Nekromanti Polisens framtoning

Troberg

Sinister eater
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

Det har Svenska poliser också. På hjälmen har jag för mig.
Satte inte polisfacket P för det med motiveringen att "Klistret/färgen skulle kunna försvaga hjälmen"?

Troberg

Sinister eater

Registret är hemligt och endast polisen kan kolla vilket nummer som är vem.
Nja, registret måste vara offentligt, annars hamnar man i "Vem vaktar väktarna"-loopen igen.

Troberg

Sinister eater
Alldeles för sannorlikt att polisens beskyddarverksamhet blir "beskyddarverksamhet"..
Val av poliser bör inte ske så imho.
Jag tycker att det är alldeles utmärkt att folket styr polisen på det sättet. Om något så minskar det risken för korrumption, eftersom folk kan rösta hemligt på de ärliga poliser som håller efter sådant.

Crom

Veteran

antar att dom ändå har skyldighet att stärka sin identitet genom att visa tjänstemärke om någon frågar..
och då får ju dom där läskiga skurkarna ändå reda på vad dom heter :gremsmile:

Storuggla

Champion

"Nja, registret måste vara offentligt, annars hamnar man i "Vem vaktar väktarna"-loopen igen."

Okej, för att förtydliga: registret över ordningsvakter var offentligt, tills det visade sig att ungjävlar som blivit nekade in på krogen ringde och begärde ut information om vakten i fråga och sedan trakasserade honom på hans fritid. Så nu är det hemligt och endast polisen får kolla i det.

Så ett register över polisers bricknummer torde enklast innehas av åklagaremyndigheten eller någon annan myndighet (allt utom polismyndigheten själv), men fortfarande vara hemligt. Jag menar, om du har bricknumret räcker det ju. Du behöver inte polismannens namn, personnummer och bostadsadress för att göra en anmälan ifall du har hans unika bricknummer. För du ska ju bara anmäla snubben, inte åka hem till honom och prata med honom, eller hur? Och då är hans namn och postnummer helt oviktiga i sammanhanget.

Storuggla, har de inte hemliga telefonnummer redan

Troberg

Sinister eater

antar att dom ändå har skyldighet att stärka sin identitet genom att visa tjänstemärke om någon frågar..
Jag har haft problem med att få poliser att legitimera sig då de omotiverat stoppat mig när jag körde bil och ställt sarkastiska kommentarer om saker som inte angår dem ("Är det där verkligen din bil?" i sarkastiskt tonfall). Det tog mig nog 5-10 minuter innan de gick med på att visa identifikation.

Jag har en känsla av att om man begär identifikation och de inte ger den så agerar de inte längre i rollen som polis. Med andra ord, demonstranterna borde skanderat "Legitimera er! Legitimera er! Legitimera er!" och sedan stormat polislinjerna när de står och fumlar efter sina plånböcker...

Troberg

Sinister eater

Okej, för att förtydliga: registret över ordningsvakter var offentligt, tills det visade sig att ungjävlar som blivit nekade in på krogen ringde och begärde ut information om vakten i fråga och sedan trakasserade honom på hans fritid. Så nu är det hemligt och endast polisen får kolla i det.
Hade det inte varit enklare att åtala ungjävlarna ifråga, de begår trots allt ett brott om de trakasserar. Man kan liksom inte förbjuda bilar för att en bilist felparkerat.

Så ett register över polisers bricknummer torde enklast innehas av åklagaremyndigheten eller någon annan myndighet (allt utom polismyndigheten själv), men fortfarande vara hemligt.
Grejen är att anmälan till någon av dessa andra myndigheter går oftast via polisen, och kan därför stoppas där. Har man ett namn kan man själv driva ärendet i rätten om det behövs.

Crom

Veteran

Med andra ord, demonstranterna borde skanderat "Legitimera er! Legitimera er! Legitimera er!" och sedan stormat polislinjerna när de står och fumlar efter sina plånböcker...
Om det hade fungerat hade jag på riktigt oroat mig över svensk polis :gremsmile:

Storuggla

Champion

"Satte inte polisfacket P för det med motiveringen att "Klistret/färgen skulle kunna försvaga hjälmen"?"

Nej. En numrering på hjälmen kan däremot orsaka skador, ansåg de:
Sveriges Radio Ekot 051209 said:
Hjälmarna är numrerade både fram och bak för att man i efterhand skall kunna identifiera en polis som gjort ett ingripande. Men polisfacket vill ta bort märkningen fram på hjälmen eftersom man tror att demonstranter kan gå samman och använda sig av just polishjälmens nummer för att gå till attack mot en speciell polis.

Storuggla, busshållplatsboogie

Troberg

Sinister eater

Nej. En numrering på hjälmen kan däremot orsaka skador, ansåg de:
Citat Sveriges Radio Ekot 051209:

Hjälmarna är numrerade både fram och bak för att man i efterhand skall kunna identifiera en polis som gjort ett ingripande. Men polisfacket vill ta bort märkningen fram på hjälmen eftersom man tror att demonstranter kan gå samman och använda sig av just polishjälmens nummer för att gå till attack mot en speciell polis.
OK, till skillnad från att peka på en polisman och sedan hoppa på honom?

Det låter som en rätt så tunn anledning imho.

solvebring

Superhero
Det hela började med att polisen omotiverat stormade en skola och allmänt förnedrade de som befann sig i den.

Du får ta det här som du vill nu Troberg, detta är helt min personliga syn på det hela:

Det är möjligt, själv minns jag ingenting om bakgrundsskeendet faktiskt. Det erkänner jag. Däremot tycker jag inte att det rättfärdigar att folk leker kristallnatten.

Det vore skillnad om det hade varit en protest mot regeringen eller riksdagen och haft någon verklig betydelse i protesten. Folk som slår tillbaka mot verkligt politiskt "förtryck" och orättvisa har min sympati. Men att bry sig om den svenska polisen när de gör bort sig och sedan göra en onödigt aktion mot det... Ursäkta mig, men jag har lika mycket respekt för det som för fotbollshulliganer...
Om någon slår sönder en hel stad och leker kasta sten på Grisen Polisen, det är liksom bara barnsligheter. Om någon tar hela riksdagen som gisslan och gör revolution, det är äkta vara.

Storuggla

Champion

"Hade det inte varit enklare att åtala ungjävlarna ifråga, de begår trots allt ett brott om de trakasserar. Man kan liksom inte förbjuda bilar för att en bilist felparkerat."

Jo, det hade man kunnat och det gjorde man. Problemet med det var att straffet i fråga blev så lågt att det var skrattretande, och det störde ordningsvakterna i deras arbete och myndighetsutövning - efter den incidenten tvingades vakter som skulle göra ett ingripande fundera på om det var värt att göra sitt jobb gentemot risken att bli trakasserad av en tokfan på sin fritid, med den risk för familjen det innebar. Det förekom alltså en risk att folk kunde komma undan med en massa saker för att de kunde hota med att dyka upp vid ens postlåda, så att säga.
Och om folk måste fundera på om de ska sköta sitt jobb eller sova tryggt om natten så gör de ett sämre jobb än om de slipper.

"Grejen är att anmälan till någon av dessa andra myndigheter går oftast via polisen, och kan därför stoppas där. Har man ett namn kan man själv driva ärendet i rätten om det behövs."

Hur svårt är det att göra att anmälningar mot polis utreds av en speciell myndighet då? Nu är inte jag en statsvetare eller politiker, men det låter som jävligt enkelt gjort om man bara vill. Och om myndigheten gör det behöver du inte göra det. Och även om du vill driva ärendet själv räcker ju numret i så fall, du ersätter helt enkelt namnet i fråga med konstapelns bricknummer?

Storuggla, silikonutvik

Storuggla

Champion

"OK, till skillnad från att peka på en polisman och sedan hoppa på honom?"

Du har en mobb. Vilket är enklast - "Alla på polisen tredje från vänster, han med potatisnäsan och mustaschen!" eller "Alla på 73!"?

Storuggla, de har skyddsombud de med

Wyldstorm

Swordsman

Det är ju underligt att till exempel domstolar, skattmas eller kronofogden kan fungera under sådana omständigheter, de har ju liknande risker att hantera.

I vilket fall så måste rättsäkerheten gå först.
Yep, men det är irrellevant funktionsfrågan..
Hantering av livsfarligt folk faller först på polis, sekundärt på dina andra kategorier.
Jag menar, blir det känt att nån av livsfarlig för samhället så far ju inte kronofogde eller domare ut & jagar fast 'en...
De har andra funktioner i samhäller.

Hur kan de ställas personligt ansvariga om de inte kan identifieras? "Jo, alltså, det var 73e kravallpolisen från höger som slog mig, han som hade likadan uniform som alla de andra och en hjälm som dolde ansiktet..."
Det säger jag inget om, har tidigare & senare i tråden nämnt att de måste kunna ställas personligt ansvariga..
Förslaget jag tyckte var bäst var nummer på uniform med register hos polis.

Krille

Super Moderator
Polisval? Nej tack!

Jag tycker att det är alldeles utmärkt att folket styr polisen på det sättet. Om något så minskar det risken för korrumption, eftersom folk kan rösta hemligt på de ärliga poliser som håller efter sådant.
Röstförfarande har i sig aldrig minskat korruption. I vissa fall, som till exempel USAs guvernörs- och presidentval, har det till och med satts i system. Man blir inte president för att man är ärligast; man blir president för att ens kampanjstab tagit emot mest bidrag.

Dessutom blir polisval mest av ett popularitetsval, och det kan mycket väl få effekten av att de mest populistiska poliserna = de som bankar blattarna i Ryd mest får de flesta rösterna.

Wyldstorm

Swordsman

Bara om dessa register i så fall är offentliga handlingar så att allmänheten kan komma åt dem.
Nejfyfördenledefan!
med såna nummer skulle de kunna hållas personlig ansvariga, men deras ansvariga behöver inte frukta bov-bengts missanpassade vrede.

Vilken funktion tycker du nummerbricka-lösningen saknar?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Yeah... och i Kallekrona så kommer var tionde polis vara med i NSF. Fantastiskt Troberg!

eller inte...

- Vitulv

Storuggla

Champion
"Yeah... och i Kallekrona så kommer var tionde polis vara med i NSF."

Fast å andra sidan skulle andelen snygga brudar i polisuniform öka, av rent pervoröstningstekniska skäl :gremgrin:

Storuggla, grötkokarklassen

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja! Och vi skulle ha massor av dokusåpakändisar som poliser.

Robinson-Robban som vevar på demonstranter. Det hade löst massor av problem, bland annat identifiering av polismän som Troberg tycker är bekymmersamt.