Nekromanti Poll: Spelar du independent-rollspel

Vindhand

Myrmidon
Kan inte heller svara

Även om man bortser från att jag fortfarande tycker "independent" är en knäpp term.

Japp! Jag provar allihop!

Är du tokig. Det finns hundra rollspel för varje jag ens hört talas om! Det känns som varje engagerad rollspelare bygger på några egna efter ett tag...

Jadå, fast bara en eller två favoriter.

Jag testar gärna. Det behöver inte vara mitt favoritspel för det (hur skulle det kunna vara det, innan jag testat?).

Alternativet som jag saknar är något mellanting mellan allt och ett eller två. Det är där jag ligger. Jag prövar gärna, men för det mesta passar det inte mig. Det gäller både "independentrollspel" och "vanliga".

Vindhand

Myrmidon
Om ny poll

Det enklaste är nog att helt skita i "motiveringsdelen". Fråga "Hur många icke-kommersiella rollspel har du spelat?" och ge litet vettiga antalskategorier.

Vill man ha svar på fler frågor kan man ställa fler frågor, inte en enormt komplex en.

Krellh

Warrior
chockerande!

Det här måste nog vara en av de först gångerna i de många Krille/Rising-krigens långa historia som jag helt och fullt håller med Rising.
Det kanske är sant som det är sagt - när Fan blir gammal osv. :gremwink:

/Tobbelobbe

Morgoth

Swashbuckler
Re: chockerande!

"Det här måste nog vara en av de först gångerna i de många Krille/Rising-krigens långa historia som jag helt och fullt håller med Rising"

Jag måste säga att jag tycker att Risings förslag var exakt lika kassa och oanvändbara som Krilles, eftersom ingen verkade kunna fånga den egentliga frågeställningen (här borde man ju kunna förvänta sig lite mer av Krille, eftersom det var hans frågeställning). Rising fick min röst för att han ramade mitt intresse. Likt med många andra, tror jag.

Vi får se de spännande resultaten när Arvidos lyfter på sitt feta arsle och gör en poll :gremtongue:

Sodivra

Champion
Re: chockerande!

Va, fet? Ser mitt arsle fett ut? Ojojoj..

Visst, men som sagt så får ni komma med förslag också, annars så blir det bara Risings grejer all over again.

Sodivra

Champion
Så inte ens den nuvarande modellen dög?

Stackars Krille, värsta dissen.. :gremwink:

Okej, from the top då, men se till att påverka mig innan jag spikar en poll.

Rising

Vila i frid
Förslag

Jag är inte längre nöjd med mina gamla förslag. Jag tycker en poll ska fråga hur många independentrollspel man har spelat, hur många man tittat på, samt fråga varför man inte spelat något independentrollspel i de fall där man inte gjort det.

Mina förslag blir sålades:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Nej, jag har inte spelat något och inte läst något heller.
[*]Nej, jag tycker det är krångligt/dyrt att skriva ut rollspelen
[*]Nej, jag har läst några, men inte hittat något som tilltalat mig/inte haft tid
[*]Nej, jag har hittat ett/ett par spel som verkat bra, men jag har inga att spela det med
[*]Nej, det har inte blivit av ännu, men jag har hittat ett/ett par som jag vill spela någon gång
[*]Ja, jag har läst några stycken och spelat ett/ett par. Hobbyn intresserar mig
[*]Ja, ett/ett par för länge sedan. Jag tilltalas inte av independentrollspel längre
[*]Ja, ett/ett par. Jag läser dock inte rollspelen och ser mig inte som en del i hobbyn
[*]Ja, flera stycken. Jag läser dock inte rollspelen och ser mig inte som en del i hobbyn
[*]Ja, jag har spelat flera stycken, och läst många fler. Hobbyn intresserar mig
[/list]
Om pollen dessutom heter "Har du spelat något indierollspel som någon utomstående har gjort?" så slipper man en del missförstånd. Vi är ju inte intresserade av hur många egenkonstruerade rollspel folk har spelat.

/Rising
öppen för förslag på hur hans lista kan ändras

Snow

Swashbuckler
Re: Det saknade alternativet

Jag instämmer med föregående talare (jag läser de intressanta men har aldrig tid att spela dem). Jag har däremot kommit så långt att jag börjat planera en kampanj/äventyr i millenium. Men om den blir klar eller spelas är en annan sak.

Insignia

Swashbuckler
"Det borde funnits med en som var "Nej, men jag skulle kunna tänka mig spela.""

Håller med :gremfrown:

FFF

Veteran
Det var då ett helvete vad det var tvunget att gnölas.
Om ni är missnöjda med pollen så gör för guds skull en egen då. Det här var prylar vem det nu var som gjorde den ville veta, vill ni veta något annat så fråga.

Nåja.
Jag spelar gärna independentrollspel om jag har tid och det finns intresserade spelare.
Visst är många platta och tråkiga(men det är många spel man köper också, se bara på Rifts och aD&D) men bara man ser bakom den gräsliga standardmangan som alltid pryder alla illustrerade böcker av någon fullstädnigt outgrundligt anledning så hittar man ju en del justa prylar. Sådant man inte skulle känna sig allt för missnöjd med om man köpt(om man ser till innehållet, sättning och illustrationer är för det mesta under alla kritik).

Morgoth

Swashbuckler
"Det var då ett helvete vad det var tvunget att gnölas.
Om ni är missnöjda med pollen så gör för guds skull en egen då"

Problemet är ju att trots forumkulturens förbättringar under de senaste åren, har administratörerna fortfarande inte sett så långt att de tillåter vanliga forumister att göra polls. Försök att göra en själv, och se vad som händer.

Eftersom jag tycker det är en såpass intressant fråga, tycker jag också att det är synd att den bara urartar i gnöl på det här viset. Kan ingen söt administratör göra en poll, eller åtminstone låta oss vanliga forumister (det märks ju vilka som är arbetsklassen, höhö, "skriv, slavar, skriv!") kunna göra dem.

FFF

Veteran
Problemet är ju att trots forumkulturens förbättringar under de senaste åren, har administratörerna fortfarande inte sett så långt att de tillåter vanliga forumister att göra polls. Försök att göra en själv, och se vad som händer.
Det hade jag faktiskt ingen aning om.
Man tycker ju att alla borde få göra polls.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Förslag

"öppen för förslag på hur hans lista kan ändras"

Bra, för poängen var väl inte att förklara varför man spelar/inte spelar indie, utan snarare hur många eller hur ofta man spelar rollspel, eller kanske den allmäna inställningen -riktigt vad, förstår jag fortfarande inte, men varför var tydligen inte poängen, utan bara fyllnad. Sa Arvidos. Iallafall.

Rising

Vila i frid

Poängen är att det i mitt tycke är fullkomligt poänglöst att fråga folk "har du spelat noll, ett, två, tre eller fler indierollspel?" utan att ha någon form av följdfråga. Det är ju ganska många i den här tråden som vill ha ett alternativ som heter "nej, inte spelat, men jag har läst flera."

Min egna åsikt är att det är bra nog om någon skulle låta sig inspireras av mitt rollspel Eskapix när det blir färdigt, låna delar ur det, mejla mig och ge utförlig respons, och sedan spela Kult med mina idéer i bakhuvudet. Den personen har ju iaf tagit till sig mitt material. Han har dock inte spelat mitt rollspel.

En helt vanlig spelare vars spelledare då och då säger "jag har hittat ett spel på nätet, det tänkte jag att vi skulle spela idag!", han har ju inte alls på samma sätt satt sig in i vad jag har skrivit. Tänk om alla killarna (och tjejerna) i den spelgruppen skulle vara inloggade på rollspel.nu och svara på vår poll en efter en med "ja, jag har spelat fler än tre independentrollspel", det skulle ju få vårt pollresultat att se jättepositivt ut. "Wow, en fjärdedel(?) av alla som deltog i pollen spelar fler än tre indierollspel!" Trots att det alltså kanske bara är två-tre typer som verkligen har läst rollspelen och satt sig in i dem.

Om någon skulle få för sig att spela Pookafiktum på tio pers en enda gång som ett sorts jippo, skulle det betyda att jag blir gladare än om en enda spelgrupp på fem personer tog till sig spelet och verkligen började spela det gång på gång och gav mig en massa helhjärtad respons som hjälp? Nej. Det är aktiva independentrollspels-diggare jag först och främst vänder mig till. Det är dem jag är nyfiken på hur många det egentligen finns.

Så nej, jag tycker inte frågan gäller hur många independent rollspel folk har spelat. Det är den ointressanta delen av pollen för min del.

/Rising

Morgoth

Swashbuckler

"Poängen är att det i mitt tycke är fullkomligt poänglöst att fråga folk "har du spelat noll, ett, två, tre eller fler indierollspel?" utan att ha någon form av följdfråga. Det är ju ganska många i den här tråden som vill ha ett alternativ som heter "nej, inte spelat, men jag har läst flera."

Jaha, du. Men det var väl inte det pollstartaren menade med jippot? :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Indierollspel=gratisrollspel?

Okej, jag kan vara helt ute och cykla nu, men visst finns det indierollspel som man köper också?

Ett exempel: Little Fears
Jag är helsäker på att någon sagt (vet vem denne någon är också för den delen :gremwink: ) att little fears var ett indierollspel, och det köper man i butik. Jag kan självklar ha misstolkat honom, men då är det mitt minne som sviker (iofs inte ovanligt i sig, jag är dessutom en mästare på att misstolka folk och vad de säger), och självklart kan han ha fel, men jag var helt enkelt tvungen att fråga...

Om jag har rätt, borde man inte sätta nån gräns mellan dem eller nått? Klargöra skillnaderna. Men det kanske finns så få indierollspel att köpa, så det kanske inte spelar någon roll?

/Jonas, okunnig som vanligt. Men glad, för jag har just blivit possitivt överraskad av en film, frailty... ska nog tipsa om den på kultur forumet :gremsmile:

Sodivra

Champion
I'll tell you what I want..

Nej, det var inte Krille intresserad av, däremot så tänkte jag täcka det området.. Äh, jag får nästan slänga upp en ny tråd..

Kom med förslag medans jag sitter och gör klart "The Uber Mutant Zenario"