Fd. kollega som hade just hade just den erfarenheten på jobbet i förra veckan, så det låg inte så långt bort.Arvidos MC said:Vad är det här för ett bisarrt misstänkliggörande?
Lite lustigt är att hon dessutom är grek.
Hm, vet du, det har jag nog gjort. När jag gick på högstadiet så var det någon som hade fått tag på ett lasersikte (eller laserpekare, hade ingen koll på skillnaden då) som vi var ute och sköt på folk med. Med tanke på att jag växte upp i Tensta så är sannolikheten rätt hög att man någon gång sköt på en flykting.och har en bakgrund av att skjuta flyktingar med lasersikte
Nu kan det här variera mellan myndigheter, men av mina erfarenheter så är det lite tvärt om. Du får det reglerna kräver, men ingen kommer rucka en millimeter på en regel för att gör saker enklare för dig. Inom åtminstone KV så sker regel ruckning och användande av tolkningsutrymme nästan enbart till klintens fördel.Även om jag skulle gå in och skrika svennehora åt en tjänsteman i fyra timmar (???) så skulle ju inte det förändra mina rättigheter eller vad en dräglig livsföring är. Såklart att tjänstemannen skulle bli antagonistiskt inställd till mig, det är förståeligt men inte en ursäkt att böja på reglerna.
Verkligheten är ofta ful, ingen fråga om det.Jag rantar lite här, men misstänkliggörandet av andras historier är något som jag konsekvent ser dyka upp i diskussioner om utsatta grupper, såsom asylsökande, hemlösa, tiggare, våldtäktsoffer, kvinnor, papperslösa. Vi behöver bli medvetna om att det är något vi ibland gör hellre än att handskas med en ful verklighet.
Men i den verkligheten så finns det också en del individer som i utnyttjar att tillhöra en utsatt grupp instrumentellt för att uppnå sin individuella agenda (skitstövlar finns inom alla eteniska, sexuella, religiösa och ekonomiska grupper). Därför är det en bra idé att faktiskt veta något om det individuella fallet innan man drar ihop en mobb och ger sig ut och letar ”förtryckare” att lyncha.