Nekromanti Polisens framtoning

krank

Går ondskans ärenden
Låter inte bara som uselt ämbetsutövande, utan dessutom ett försök till provokation. Jävligt suspekt.
Mjodå. Vi hade dock mest roligt åt dem. Som sagt, de får kalla mig för precis vad de vill, om de känner att det gör dem lyckligare. Det för förresten vem som helst göra, även om jag brukar korrigera rena felaktigheter (som "kommunist" eller "revolutionär") om jag anser att jag har tillfälle. Jag tar inte så värst åt mig av sånt där...

Två av dem gick i gymnasiet med mig, och var väl sådär vardagsauktoritära som en hel massa människor är när man pratar med dem. "Hårda tag" och sådär, men inte sådär extramacho eller nationalistiska.
Jag menade inte att alla var alltihop, utan snarare att 90% av poliserna ägde minst en av egenskaperna.

Själv har jag skitsvårt för folk som är auktoritära, vilket troligen adderar till mina åsikter om t.ex då poliser.

Evil Peter

Hero
Jag får också funderingar om hurvida dessa som konstant blir trakasserade av poliser verkligen är så oskylidga som de utmålas. Själv har ingen jag känner någonsin haft några dylika erfarenheter. Alla gånger jag argumenterat med polis har jag blivit vänligt bemött. Det är naturligtvis ingen omöjlighet att det kan bero på otur respektive tur i vilka interaktioner man haft och jag tror definitivt det finns rötägg i polisen (vore ju skumt annars då de finns överallt i samhället) men skepcisen väcks ändå till liv då det rör sig om upprepade händelser för samma personer.

Coffe_Kanon

Swordsman
Tror faktiskt inte att jag bryr mig så värst om polisens framtoning. Jag litar inte på att polisen kommer att beskydda mig när någon illvillig jävel är framme, så jag förbereder mig själv istället. MER poliser på gatorna hade kanske betytt att skyddet vore lite större, men jag känner inte att det är riktigt rimligt att lägga mitt egna liv helt och hållet i händerna på patrullerande konstaplar oavsett hur många de är.

Men jag kan sympatisera med er som vill ha fler poliser som syns, världen lär för er bli säkrare och dessutom kännas säkrare. Men jag kommer alltid att känna mig otrygg när jag är ute och går, även om jag praktiskt taget måste armbåga mig fram bland tätt packade poliser ute på gatorna.

Jag litar till mig själv i första hand helt enkelt, och tänker förbereda mig så gott det går på ett anfall. Man vet aldrig när någon vill döda eller skada en...

//Coffe_Kanon - som har problem med att lita på vilt främmande poliser

krank

Går ondskans ärenden
Jag får också funderingar om hurvida dessa som konstant blir trakasserade av poliser verkligen är så oskylidga som de utmålas.
Själv har jag funderingar varför det alltid finns människor som försvarar auktoriteter, som om det faktum att de satt sig själva i en auktoritetsposition automatiskt skulle innebära att de Hade Rätt, Var Rätt, och Bettedde sig Rätt...

Fler poliser = fler beväpnade auktoritetspersoner man inte har något att sätta emot om de skulle bestämma sig för att jävlas. Fler poliser = fler machoidioter och auktoritetspersoner och liknande pack som går runt på gatorna.

Eksem

Champion
Facisterna i Italien har ju sjukt snygga kläder. Dels sina otroligt läckra uniformer, och mer civilinriktade poliser är ju klädda i riktiga designerskräddade kostymer. Säga vad man vill, men så här vill jag se mina snutar:

Önskar jag hittade en variant med stövlarna också... mums!

Eksem

Champion
Om jag skulle gå igenom de uniformsklädda yrkeskårer som gjort mig mest ont skulle nog busschaufförer hamna högst upp. Men det är förstås en fråga om mötesfrekvens och hur väl behandlad jag blivit av uniformsbärare överlag.

Storuggla

Champion
"Om jag skulle gå igenom de uniformsklädda yrkeskårer som gjort mig mest ont skulle nog busschaufförer hamna högst upp."

Det stämmer nog med mina upplevelser med faktiskt...

Storuggla, stabbity death on tv4

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Själv har jag funderingar varför det alltid finns människor som försvarar auktoriteter, som om det faktum att de satt sig själva i en auktoritetsposition automatiskt skulle innebära att de Hade Rätt, Var Rätt, och Bettedde sig Rätt..."

Menar du att det finns en skillnad mellan "auktoritetspersoner" och andra yrkesutövare? Som jag ser det har man anledning att lita på att personer i en yrkeskår besitter kompetens inom sitt gebit, om man inte fått indikationer på att det skulle vara annorlunda. Således har jag åtminstone viss tilltro till auktoritetspersoner inom det område där de ska vara auktoriteter, eftersom allt annat skulle innebära ett systematiskt misstroendeförklarande av alla.

Marcus J

Hero
I alla rop på fler poliser ute på gatorna så vill jag visa på ett exempel där det faktiskt hjälpt, nämligen den förort till Göteborg dit jag flyttade för ett halvår sen. Den här artikeln sammanfattar det bra.
Artikeln är som alla kan se daterad till 07/07, så vitt jag vet så har det fortsatt i samma riktning och i en artikel i senare i höst så skrev pappersGP igen om den totala framgång projektet har varit. Jag lyckas tyvärr inte hitta artikeln på nätet men om jag inte missminner mig så stod där att man hade lyckats stoppa i princip all nyrekrytering till gängen och brottsligheten har minskat radikalt. Själv så flyttade jag ju in efter projektets början och även om det har hänt en del sen dess så har jag aldrig upplevt min egen situation som speciellt otrygg. Jag känner en kille som bodde där ifjol och bilden han målar upp är väldigt annorlunda mot situationen idag.

Så fler poliser bland folk, och då särskilt bland ungdomar i förorten, ger resultat och gör det snabbt.

/Marcus

krank

Går ondskans ärenden
Menar du att det finns en skillnad mellan "auktoritetspersoner" och andra yrkesutövare?
Jag menar att personer som sätts i högre maktposition än andra inte bör försvaras i onödan.

Jag kan välja vilken läkare jag ska gå till, beroende på dennes upplevda kompetens. Jag kan inte välja vilken polis jag ska möta. Polisen, däremot, har på sin sida lagar som säger att han får ta av mig i stort sett vadsomhelst som jag går och bär på, eftersom det kan räknas som "vapen". Polisen kan göra i stort sett vadsomhelst så länge det inte finns vittnen, eftersom mitt ord alltid väger lättare än en polismans i en rättegång. Och fanns det flera poliser på plats är det definitivt kört, pga den "fina" kårandan av att hålla varandra bakom ryggen.

Jag ogillar machomän, jag ogillar folk som utan mitt medgivande satts att ha makt över mig.

Jag misstror faktiskt alla som har någon form av automatiskt maktövertag över sina medmänniskor. Makt korrumperar.

Organ

Out of time, out of mind
Själv skulle jag nog mest få en dålig smak av polisstat i munnen om man inte kunde gå ner på stan utan att se en snut i varje hörn. Jag är ju själv jävligt inaktiv både vad gäller aktivist-aktiviteter och demonstrerande, men jag har tillräckligt mycket anekdotiska bevis från mina kära kamrater för att jag ska känna mig lite lätt orolig i maggropen varje gång jag ser en polis.
En ganska viktig sak som ditt resonemang verkar bortse ifrån är att det polisen sysslar med i första hand inte är att slå vänsterungdomar i skallen. Främst så ägnar de sig ju faktiskt åt något så opolitiskt som att ta fast inbrottstjuvar och sådana som slår ner folk, oavsätt deras partitillhörighet, för att sno deras pengar.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
"Fast främst folk i uniform. Jag får alltid för mig att de vill mig illa..."

Vad ont har busschaffisarna gjort dig?
För att inte tala om de förbaskade brevbärarna! Utan dem skulle jag aldrig fått så jävlarns mycket räkningar som jag gör!

/Anders

Krille

Super Moderator
Själv har jag funderingar varför det alltid finns människor som försvarar auktoriteter, som om det faktum att de satt sig själva i en auktoritetsposition automatiskt skulle innebära att de Hade Rätt, Var Rätt, och Bettedde sig Rätt...
I mitt fall beror det mest på att det är svårt att göra något åt dem som Beter Sig Fel om man inte har någon form av auktoritetsämbete som får den befogenheten.

krank

Går ondskans ärenden
En ganska viktig sak som ditt resonemang verkar bortse ifrån är att det polisen sysslar med i första hand inte är att slå vänsterungdomar i skallen. Främst så ägnar de sig ju faktiskt åt något så opolitiskt som att ta fast inbrottstjuvar och sådana som slår ner folk, oavsätt deras partitillhörighet, för att sno deras pengar.
Jodå, absolut - fast det hindrar inte att jag blir obehaglig till mods av folk som står och är auktoritära i uniform och ser hotfulla ut.

Evil Peter

Hero
I det här fallet försvarade jag dem inte, jag ställde mig bara skeptisk till vissa utsagor då det verkar suspekt att vissa råkar ut för det om och om igen medan andra aldrig gör det. Jag skrev tydligt att det kunde röra sig om en slump men det är rätt osannolikt.

Sedan behöver det ju inte innebära att polisen gjort rätt bara för att utsagon om de perfekta offren är falsk så det är alltså inget försvar.

Fler poliser = fler beväpnade auktoritetspersoner man inte har något att sätta emot om de skulle bestämma sig för att jävlas. Fler poliser = fler machoidioter och auktoritetspersoner och liknande pack som går runt på gatorna.
Det är en konstig bild du målar upp utifrån mina erfarenheter. Du skriver inget om potentiellt minskad brottslighet så det ser ut som du tycker att polisen endast är ett medel för att förtrycka den svenska befolkningen. Själv är jag rätt glad om det finns någon i landet som försöker se till att lagbrytare åker fast.

Organ

Out of time, out of mind
Fast du kör ju med samma argument fast tvärtom, att autoritetspersoner per definition ALLTID har fel. Eller har jag missuppfattat dig?

/Anders

Man Mountainman

Storsvagåret
Det mänskliga samhällslivets fundamentala paradox är att vi alltid är våra auktoriteter tack skyldiga eftersom de bidrar med stabilitet och ordning som är nödvändig för att vi ska kunna leva meningsfulla liv, samtidigt som vi alltid måste bevaka dem på grund av risken för att de ska vända den auktoritet vi givit dem mot oss och bemäktiga sig oss.

Jag tycker alltså att det finns fog för en attityd som kanske inte nödvändigtvis går ut på att alltid utgå från att auktoriteter "har fel", vad nu det innebär, men att aldrig ta för givet att de vill oss väl.

/Kalle

krank

Går ondskans ärenden
Fast du kör ju med samma argument fast tvärtom, att autoritetspersoner per definition ALLTID har fel. Eller har jag missuppfattat dig?
Mja, jag har sagt att jag alltid är misstänksam mot dem, och att jag överhuvudtaget har svårt för dem. Det betyder inte att de alltid har fel. Jag har haft med flera bra chefer och även en eller två ganska trevliga poliser att göra.

krank

Går ondskans ärenden
Du skriver inget om potentiellt minskad brottslighet
Det har nog mycket med att göra att jag inte tror att brottsligheten minskar för att man tar fast brottslingar. Brott begås, tror jag, inte beroende på hur många poliser som finns på stan utan handlar snarare om sociala faktorer. Framför allt om vi snackar de brott polisen faktiskt skulle kunna göra något åt genom att vara ute på stan. Där skulle man snarare kunna använda pengarna till brottsförebyggande åtgärder som t.ex att utjämna klassklyftorna eller satsa på mer utbildning.

För att inte tala om att de som ligger lite högre på samhällsstegen inte behöver oroa sig på samma sätt - jag snackar om de som snor åt sig andras pengar genom skitfula affärer etc. Såna som faktiskt kostar en jävla massa pengar och skapar en massa lidande när folks pensionsfonder går åt h-e och så vidare. Sådan brottslighet tycker jag att det är viktigare att man tar itu med än att man stoppar snattare (Eller, vilket Hudikpolisen brukar pyssla med, åka och spendera två timmar med att vrålstirra på tjugotalet ungdomar som har en städad och ordningssam fest).