Nekromanti [Politik] Telefonkort, migrationsverket

Korpen

Hero
Arvidos MC said:
Vad är det här för ett bisarrt misstänkliggörande?
Fd. kollega som hade just hade just den erfarenheten på jobbet i förra veckan, så det låg inte så långt bort.
Lite lustigt är att hon dessutom är grek.
och har en bakgrund av att skjuta flyktingar med lasersikte
Hm, vet du, det har jag nog gjort. När jag gick på högstadiet så var det någon som hade fått tag på ett lasersikte (eller laserpekare, hade ingen koll på skillnaden då) som vi var ute och sköt på folk med. Med tanke på att jag växte upp i Tensta så är sannolikheten rätt hög att man någon gång sköt på en flykting.

Även om jag skulle gå in och skrika svennehora åt en tjänsteman i fyra timmar (???) så skulle ju inte det förändra mina rättigheter eller vad en dräglig livsföring är. Såklart att tjänstemannen skulle bli antagonistiskt inställd till mig, det är förståeligt men inte en ursäkt att böja på reglerna.
Nu kan det här variera mellan myndigheter, men av mina erfarenheter så är det lite tvärt om. Du får det reglerna kräver, men ingen kommer rucka en millimeter på en regel för att gör saker enklare för dig. Inom åtminstone KV så sker regel ruckning och användande av tolkningsutrymme nästan enbart till klintens fördel.
Jag rantar lite här, men misstänkliggörandet av andras historier är något som jag konsekvent ser dyka upp i diskussioner om utsatta grupper, såsom asylsökande, hemlösa, tiggare, våldtäktsoffer, kvinnor, papperslösa. Vi behöver bli medvetna om att det är något vi ibland gör hellre än att handskas med en ful verklighet.
Verkligheten är ofta ful, ingen fråga om det.
Men i den verkligheten så finns det också en del individer som i utnyttjar att tillhöra en utsatt grupp instrumentellt för att uppnå sin individuella agenda (skitstövlar finns inom alla eteniska, sexuella, religiösa och ekonomiska grupper). Därför är det en bra idé att faktiskt veta något om det individuella fallet innan man drar ihop en mobb och ger sig ut och letar ”förtryckare” att lyncha.

Zimith_UBBT

Warrior
Hur jävla irriterande detta ser ut har jag en känsla av att det är rätt nada om man skulle ge sig på att läsa dylika beslut, både från migrationsverket och socialtjänsten, i större omfattning.

anth

Vetefan
Jag håller med många andra i tråden att vi har fått för lite info för att kunna göra någon egen bedömning.

Först trodde jag att det var ett asylsökande barn - men efter att ha läst igen tolkar jag det som en ensamstående med barn (bara det visar hur lite info vi har att gå på).

Jag tar också för givet att personen har en fast telefon där denne bor - så varför inte använda denna?
(jag skulle klara mig alldeles utmärkt utan mobil och endast med tillgång till fast telefon)

Som andra i tråden anser jag att om personen har råd att köpa telefonkort så har även personen råd att köpa en egen mobil - för det kostar ungefär lika mycket.

Däremot håller jag med dig om att Migrationsverket är idioter som ens föreslår att någon ska använda telefonkort idag.

Basenanji

Postd20modernist
Vad gör du för 71kr/dag?

"...för att ha kontakt med boende, god man och vänner".

Tja, det är nog inte något avundsvärt liv man lever som barn till asylsökande. Man får hålla sig hemma om man ska ringa eller använda telefonkort (som finns i valörerna 30, 60 eller 120:).

Men jag antar att asylsökande får vara lite extra noga med vad de lägger pengarna på. Det är ju inom ramen för basbeloppet som en ev. mobiltelefon ska rymmas.

Migrationsverkets siffror

"Beloppen har varit oförändrade sedan 1994."

Cassius

Hero
Korpen said:
Verkligheten är ofta ful, ingen fråga om det.
Men i den verkligheten så finns det också en del individer som i utnyttjar att tillhöra en utsatt grupp instrumentellt för att uppnå sin individuella agenda (skitstövlar finns inom alla eteniska, sexuella, religiösa och ekonomiska grupper). Därför är det en bra idé att faktiskt veta något om det individuella fallet innan man drar ihop en mobb och ger sig ut och letar ”förtryckare” att lyncha.
Lustigt nog finns det en hel del människor som utnyttjar att de tillhör en privilegierad grupp till och med varje dag. T.ex så kan man ta sig rätten att insinuera att de själv har agerat för att hamna i sin position.

Björn den gode

Swashbuckler
anth said:
Jag håller med många andra i tråden att vi har fått för lite info för att kunna göra någon egen bedömning.

Först trodde jag att det var ett asylsökande barn - men efter att ha läst igen tolkar jag det som en ensamstående med barn (bara det visar hur lite info vi har att gå på).

Jag tar också för givet att personen har en fast telefon där denne bor - så varför inte använda denna?
(jag skulle klara mig alldeles utmärkt utan mobil och endast med tillgång till fast telefon)

Som andra i tråden anser jag att om personen har råd att köpa telefonkort så har även personen råd att köpa en egen mobil - för det kostar ungefär lika mycket.

Däremot håller jag med dig om att Migrationsverket är idioter som ens föreslår att någon ska använda telefonkort idag.
Ja det är ett asylsökande barn, nej det finns inte tillgång till fast telefon i hushållet (vilket förövrigt tycks gälla vart femte hushåll nu, så så udda är det inte), och ja, ni har fått för lite information för att kunna göra en egen bedömning.

Jag har också insett att jag egentligen inte är sugen på att diskutera det här specifika fallet, särskilt inte om jag måste börja med att förklara att det inte är en bekant som brukar skrika förolämpningar till kontakter på migrationsverket... Men även annars så är nog ämnet lite för nära för att jag ska vara objektiv, jag köper det resonemanget också. (Och i det här fallet så kommer vi fixa så att hen får en mobil).

Men jag tycker ändå att händelsen är intressant på en mer abstrakt nivå. Att någon som jobbar på migrationsverket kan anse att telefonkort är ett rimligt alternativ till en mobiltelefon i dagens samhälle.

Jag kan liksom se framför mig hur det främjar integrationen att en av tonåringarna i klassen (högstadiet) går det inte att få tag på om man inte väntar tills hen besöker en telefonautomat och ringer upp själv.

Jag tycker det är märkligt hur migrationsverket på sin hemsida kan hävda att 50kr/dag i åldern 11-17 år är en "generös ersättning" när det ska "räcka till mat, kläder, sjukvård, medicin, tandvård, hygienartiklar och fritidsaktiviteter" särskilt då en snabb googling säger mig att detta är under halva riksnormen för försörjningsstöd.

Björn den gode

Swashbuckler
Arfert said:
Hur hög är dagersättningen som nämns i beslutet?
Utan att gå in på just det här fallet (då jag inte har kollat upp det, inte för att det skulle vara känsligt), så en titt på de siffror Basenanji länkade till så är det alltså 50kr per dag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Björn den gode said:
Jag kan liksom se framför mig hur det främjar integrationen att en av tonåringarna i klassen (högstadiet) går det inte att få tag på om man inte väntar tills hen besöker en telefonautomat och ringer upp själv.
Hur det påverkar integrationen har jag ingen aning om. Men jag undrar om det är så att det är förväntat idag att alla tonåringar i Sverige ska ha en mobil och att de alltid ska vara tillgängliga att svara på denna?

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
Hur det påverkar integrationen har jag ingen aning om. Men jag undrar om det är så att det är förväntat idag att alla tonåringar i Sverige ska ha en mobil och att de alltid ska vara tillgängliga att svara på denna?
Jag tycker inte nödvändigtvis att det absolut är något bra, eller att det i sig egentligen är något dåligt*, men jag vågar nog svara "ja". Eller, inte "alltid" kanske, men för det mesta.

Om jag ska utgå från mina elever, då.

* i kombination med att en hel del inte har råd, och att det därmed blir något som skapar ett utanförskap, blir det naturligtvis ett problem, men där ligger problemet inte i mobilinnehavet och förväntningen på sådant utan i att samhällets resurser är så fördelade att en del inte har möjlighet att utan större bekymmer eller prioriteringar skaffa en mobil.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag tycker inte nödvändigtvis att det absolut är något bra, eller att det i sig egentligen är något dåligt*, men jag vågar nog svara "ja". Eller, inte "alltid" kanske, men för det mesta.
Vem ställer det kravet på dem? De själva, eller föräldrarna? För som lärare kan man väl inte kräva att alla tonåringar ska ha mobil? Kanske snarare tvärtom, att de hellre ska stoppa undan mobiljäveln kanske.

/M

krank

Magnus Seter said:
Vem ställer det kravet på dem? De själva, eller föräldrarna? För som lärare kan man väl inte kräva att alla tonåringar ska ha mobil? Kanske snarare tvärtom, att de hellre ska stoppa undan mobiljäveln kanske.
Föräldrarna vill nog ha för att kunna ha kontroll på dem, men största trycker kommer nog från övriga i samma åldersgrupp. Det blir grupptryck helt enkelt; "alla" har mobil och den som inte har en blir konstig.

Lärare är nog snarare de som, som du säger, helst skulle se att eleverna lade undan mobilerna. Åtminstone under lektionerna.

Men, om vi talar integration och att få känna sig normal och passa in i det sociala sammanhanget - då är det svårt att komma undan mobilen.

Basenanji

Postd20modernist
Om vi lämnar det som är känsligt och kanske alltför subjektivt färgat respektive okänt för oss som inte har full insyn i ärendet, så är det intressant hur våra kommunikations- och medievanor ändras.

Jag har en "fulmobil", en nokia utan några finesser. Av bekvämlighet. Det är skönt att ha en telefon "bara för att prata i". Å andra sidan har jag också en MacBook Pro, en Ipad, mobilt bredband och en bärbar PC. Min fru har en Iphone, likaså min trettonårige son.

Vi umgås förstås IRL/AFK, men skickar också mail, postar på varandras FB-väggar och sms:ar. Vi kommenterar varandras och andra människors bloggar. Jag skulle aldrig, under några som helst omständigheter byta ut mina kommunikationsmöjligheter mot...ett telefonkort.

Och om jag skulle göra det skulle väldigt mycket av mitt sociala liv förändras radikalt.

Hur ser det ut för er andra?

(Min grabb tyckte att det var skönt att få ta med PC:n till skolan. "Det är ingen lärare som ber mig, men det förväntas liksom att man ska kunna använda en i skolarbete. Läxorna tex ska skickas in via skolans webmiljö 'Schoolsoft'")

Tiderna har förändrats rätt ordentligt sedan Windows 95 om ni frågar mig...(vilket jag fortfaramnde tycker är OWAOW!!!!!1 Ikoner! Fuck DOS!)

Brynolf

Dum fan
Basenanji said:
Jag har kontoret i bakfickan så jag skulle bli uteliggare om jag var tvungen att byta ut mobilen mot telefonkort. Använder den egentligen inte så mycket för sociala grejer. Att spela varulvsspel på mobilen i en vecka är väl rekord i vad jag har den till för personligt bruk.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Basenanji said:
Det skule bli lite lugnare. Jag skulle återgå till att dra runt på en bärbar dator, och fortsätta vara den suraste människan i världen att snacka i telefon med.

Troligen skulle folk skärpa sig och inte vara så jävla diffusa med vad de bestämmer eftersom de nu alltid kan ändra sig i sista sekund, och så skulle kunderna få lära sig lite tålamod.

Epost skulle bli något viktigare. Men ingen jättestor skillnad.

Värt att notera är dock att mitt jobb går ut på att sitta vid en dator typ jämt.

/M

solvebring

Superhero
Jag har den dummaste smartphonen man kan ha; en Gio med kontantkort som alltför sällan är tankat. Min mor skaffade den, tyckte den var jobbig och bytte mot min gamla dumbhpone. Jag använder den ibland genom wifi, that's all. Typ om jag inte orkar eller kan ta fram laptopen eller gå till den stationära just då. ... Men det kan vara bra att ha en telefon i nödfall, typ.

Så, jag är gärna utan telefoner. Jag hatar för det mesta att prata i telefon. Jag chattar eller mailar mycket hellre. Det går inte en dag utan dator, för min del.

Kort sagt skulle jag kunna vara utan telefon, lätt, men jag skulle bli galen utan dator eftersom jag tillbringar väldigt mycket tid där. Jag måste liksom få utlopp och kontakt på den fronten, kolla mina grejer, sköta studier osv. Blir ju knas annars.

krank

Basenanji said:
Min mobil är naturligtvis inte en telefon. Den är en fickdator med internet, och om någon får för sig att tro att det är en telefon blir jag irriterad. Jag försöker generellt in i det sista att slippa använda den för att aktivt telefonera, eftersom jag betraktar audio-only-kommunikation som den lägsta och sämsta formen av kommunikation.

Nå; min fickdator med internet är om inte ett måste så åtminstone en rejäl life enhancer. Mitt minne är nämligen kaputt, och jag vet att jag inte kan lita på det för vardagliga saker. Alternativet till att ha en fickdator är att spendera rent orimliga mängder tid med att oroa mig över saker jag kanske glömt, busstider jag kanske missar, eller till att dubbel- och trippelkolla allting. Min fickdator med internet är min livlina, mitt extraminne.

Möjligen skulle den kunna ersättas av ett par bibbor med buss- och tågtidtabeller, ett anteckningsblock eller tre samt en filofax, men jag tenderar också att slarva bort saker - framför allt filofaxar. Min fickdator med internet har en molnsynkande kalender, utan vilken jag skulle bli totalt handikappade, en molnsynkande attgöralista utan vilken jag inte skulle kunna hantera min ångest eller min vardag, och ett halvdussin eller så andra funktioner som förvandlar mig från ett ångestvrak till en glad, engagerad person som klarar av att leva ett någorlunda normalt liv.

Eller, jag kanske överlever. Men jag tittar definitivt konstigt på alla som verkar tro att internet bara skulle vara en liten del av den mänskliga existensen, istället för ungefär 50% av mitt liv... Elektroniska manicker och jag har ett långvarigt kärleksförhållande och jag kan inte tänka mig att jag skulle kunna vara så högfungerande som jag är utan min mobiltelefon.

Troberg

Sinister eater
Nu har jag kollat, och tydligen så åkte alla gamla mobiler som låg i en låda i köket när vi renoverade i soptunnan. Annars skulle det legat en på posten så snart jag hade fått en adress.

Någon annan som har någon gammal mobil liggande, så att vi kan strö lite grus i maskineriet för Migrationsverket?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arvidos MC said:
Eh, hur kan en egen telefon inte vara en del av dräglig livsföring i dagens Sverige egentligen?
Folk verkar vara så besatta av mobiltelefoner i dag. Jag ser verkligen inte hur en mobil kan vara nödvändig för att ha ett drägligt liv i dagens samhälle. Men så ser jag inte varför energidrycker är så nödvändiga heller, så jag har kanske missat något =)