet.
Titel: Gondolin
Hisspitch: Spela Kung Turgons agenter i ett Beleriand hemsökt av Morgoth och hans kreatur. Har du Mod, Visdom och Viljestyrka nog att hålla ljuset vid liv inför yttre och inre skuggor. Utforska ett fientligt Beleriand och intrigera mellan de ädla husen i Gondolins hallar.
Rollpersonen: Du spelar en högalv (Noldo) eller gråalv (Sinda) från ett av Gondolins tolv hus (Kungens hus, Mullvadens hus, Harpans hus, den Gyllene blommans hus, Fontänens hus, Pelarens hus, Snötornets hus, Himmelsbågens hus, Svalans hus, Trädets hus, Vredeshammarens hus och, efter Tuors ankomst, den Vita vingens hus). Dina spelvärden avgörs av ditt folk, ditt hus, ditt fadersnamn och ditt modersnamn.
Regelsystem: Ett enkelt och drama-drivet system som passar för mäktiga och episka karaktärer. Fokus på moraliska värden. Två kärngrundegenskaper - Kropp (Hroa) och Själ (Fea). Mäktiga artefakter och arvsklenoder spelar en viktig roll. Det finns även ett system för att svära bindande eder.
Äventyr: Man växlar mellan uppdrag för Kungen ute i Beleriand, under största diskretion och med både möjlighet till ära och till vanära, och politiska intriger i Gondolin mellan husen. Under spel kan man få både tillnamn och namngivna föremål, som sedan ger fördelar i Gondolin-spelet.