Nekromanti "PnP"-rollspel?

Genesis

Ni dés ni maître
Poppe said:
Med ditt "Jasså?" efterfrågar du då en utveckling av vad Sorcerer kräver för prepp?
Gärna. Jag tvivlar inte på det du säger; jag är bara nyfiken eftersom det var länge sedan jag läste Sorcerer.

solvebring

Superhero
Så jag drar till med en mellantolkning: spel som kräver ovanligt lite inläsning, även för att vara indiespel.
Bra, där, för nu gjorde du nog den bästa tolkningen hittills - den jag inte lyckats definiera själv.

Jag menar, både du och Poppe definierar saken ganska väl i de två senaste inläggen.

Ja, det ska helst vara spel man inte behöver förbereda alls.
Men ja, det får gärna vara spel man behöver läsa och förbereda också, bara förberedelserna och läsningen är en avsevärt snabb och lätt match. Jag menar, är ett spel på hundra sidor så tja... Det är helt klart en textmängd som är över gränsfallet... Men behöver man verkligen bara knappt läsa det en gång för att förstå och spela det sen så är det ju ganska bra.

... Som Måns skrev släppte jag dessutom definitionen rätt så fri just för att allting är relativt. Anser man själv att spelet är lätt och passar sig här så säger inte jag emot.

Kort sagt - Plug and play-definitionen blev aningen lösare än jag tänkt mig. But still, spel som kräver tid, typ mer än max ett par timmars vård (inkl läsning), är inte värda att ta upp i den här tråden.

Christoffer

It's all pig.
Men läsning är det från noll kunskap om spelet eller läsning som uppfräschning och läsning av några procedurer inför spel (tyå dogs byskapande)?

Christoffer

It's all pig.
Återkommer. Egentligen rör det sig om i vart fall tre olika sätt som skiljer sig endel åt. Sorcerer som i grundboken, Sorcerer's Soul och Sorcerer & Sword har alla sina krav på prepp. På jobbet nu och lite fullt upp närmaste dagarna, men återkommer om detta...

Christoffer

It's all pig.
Det förändrar läget lite. Själv är jag inte så bekväm med att skumma ett spel och sen spela, jag läser ofta rätt noga, blandar det med spelrapporter och liknande... Men läser man snabbt så.. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har för mig att Björn den Gode spelade Medan världen går under på det viset med viss framgång. Boken är ju strukturerad i den ordning man behöver informationen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
En av mina gamla käpphästar, Zombie Cinema, har ett regelhäfte som inte kan ta mer än 15-20 minuter att läsa. Eftersom man gör förberedelserna tillsammans (det vill säga bestämmer sig för var ens zombiefilm utspelar sig i princip) så behövs inget vara ordnat i förväg heller.

Fiasco kräver lite mer tid att läsa (1-2 timmar?), men är i grunden väldigt enkelt. Även här gör man förberedelserna tillsammans vid bordet innan man kör igång.

Det sjätte inseglet som Genesis och hans polare playstormade är också ett tunt häfte (16 sidor) och förberedelserna görs vid bordet även här. Spelet är dock gjort för exakt tre spelare och genren swashbucklingångest med zeppelinare kanske är för awesome för vissa att hantera. :gremsmile:

solvebring

Superhero
wilper said:
Jag har för mig att Björn den Gode spelade Medan världen går under på det viset med viss framgång. Boken är ju strukturerad i den ordning man behöver informationen.
Jo, jag har också tänkt på det och det är planerat att spelas vid ett lämpligt tillfälle då vi helt enkelt är just fyra spelare som har det tråkigt tillsammans och behöver liva upp stämningen med ett lättillgängligt spel. =) ... Så MVGU är inte bortglömt inte.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
En av mina gamla käpphästar, Zombie Cinema, har ett regelhäfte som inte kan ta mer än 15-20 minuter att läsa. Eftersom man gör förberedelserna tillsammans (det vill säga bestämmer sig för var ens zombiefilm utspelar sig i princip) så behövs inget vara ordnat i förväg heller.

Fiasco kräver lite mer tid att läsa (1-2 timmar?), men är i grunden väldigt enkelt. Även här gör man förberedelserna tillsammans vid bordet innan man kör igång.

Det sjätte inseglet som Genesis och hans polare playstormade är också ett tunt häfte (16 sidor) och förberedelserna görs vid bordet även här. Spelet är dock gjort för exakt tre spelare och genren swashbucklingångest med zeppelinare kanske är för awesome för vissa att hantera. :gremsmile:
Trevliga tips. Ja Zombie Cimena har ju varit på tapeten förr och jag har läst intressanta saker om det på wilpers blogg. Och zombies är såklart alltid coolt. Hm, lär skrivas upp på "to-buy"-listan. =)

Unfair

Hero
solvebring said:
Har just beställt Urchin från Leisure Games, btw.

Recensionen i senaste Fenix fångade mig verkligen. Det verkar ju förövrigt mycket kort och lätthanterligt.
... Den som lever får se.
Trevligt, berätta gärna vad du tycker om dem när de kommit.

solvebring

Superhero
chryckan said:
Lite off topic men jag har alltid trott att PnP stått för Pen and Paper rollspel.... :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:
Ja, jo. Det är sant. Tänkte inte på den referensen. Ledsen att det blev lite missvisande titel.

... Men "Plug and play" är ju jobbigare att skriva. :gremsmirk: