Min syn på det är att det visst går att skylla på den enskilda tjänstemannen. Man kan aldrig komma undan personligt ansvar genom att säga "men reglerna säger ju". Med detta sagt är det fullt förståeligt i ett sådant här, förhållandevis trivialt, fall att man så klart försöker tolka reglementet. Dessutom bär individen ansvar snarare som en del av kollektivet än som enskild person, på ungefär samma sätt som att soldater inte kan göras helt fria från skuld för kriget de kämpar i men knappast som individer allihop kan förväntas desertera.
Oavsett om handläggaren bär ett personligt ansvar så bär vårt samhälle och då framförallt våra politiker ett betydligt större ansvar för detta. Politiker med beslutsrätt som skyller ifrån sig imponerar föga på mig. (Fråga mig om återvinningsstationer på Söder någon gång om ni vill få ett exempel på vad jag tycker).
Detta är ju definitivt ett strukturellt problem som slösar handläggaren, den sökande och samhällets tid och pengar. Vi har inte än kommit så långt i vårt samhälle att man kan stämma folk på miljontals dollar för att de har en dålig dag men vi har blivit värre vad gäller att peka finger.
Kostnaden för att handlägga ett ärende är ett rejält problem då detta kostar mer än bara handläggarens lön, det kostar också dennas dator, uppkoppling, mobiltelefon, arbetsgivaravgift, program som används, lokalhyra, alla andra personer som den talar meds dito etc. Problemet är att det inte finns någon anledning för personen som får avslag att inte söka igen. Min kamrat, som går på soc, fick nej på SL-kort en månad för att det tydligen inte ansågs viktigt att han kunde ta sig till sina kompisar i innerstan ifrån där han bodde utan att känna en kotte i förorten, trotts att depression var hans problem. Nästa månad sökte han igen och fick ja.
Alltså, ännu mer slöseri av hans och handläggarnas tid. En lösning som inte är varken smidig, kostnadseffektiv eller värdig. Jag har inga fantastiska lösningar på detta, mer än att mängden olika saker man kan söka för kanske skulle minskas och grundstödet skulle ökas, då kunde individen själv prioritera att skaffa en mobil med pengar som vi inte behövde lägga på handläggningstid.
Anarchclown - Som ser försäkringskassepersonal som indirekt dödar folk genom att friskförklara dem som lägre stående, trotts att de "bara följer reglerna". Särskillt med tanke på att det visat sig vara olagligt att göra så men att de överklagade till högsta instans och han med att döda lite mer folk under tiden rättsprocessen varade.