Nekromanti Podcast-attack på nordnordost.se!

Enhörning

Veteran
Re: Avsnitt 10 - Nordsken

Det var på tok för lite prat om viktiga saker, såsom enhörningsprinsprinsessor (ett samtalsämne som passar i alla situationer) och d-orbitaler i kvantkemi (exempel på frågor att ta upp; "Va?" och "Men... Hur?"). Dock fanns äppelklyftor att nomma på, så det var en bra inspelning ändå... Fram tills äppelklyftorna var slut och insikten om att magont orsakad av för mycket äpplen var på väg. Detta ordnades genom att rita katter i lådor på wilpers anteckningspapper.
Och så skulle jag lova att inte ge ut den oklippta versionen av podcasten där samtliga erkänner diverse mord.

Så, slutbetyg: Bästa podcasten jag någonsin varit med om (av händelse även den enda jag orkat hålla mig genom... Nästan hela iallafall).

Rickard

Urverk speldesign
Re: Avsnitt 10 - Nordsken

Enhörning said:
Och så skulle jag lova att inte ge ut den oklippta versionen av podcasten där samtliga erkänner diverse mord.
Dagens skratt. :gremlaugh:

/Han som gillade det andra också, men det var först där som han började garva

solvebring

Superhero
Re: Podcast a la iTunes

Jag vet förresten inte om du kollat möjligheten med att publicera casten på iTunes, men så här enkelt verkar det iaf vara. Vet att folk frågat efter det och så i alla fall.

Hatar du iTunes själv (vet att du kör Linux så) kanske någon annan NNO'are som använder det kan sköta den biten?

Bara ett förslag, eftersom det gör livet lättare för alla dem som använder iTunes för som iProdukter. Jag vet att jag skulle bli väldans glad iaf. =)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jo, jag kikade på det för ett tag sedan. Då var det en annan instruktion, och den var mycket krångligare. De kanske har uppdaterat processen sedan sist.

Jag gav bort min mac för snart tio år sen, men det kanske går att få igång itunes på Enhörnings windowshink.

Nå, jag skriver upp det på Todolistan, det får trängas med spelmakande, podcastinspelande och konvetskejsrande.

solvebring

Superhero

wilper said:
Jo, jag kikade på det för ett tag sedan. Då var det en annan instruktion, och den var mycket krångligare. De kanske har uppdaterat processen sedan sist.

Jag gav bort min mac för snart tio år sen, men det kanske går att få igång itunes på Enhörnings windowshink.

Nå, jag skriver upp det på Todolistan, det får trängas med spelmakande, podcastinspelande och konvetskejsrande.
Okej, topp!
Säg till när/om det blir av. =)

GnomviD

Heresiark

solvebring said:
Tänkte bara önska lite speldesignsnack. Gärna med inriktningen storycentrerade spel + mekanik. =)
Ja, det hade varit kul att snacka om! Jag lyser läder-lampan på NNO-molnen, så ser vi om det blir nåt. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Re: Avsnitt 12 - Vivian från USA

wilper said:
Jag har inte hunnit lyssna färdigt på allt. Har lyssnat runt 40 min, sedan var jag tvungen att göra annat.

Hur som haver ville jag bara säga att det var jätteroligt och intressant att lyssna på det här. Konceptet att intervjua/samtala med rollspelare internationellt var sannerligen en bra idé - det är underhållande och bra podcasting, åtminstone enligt mina mått mätt.

Uppskattas och uppmuntras. :tekopp:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Avsnitt 13 - Den Yttersta Domen

wilper said:
Me like! Budorden är kickass! Jag gillar framförallt sjuan, för det är viktigt med att kunna metaspela och se sin rollpersons på distans i spel som fokuserar på story. Fast immersion är väl mer inlevelse i rollpersonen än inlevelse i fiktionen? Det är ju inlevelse i fiktionen som du vill åt?

Det ska bli intressant att höra podden. Lyssnar kanske igenom den redan ikväll.

/Han som undrar lite hur budord 1 funkar tillsammans med konventsscenarion

GnomviD

Heresiark

Han said:
Me like! Budorden är kickass! Jag gillar framförallt sjuan, för det är viktigt med att kunna metaspela och se sin rollpersons på distans i spel som fokuserar på story. Fast immersion är väl mer inlevelse i rollpersonen än inlevelse i fiktionen? Det är ju inlevelse i fiktionen som du vill åt?
Tack, kul att höra! Bra poäng där, jag hade inte tänkt på skillnaden mellan immersion i rollperson och fiktion. Det får nog omformuleras lite.

Han said:
/Han som undrar lite hur budord 1 funkar tillsammans med konventsscenarion
Vi tangerar lite det här under avsnittet, men inte vad gäller konventsäventyr; det är okej att förbereda öppna situationer, så länge man inte planerar intriger. Alla våra konventsäventyr har färdiga rollpersoner, en pregnant situation och en antydd berättelsetyp. Däremot ingen planerad intrig, så inga två omgångar blir helt lika. Vi utgår från en solid grund och play to find out what happens.

w176

Förlorad dotter

Vi pratade om att det var skillnad mot att stäva i en riktning, och planera.

Rickard

Urverk speldesign

GnomviD said:
Vi tangerar lite det här under avsnittet, men inte vad gäller konventsäventyr; det är okej att förbereda öppna situationer, så länge man inte planerar intriger. Alla våra konventsäventyr har färdiga rollpersoner, en pregnant situation och en antydd berättelsetyp. Däremot ingen planerad intrig, så inga två omgångar blir helt lika. Vi utgår från en solid grund och play to find out what happens.
Det handlar alltså om att förbereda sig på rätt sätt för improvisation. Det var lite det jag hade i misstanke också.

/Han som tycker det här känns uppfriskande

Rickard

Urverk speldesign

2 Du skall icke anstränga dig.
Den här skulle även kunna heta "Du skall icke känna tvivel över din prestation".

/Han som lyssnar igenom avsnittet nu när det ändå regnar ute

solvebring

Superhero

Grymt bra avsnitt. Givande, intressant och kul.

Har petat in en två längre reflektion-er bland avsnittets kommentarer. =)

solvebring

Superhero

Vad gäller det här med att definiera "planering" gillar jag uppdelningen "strävan" och "planering". Om jag då skulle försöka beskriva dem ser jag strävan som en skiss. Man har ett upplägg, men det finns inga detaljer, inget svar, inget fast mål, ingen bestämd upplösning. Planering är en färdig tavla, det upplägget är färdigt, det finns uttalade detaljer, det finns svar, det finns ett mål och det finns en bestämd upplösning.

Strävan = Lös planering som inte begränsar möjligheterna.
Planering = Strikare planering som begränsar möjligheterna.