Quadrante
Grisbonde
Men anledning av andra trådar som tar upp spelarledda och spelledarledda intriger, sysslor, uppsatta mål så kan det väl få finnas en tråd om hur man gör … plottar.
Övergripande ”story arch”, det stora äventyret, spelet bakom … eller bara hur man skapar små brödsmulor, hakar att finna och så vidare.
Sidofråga/påstående, att dessa olika mål som sätts upp (oavsett om det är en tydlig berättelse eller en fri yta/sandlåda att undersöka) tenderar att centreras kring spelarna. Sant, falskt, hur ofta har ni aktörer i bakgrunden som knyter kontakter oavsett rollpersonernas agerande. Ska självklart vara så eller det ska självklart inte vara så.
Sen detta med persondrivna händelser i motsats till tendenser och flöden. Lite som att se historieskrivning på sånt vis att det är aktörsdrivet, inte större skeenden med personer som hamnar i händelsernas centrum. Känns som aktörsdriven värld är så som man oftast låter rollspel vara. ”Allt hänger på vad just du gör, rädda världen!”
Lämnar detta åt er, en forumtendenstråd eller aktörsdriven låter jag er avgöra.
Övergripande ”story arch”, det stora äventyret, spelet bakom … eller bara hur man skapar små brödsmulor, hakar att finna och så vidare.
Sidofråga/påstående, att dessa olika mål som sätts upp (oavsett om det är en tydlig berättelse eller en fri yta/sandlåda att undersöka) tenderar att centreras kring spelarna. Sant, falskt, hur ofta har ni aktörer i bakgrunden som knyter kontakter oavsett rollpersonernas agerande. Ska självklart vara så eller det ska självklart inte vara så.
Sen detta med persondrivna händelser i motsats till tendenser och flöden. Lite som att se historieskrivning på sånt vis att det är aktörsdrivet, inte större skeenden med personer som hamnar i händelsernas centrum. Känns som aktörsdriven värld är så som man oftast låter rollspel vara. ”Allt hänger på vad just du gör, rädda världen!”
Lämnar detta åt er, en forumtendenstråd eller aktörsdriven låter jag er avgöra.