Ett alternativ är att sätta en svårighetsgrad för striden, exempelvis 3. För att vinna måste spelarna få tre lyckade slag på strid, sammanlagt. Om spelarna misslyckas få ihop tre framgångar så sätts de dåliga konsekvenserna i proportion till hur nära de kom.
I exemplet ovan om karavanen:
- Om spelarna får ihop tre framgångar så jagar de bort banditerna utan att karavanen lider någon större skada.
- Om spelarna får ihop två framgångar så lyckas de hålla de flesta banditerna stångna, men de lyckas slita åt sig lite varor från ett par av vagnarna när de flyr.
- Får de bara en framgång så lyckas banditerna stjäla det mesta av prylarna och kanske någon av vagnarna.
- Får de ingen framgång blev de tvungna att retirera och drevs bort från karavanen. Allt förlorades.
Svårighetesgraden kan i sin tur modifieras av andra tidigare färdighetsslag. Den kanske började på 5, men spelarna lyckades med ett lyckat slag i orientering så de valde en ganska säker rutt, och de lyckades med ett slag för iaktagelseförmåga som gjorde att de upptäckte överfallet i tid och kunde inta försvarspositioner.
Du skulle också kunna knyta det till framgångsnivåer, dvs att "ju bättre" man slår desstå fler framgångar får man. Antingen om ni räknar 10-talstärnignen rakt av (slår man 49, och det är lyckat, så får man fyra framgångar) eller så räknar man differensen (FV:50, tärningsslag 22, differensen (50-22=28) blir 28 vilket ger två framgångar).