Dumt förslag från en som inte har spelat så mycket:
Jag har testat en modell för spelarinflytande som inte ska störa mina grandiosa planer allt för mycket (eller iaf inte allt för kontinuerligt (en diskret ändring kan jag i regel förhålla mig till eller parera (om det är något viktigt som sker))). De poäng spelarna har till hands (har testat med en till två gemensamma för spelgruppen och ark, en är tillräckligt imo) kan endast användas till att jämna ut ett underläge de själv satt sig i. Ex: Lågstatuskaraktärerna stormar in hos högadeln och ställer till en scen som rimligen skulle få dem avrättade på plats MEN (poäng används) något sker (en allierad av hög status dyker upp/någon i det styrande skiktet ser potential för att nyttja rollpersonerna för egen vinning och tar deras parti/etc) som jämnar ut oddsen och låter rollpersonerna få möjlighet att använda sina färdigheter/förmågor/inflytande för att kämpa om situationen på "jämn mark" (duell/debatt/förhandling/etc). På så sätt ges spelarna möjlighet att påverka på bred skala samtidigt som det ständigt ligger något i vågskålen. Kanske bara dumt?
Jag har testat en modell för spelarinflytande som inte ska störa mina grandiosa planer allt för mycket (eller iaf inte allt för kontinuerligt (en diskret ändring kan jag i regel förhålla mig till eller parera (om det är något viktigt som sker))). De poäng spelarna har till hands (har testat med en till två gemensamma för spelgruppen och ark, en är tillräckligt imo) kan endast användas till att jämna ut ett underläge de själv satt sig i. Ex: Lågstatuskaraktärerna stormar in hos högadeln och ställer till en scen som rimligen skulle få dem avrättade på plats MEN (poäng används) något sker (en allierad av hög status dyker upp/någon i det styrande skiktet ser potential för att nyttja rollpersonerna för egen vinning och tar deras parti/etc) som jämnar ut oddsen och låter rollpersonerna få möjlighet att använda sina färdigheter/förmågor/inflytande för att kämpa om situationen på "jämn mark" (duell/debatt/förhandling/etc). På så sätt ges spelarna möjlighet att påverka på bred skala samtidigt som det ständigt ligger något i vågskålen. Kanske bara dumt?