Nekromanti Polisens framtoning

Pom

Swashbuckler
Själv har jag funderingar varför det alltid finns människor som försvarar auktoriteter, som om det faktum att de satt sig själva i en auktoritetsposition automatiskt skulle innebära att de Hade Rätt, Var Rätt, och Bettedde sig Rätt...
När det gäller försvar av poliser beror det för min del på två saker:

1: Jag tycker vårt samhälle är bra att leva i (gott om undantag och det mesta kan förbättras, men på det hela taget). Eftersom jag ogillar blodshämnd och anarki ser jag vår polismakt som en nödvändig och positiv del av det samhället.
Om man inte vill bo i vårt samhälle och inte delar dess värderingar förstår jag att polisen upplevs som jobbig.

2: Tre gånger i mitt liv har jag begått lagbrott som poliser har konfronterat mig med. I samtliga fall var det mindre trafikförseelser och poliserna nöjde sig varje gång med att påpeka vad som gällde. Om några timmar skall jag spela rollspel med en mycket god gammal vän som är polis. Jag känner ingen som blivit orättvist behandlad av poliser. Däremot känner jag massor av folk som blivit orättvist behandlade av andra myndighetsgrupper, t ex:
- Jag är mycket nära bekant med tre läkare, men har ändå gott om erfarenheter från nära och kära som råkat illa ut av läkares slarv eller attityd.
- Jag är själv lärare och känner andra lärare, men har själv erfarit och hört om en hel del fall av slarv eller attityd från lärare.
- Jag har arbetat med präster och diakoner (på den tiden före 2000 när Svenska kyrkan var en myndighet) och känner några stycken väl. Jag känner också till fall där präster har betett sig brottsligt elakt mot personer.

Min subjektiva erfarenhet är därför att poliser i stort sett är samvetsgrannare i sin yrkesutövning än en del andra grupper.

Troberg

Sinister eater
Själv skulle jag nog mest få en dålig smak av polisstat i munnen om man inte kunde gå ner på stan utan att se en snut i varje hörn. Jag är ju själv jävligt inaktiv både vad gäller aktivist-aktiviteter och demonstrerande, men jag har tillräckligt mycket anekdotiska bevis från mina kära kamrater för att jag ska känna mig lite lätt orolig i maggropen varje gång jag ser en polis.
Jag håller med, blir det för mycket poliser så skapas en olustig känsla. Jag var i Aten för några år sedan när de skulle rösta i Cypern-frågan, och det var verkligen en nervös stämning på stan (även bland grekerna) med poliser överallt. Detsamma gäller Burma, där jag var för ett par år sedan, där det också fanns massor av poliser och man såg den där nervösa glimten i ögat på folk när polisen kom.

Detsamma gäller när polisen bär överdrivet synliga vapen, exempelvis har jag utomlands sett poliser som patrullerat med jättestora revolvrar hängande vid höften eller med Steyr AUG. Jag föredrar hur svenska civilklädda poliser har ett diskret axelhölster (även om jag av princip är mot civilklädda poliser och civila polisbilar, ett demokratiskt samhälle kräver insyn i myndighetsutövandet, inte hemliga poliser).

Troberg

Sinister eater
Fast du kör ju med samma argument fast tvärtom, att autoritetspersoner per definition ALLTID har fel.
Tja, ska man ha ett säkert myndighetsutövande så behöver man antagligen anta det, tills motsatsen bevisats.

Myndigheterna ska behöva bevisa att deras handlingar är motiverade och korrekta, inte tvärtom.

Troberg

Sinister eater
Jag kan välja vilken läkare jag ska gå till, beroende på dennes upplevda kompetens. Jag kan inte välja vilken polis jag ska möta.
Biafra hade ett trevligt förslag där. Hans förslag gick ut på att lokala poliser skulle agera på en väldigt lokal nivå, ungefär som den gamla kvarterspolisen, och de skulle väljas av de som bor i deras område.

Troberg

Sinister eater
Fast faktum är att polis begår mängder med övergrepp.
Glöm inte heller att polisen alltid är de första att stötta diktatorer. Det finns ingen annan grupp, inte ens armén, som diktatorer brukar ha så lojalt stöd från.

Troberg

Sinister eater
Det känns liksom som propaganda för att vända saker som vandaliseringen i Göteborg till en martyrgrej. Där tycker jag att de poliser som tog till våld (men inte eldvapen!) gjorde rätt.
Du måste gå tillbaka till början av incidenten. Det hela började med att polisen omotiverat stormade en skola och allmänt förnedrade de som befann sig i den. Allt annat följde från den handlingen.

Troberg

Sinister eater
Vad ont har busschaffisarna gjort dig?
För att inte snacka om att Hitler inte kunnat genomföra förintelsen om han inte haft stöd av järnvägen och dess uniformerade lokförare!

Troberg

Sinister eater
Att polisen i USA har dåligt rykte förstår jag.
Glöm inte att deras utbildning är ett skämt, en polisutbildning i USA är ungefär att jämföra med en brevbärarutbildning i Sverige. Inget ont om brevbärare, men de bär inte vapen.

Troberg

Sinister eater
Vad som saknas i polisens uniformer

Det är i huvudsak en sak som saknas, både i den vanliga uniformen och kravallutrustningen:

En tydlig namnbricka. Spårbarhet gör det lättare att gå vidare med ärendet om man inte är nöjd med hanteringen.

Organ

Out of time, out of mind
Gendarmer

Ah gendarmer, mitt favoritämne! Enkelt uttryckt så är ett gendarmeri en militär styrka som löser polisiära uppgifter i den civila världen.

Är det ett sätt att i smyg blanda in militären i polisarbetet eller vad är egentligen skälet till att sådana organisationer existerar?
Anledningen till att man har gendarmer är att de, pga att de är militärer, inte har riktigt samma skyldigheter/rättigheter som vanliga poliser. Sedan är det mycket en fråga om tradition också.

För övrigt så tror jag bara att det blir strul och prestigekonflikter när flera olika polisiära organisationer existerar parallellt med varandra.
Det är mycket vanligt. Man kan dra paralleller med vk2 där tyska armén skulle samarbeta med SS-enheter som inte lydde under försvarsmakten utan nazistpartiet.

Den som vill veta anledningen till mitt intresse för gendarmerier i alla former får skaffa Parallel Worlds-boken när den släpps. :gremtongue:

/Anders

Troberg

Sinister eater
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

-Nejfyfördenledefan!
Du bör ju skämta, hoppas jag?
Nej, varför det?

Går jag till en läkare får jag hans namn, på protokollet från bilprovningen står kontrollantens namn, får jag en dispens från trafikregler så står handläggarens namn, har jag med skattemyndigheten att göra så har jag namnet på kontaktperson och beslutsfattare, blir jag dömd för ett brott så vet jag namnet på domaren som fällde mig och åklagaren som drev målet osv.

Vad gör polisen som är så hemligt att jag inte ska kunna lyfta luren och ringa till lämpligt befäl och säga "Du, nu har konstapel Kask trängt sig i drive-in-kön på McDonalds med hjälp av blålyset. Igen."? Varför ska de inte kunna ställas personligt ansvariga.

Edit: Däremot har jag inget mot att superhjältar agerar anonymt, de agerar inte i en yrkesroll som myndighetsutövare.

Edit2: Och deras uniformer ser ut som töntiga pyjamasar...

Wyldstorm

Swordsman

"Nej, varför det?

Går jag till en läkare får jag hans namn, på protokollet från bilprovningen står kontrollantens namn, får jag en dispens från trafikregler så står handläggarens namn, har jag med skattemyndigheten att göra så har jag namnet på kontaktperson och beslutsfattare, blir jag dömd för ett brott så vet jag namnet på domaren som fällde mig och åklagaren som drev målet osv.

Vad gör polisen som är så hemligt att jag inte ska kunna lyfta luren och ringa till lämpligt befäl och säga "Du, nu har konstapel Kask trängt sig i drive-in-kön på McDonalds med hjälp av blålyset. Igen."? Varför ska de inte kunna ställas personligt ansvariga."

Skitenkelt sagt, polisen kan inte fungera om de kan spåras så enkelt.

-Säg att du vore en ytterst otrevlig maffioso med stor kapacitet för våldsamma mord..
Ska då polisen som arresterar dig behöva lämna ut sitt namn, address & familjs liv när du arresteras?

De ska kunna ställas personligt ansvariga, men inte på bekostnad av deras grundläggande funktion.

Wyldstorm

Swordsman
Nejfyförfan!

Alldeles för sannorlikt att polisens beskyddarverksamhet blir "beskyddarverksamhet"..
Val av poliser bör inte ske så imho.

Crom

Veteran

märkligt, finska polisen har tydliga namnbrickor och dom fungerar...

danska polisen har åtminstonde markeringar i kravaller så att det ska gå att identifiera dem.

Storuggla

Champion

Ordningsvakter har ett nummer på sin bricka, som de är skyldiga att uppge om man begär att få veta det (om inte lagen ändtas sedan jag slutade). Ange det i alla anmälningar. Registret är hemligt och endast polisen kan kolla vilket nummer som är vem. Kanske en lösning?

Storuggla, and it works fine

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

danska polisen har åtminstonde markeringar i kravaller så att det ska gå att identifiera dem.
Det har Svenska poliser också. På hjälmen har jag för mig. Den markeringen Gunvald Larsson säger att man ska slipa bort innan man går ut och vevar :gremsmile:

Wyldstorm

Swordsman

Tja, tycker illa om konceptet att de som beskyddar oss skulle vara utsatta själva.
Om farbror haffa måste vara orolig för herr skurk så tycker jag mig en komplikation i funktionen tbh..

Markeringar med register som polisen förfogar över, det funkar dock...
Har nån resurser att kolla namn-nummer så kan de få tag i identitet i vilket fall.

Hur som helst så kan man argumentera olika grader av "funktion", så bara för att den finska polisen "fungerar" betyder det inte att de inte skulle må bra av dylika nummerbrickor.

Troberg

Sinister eater

Skitenkelt sagt, polisen kan inte fungera om de kan spåras så enkelt.
Det är ju underligt att till exempel domstolar, skattmas eller kronofogden kan fungera under sådana omständigheter, de har ju liknande risker att hantera.

I vilket fall så måste rättsäkerheten gå först.

De ska kunna ställas personligt ansvariga, men inte på bekostnad av deras grundläggande funktion.
Hur kan de ställas personligt ansvariga om de inte kan identifieras? "Jo, alltså, det var 73e kravallpolisen från höger som slog mig, han som hade likadan uniform som alla de andra och en hjälm som dolde ansiktet..."

Troberg

Sinister eater

Markeringar med register som polisen förfogar över, det funkar dock...
Har nån resurser att kolla namn-nummer så kan de få tag i identitet i vilket fall.
Bara om dessa register i så fall är offentliga handlingar så att allmänheten kan komma åt dem.