Nekromanti [Politik] Telefonkort, migrationsverket

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Anarchclown said:
Det är väl det mest störande. Abbonemang +mobil<kostnaden för handläggningen av nekande. DVS det känns liksom inte ens logiskt ur ett "vi vill spara pengar"-tänk.
Fast det där känns lite som ett falsarium tycker jag. Handläggningskostnaden hade ju funnits oavsett beslut. För du menar väl inte att man ska avstå från att granska ärenden helt och hållet bara för att man kanske kommer att avslå det?

I det här fallet är det ju "abomnemang+telefon+handläggninsavgift">"handläggningsavgift" som är det som fan får jämföra.

Eksem

Champion
Det beror på vilket perspektiv vi har på saker och ting tycker jag. Det skulle ju gå att strömlinjeforma hela bidragssystemet så att det inte var så byråkratiskt. Det är ju kanske inte det här enskilda fallet i sig som är särskilt intressant, så mycket som det är en påminnelse om hur detaljistiskt och småaktigt nuvarande bidragssystem är.

Brynolf

Dum fan
Rymdhamster said:
I det här fallet är det ju "abomnemang+telefon+handläggninsavgift">"handläggningsavgift" som är det som fan får jämföra.
Jovisst, men
(abonnemang+telefon+handläggningskostnad) ≈ handläggningskostnad

Arfert

Facit
Antar att tanken med nuvarande detaljistiska system är att det på byråkratiskt sätt ska vara "lika gör alla" och rättvist. Gissar jag.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Brynolf said:
Rymdhamster said:
Jovisst, men
(abonnemang+telefon+handläggningskostnad) ≈ handläggningskostnad
Visst, men ska vi verkligen börja ge bort pengar till folk bara för att de ber om så lite?

"Kan jag få en tjuga till en kopp kaffe?"
"Visst, det är ju så lite."

"Kan jag få en hundring för att gå och käka lunch på pizzerian?"
"Visst, när vi ändå slösat tid på att träffa dig."

Jag menar, att kostnaden är liten i jämförelse ser jag inte som en anledning att bevilja den.

Korpen

Hero
Eksem said:
Det beror på vilket perspektiv vi har på saker och ting tycker jag. Det skulle ju gå att strömlinjeforma hela bidragssystemet så att det inte var så byråkratiskt. Det är ju kanske inte det här enskilda fallet i sig som är särskilt intressant, så mycket som det är en påminnelse om hur detaljistiskt och småaktigt nuvarande bidragssystem är.
+1
Det där gäller inte bara bidragssystem, utan nästan all statlig administration som har med människor att göra. Som incitamentsstrukturen ser ut så handlar det för den enskilde tjänstemannen om att inte göra ”fel”. ”Fel” innebär att bryta mot någon regel eller förordning. Så länge man följer reglerna så spelar det ingen roll hur tokigt eller dåligt för myndighetens syfte beslutet blir, man är personligen säker. Det slutar lätt med att handläggningen bara handlar om att försöka passa in frågan i reglerna man har. Över tid är risken hög att det slutar med att det bara blir det personalen kan, vilket man försöker lös genom att inför fler och mer detaljerade regler…
En chef ett steg upp har i praktiken två prioriteringar (om den är inriktad på en karriär); presentera siffror som ser bra ut uppåt och undvika skandaler (det senare är orsaken till att svära och skrika på en tjänsteman kan vara effektivt, kan man provocera en anställd till att svara något som kan tolkas som rasistiskt eller sexistiskt så har man fått grov juridisk/medial ammunition för få det man vill ha). Det gör att det dels blir fokus på saker som sparar pengar, dels att fler beslut formellt fattas av dem själva snarare än den som har kontakten med klienten.

Anarchclown

Swashbuckler
Min syn på det är att det visst går att skylla på den enskilda tjänstemannen. Man kan aldrig komma undan personligt ansvar genom att säga "men reglerna säger ju". Med detta sagt är det fullt förståeligt i ett sådant här, förhållandevis trivialt, fall att man så klart försöker tolka reglementet. Dessutom bär individen ansvar snarare som en del av kollektivet än som enskild person, på ungefär samma sätt som att soldater inte kan göras helt fria från skuld för kriget de kämpar i men knappast som individer allihop kan förväntas desertera.

Oavsett om handläggaren bär ett personligt ansvar så bär vårt samhälle och då framförallt våra politiker ett betydligt större ansvar för detta. Politiker med beslutsrätt som skyller ifrån sig imponerar föga på mig. (Fråga mig om återvinningsstationer på Söder någon gång om ni vill få ett exempel på vad jag tycker).

Detta är ju definitivt ett strukturellt problem som slösar handläggaren, den sökande och samhällets tid och pengar. Vi har inte än kommit så långt i vårt samhälle att man kan stämma folk på miljontals dollar för att de har en dålig dag men vi har blivit värre vad gäller att peka finger.

Kostnaden för att handlägga ett ärende är ett rejält problem då detta kostar mer än bara handläggarens lön, det kostar också dennas dator, uppkoppling, mobiltelefon, arbetsgivaravgift, program som används, lokalhyra, alla andra personer som den talar meds dito etc. Problemet är att det inte finns någon anledning för personen som får avslag att inte söka igen. Min kamrat, som går på soc, fick nej på SL-kort en månad för att det tydligen inte ansågs viktigt att han kunde ta sig till sina kompisar i innerstan ifrån där han bodde utan att känna en kotte i förorten, trotts att depression var hans problem. Nästa månad sökte han igen och fick ja.

Alltså, ännu mer slöseri av hans och handläggarnas tid. En lösning som inte är varken smidig, kostnadseffektiv eller värdig. Jag har inga fantastiska lösningar på detta, mer än att mängden olika saker man kan söka för kanske skulle minskas och grundstödet skulle ökas, då kunde individen själv prioritera att skaffa en mobil med pengar som vi inte behövde lägga på handläggningstid.

Anarchclown - Som ser försäkringskassepersonal som indirekt dödar folk genom att friskförklara dem som lägre stående, trotts att de "bara följer reglerna". Särskillt med tanke på att det visat sig vara olagligt att göra så men att de överklagade till högsta instans och han med att döda lite mer folk under tiden rättsprocessen varade.

Björn den gode

Swashbuckler
Troberg said:
Nu har jag kollat, och tydligen så åkte alla gamla mobiler som låg i en låda i köket när vi renoverade i soptunnan. Annars skulle det legat en på posten så snart jag hade fått en adress.

Någon annan som har någon gammal mobil liggande, så att vi kan strö lite grus i maskineriet för Migrationsverket?
Mycket sympatiskt inlägg. Tänkte bara säga att just i det här fallet så har det löst sig (inte med hjälp från migrationsverket då alltså).

Troberg

Sinister eater
Björn den gode said:
Tänkte bara säga att just i det här fallet så har det löst sig (inte med hjälp från migrationsverket då alltså).
Roligt att höra att det löst sig. Det stryker verkligen mig mothårs när staten pissar på den lilla människan i nöd på det sättet.

Sodivra

Champion
Rymdhamster said:
Arvidos MC said:
Eh, hur kan en egen telefon inte vara en del av dräglig livsföring i dagens Sverige egentligen?
Folk verkar vara så besatta av mobiltelefoner i dag. Jag ser verkligen inte hur en mobil kan vara nödvändig för att ha ett drägligt liv i dagens samhälle. Men så ser jag inte varför energidrycker är så nödvändiga heller, så jag har kanske missat något =)
Jag snackar om behovet av telefon, inte nödvändigtvis mobil.

Brynolf

Dum fan
Anarchclown said:
Min syn på det är att det visst går att skylla på den enskilda tjänstemannen. Man kan aldrig komma undan personligt ansvar genom att säga "men reglerna säger ju".
Jo, det kan man. Säga vad man vill om stelbenta byråkratier, men de är stelbenta av en anledning. Reglementet är till för att skydda Svenne och Ahmed Banan från tjänstemännens godtycke, vilket, om det får råda fritt, innebär en massa makt till personer som inte är demokratiskt tillsatta och som inte kan krävas på ansvar. Ska man ha en offentlig sektor är det därför ganska ofrånkomligt att den är trög, stel och ineffektiv. Och rentav idiotisk ibland. Alternativet skulle förmodligen inte vara bättre. Fast när man ser såna här grejer påminns man ju om att det torde gå att hitta åtminstone lite bättre kompromisser.

RasmusL

Champion
Brynolf said:
ineffektiv
Jag håller med om resten men jag tror inte att det måste vara ineffektivt. Större företag har minst lika strikta regler kring hantering av pengar, deras system är mångdubbelt mycket större och de flyter framför allt på med relativt sett enormt mycket högre effektivitet. Jag tror att ineffektiviteten bor i välfärdssystemet för att det inte är konkurrensutsatt, inget vinstintresse och ingen som direkt "tjänar" (alla "tjänar" ju på det, alla och därmed ingen) på att det effektiviseras.

Brynolf

Dum fan
Elmrig said:
Brynolf said:
ineffektiv
Jag håller med om resten men jag tror inte att det måste vara ineffektivt. Större företag har minst lika strikta regler kring hantering av pengar, deras system är mångdubbelt mycket större och de flyter framför allt på med relativt sett enormt mycket högre effektivitet. Jag tror att ineffektiviteten bor i välfärdssystemet för att det inte är konkurrensutsatt, inget vinstintresse och ingen som direkt "tjänar" (alla "tjänar" ju på det, alla och därmed ingen) på att det effektiviseras.
Efter att ha hört diverse insidestories från Ericsson, SAAB, Arla etc är jag inte så överväldigad av storföretagens effektivitet. Men visst, lite bättre än myndigheter är de väl. Och det är nog den största anledningen till att den senaste trenden inom byråkrati är det s.k. "Governance"; en organisation starkt inspirerad av näringslivet, med decentralisering, samarbete med privata aktörer, plattare hierarkier och mer inflytande för enskilda tjänstemän (så ja, den svenska byråkratin idag är ljusår mer flexibel än den varit på... tja, någonsin). Nackdelen här blir att man förlorar strömlinjeformningen i organisationen, så det blir skitsvårt att överblicka. Var går gränsen mellan det offentliga och det privata, när stora delar av tjänsterna sköts av entrepenörer, exempelvis? Av vem ska man utkräva ansvar?

Det finns för- och nackdelar med allt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Låter knäppt - inte minst med tanke på att en asylsökande person lär invänta en hel del viktiga besked, till exempel huruvida hen får uppehållstillstånd eller inte.

Sedan har jag svårt att förstå personer som helt oombedda ursäktar märkliga myndighetsbeslut, men har svårt att visa samma hänsyn till personer som befinner sig i uppenbara underlägen. Hur sannolikt är det egentligen att en person som är mer eller mindre okunnig när det gäller svensk invandringspolitik och dessutom helt beroende av en anonym tjänstemans beslut skulle skälla ut sin handläggare? Är det verkligen sannolikare än att den anonyme tjänstemannen fattar ett märkligt och dåligt underbyggt beslut? Den där typen av misstänkliggörande tycker jag är djupt osympatiska.

RasmusL

Champion
walium said:
Är det verkligen sannolikare än att den anonyme tjänstemannen fattar ett märkligt och dåligt underbyggt beslut?
Vad tror du? Det går säkert att undersöka saken om man kan få tag på lite respondenter men tills något har bevisats är det väl lika rätt/fel vilket håll man än pekar åt? Kanske är beslutet fel, kanske är det rätt, kanske är det bidragstagaren som har rätt, kanske har myndighetspersonen fel, kanske inte, osv.

Så länge argumenten bygger på "tyckande" av olika slag så får väl folk tycka vad de vill? Olika scenarion har slängts fram och troligen är inget av dem rätt. När två personer vi inte har en aning om vilka de är ställs mot varandra under omständigheter vi vet än mindre om tycker jag det är konstigt att påstå att någons åsikt skulle vara "osympatisk", oavsett vilken sida man ställer sig på.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arvidos MC said:
Jag snackar om behovet av telefon, inte nödvändigtvis mobil.
Då det är nekandet till en mobil som är på tal och det är utifrån det som mina svar kretsar ser jag diskussioner om telefoner i stort som en annan diskussion som jag nog inte tänker delta i =)