Nekromanti Poll: Spelar du independent-rollspel

Rising

Vila i frid
Re: Indierollspel=gratisrollspel?

Vi pratar om "indierollspel" istället för "amatörrollspel" på det här forumet. Idén var Kornellas, och hon menade att "amatörrollspel" (=alltså rollspel från folk som inte tjänar pengar på sitt arbete) hade en dålig klang och att det därför kunde avskräcka folk. Att vara "independent" är däremot något mycket bra. Det betyder att man har frihet och kan släppa loss på ett helt annat sätt än om man har ett bolag i ryggen och tyngs av att man måste, måste, måste gå med vinst.

Jag håller med om det. Ord är viktiga. Hobbyrollspelen är inte "fattigmansversioner" av de professionella rollspelen. De är alternativa, självständiga rollspel. De spelar efter helt andra regler än de professionella rollspelen. De kompletterar varandra.

Sedan kan man använda "independent" på många andra vis, och ibland gör det termen svåranvänd. Är Splatter ett independentrollspel? Är Little Fears det? Vi grottar inte ner oss i det. I den här diskussionen gäller termen gratisrollspel.

/Rising

Kornella

Warrior
Re: Indierollspel=gratisrollspel?

"Sedan kan man använda "independent" på många andra vis, och ibland gör det termen svåranvänd. Är Splatter ett independentrollspel? Är Little Fears det? Vi grottar inte ner oss i det. I den här diskussionen gäller termen gratisrollspel"

Frågar man mig så är det ett kommersiellt spel om det finns ett vinstintresse bakom och tillverkarna har lagt ut tiotusentals kronor på det. Dessutom skall produkten nå ut till flertalet butiker i landet (helst via distributörer) och folk som deltagit aktivt i produktionen skall ha fått betalt på ett eller annat vis. Produkten skall vara tryckt på ett tryckeri. Huruvida innehållet håller hög standard eller ej hör inte hit anser jag.

Det som inte kan klassas som kommersiellt måste enligt mig vara independent, helt enkelt. Det behövs egentligen inte heller fler termer än så, tycker jag.

Splatter är med andra ord ett kommersiellt rollspel och inte ett independent-rollspel. Men det finns egentligen ingen skarp gräns för vad som är independent och inte independent, termen är vad man gör den till helt enkelt. Det är termens användare som var för sig bestämmer vad den innebär i en specifik situationen, som alltid med termer som inte finns med i någon officiell ordbok. Ingen har egentligen mer rätt eller fel.

Många spel börjar sina dagar som ett independentspel men blir kommersiella rollspel den dagen då den trycks på et kommersiellt tryckeri (till skillnad från kopieringsmaskinen på skolan eller hos kommunen) och därmed kostar en smärre förmögenhet för ägaren. Där är nog Västmark ett bra exempel för oss svenskar. När Västmark väl kommer ut i butik så kommer i alla fall jag anse det vara ett kommersiellt rollspel. Men Playelf och Krilles övriga rollspel och projekt kommer fortfarande vara Independent-rollspel i mina ögon.

Nella

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill bara testa en sak [OT]

Ville svara på ett inlägg innan det skrevs.. Kännas hur det känns, liksom.. Det känns... bra..

~Ibland kan [color:\\"green\\"]Han[/color] vara såå barnslig

Legioth

Swordsman
Problemet är ju att trots forumkulturens förbättringar under de senaste åren, har administratörerna fortfarande inte sett så långt att de tillåter vanliga forumister att göra polls.
Och hur många polls tror du det skulle finnas i denna tråd om vem som helst skulle kunna göra egna?
Jag tror att det skulle bli så att alla skulle sätta upp en egen poll med de frågor som de ansåg vara intressanta, med den påföljden att endast en handfull personer skulle rösta i varje poll...

Muggas

Hero
fyller sitt syfte

herregud, pollen var väl inte tänkt att ligga till grund för en vetenskaplig uppsats, eller? krilles modell är helt ok.. (risings också, beroende på hur petig man vill vara). men huvudsyftet med pollen var väl att ta reda på hur många som spelar independetrollspelen, helt enkelt (utan några djupgående analyser om vad detta kan bero på). tycker att pollen helt klart fyller sitt syfte. era petiga jäklar, välj det alternativ som ligger er närmast!!

Morgoth

Swashbuckler
Pullar [NT]

"Och hur många polls tror du det skulle finnas i denna tråd om vem som helst skulle kunna göra egna?"

Det beror på. Hade den förste att posta en poll gjort alla nöjda och glada, hade det bara kommit en poll till. Hade han inte det, hade näste person postat en poll och förhoppningsvis lärt sig av den andres misstag. Om trots all rim och reson misslyckades, hade väl en präktig adminponny kommit och rättat till allt.

"Jag tror att det skulle bli så att alla skulle sätta upp en egen poll med de frågor som de ansåg vara intressanta, med den påföljden att endast en handfull personer skulle rösta i varje poll..."

Bara för hypens skull, menar du? Nja, jag liter iallafall mer på forumisterna än så. Det är ju redan så att ämnen vissa tycker är intressanta, bryr sig vissa mindre om. Vissa, som tycker att de har hittat på en apball sci-fi värld, får inte en enda respons. I och med polls blir det mycket lättare att få respons, då kritikerna egentligen inte behöver säga vad de tycker, utan bara bidra till en statistisk översikt (trycka på en knapp).

Sedan så har alla anti-användarpollare använt sig av argument som "Vad tror du skulle hända...?" eller "Tänk om alla pollade om ditten och datten!", utan att ens bry sig om de positiva resonemangen, som att vem som helst skulle kunna få snabba, stastiska överblickar utan att behöva sitta och plågas över att dennes tråd inte får några svar (befinner mig i ett sådant läge just nu, och om jag hade fått hade jag använt en poll).

Jag säger som alla betygsskyddare: "Vi kan väl testa lite och se hur det går". :gremwink:

Sen så tycker jag övrigt tjafs om användarpolls/moderatorpolls kan tas på rollspel.nu-forumet.

FFF

Veteran
Med samma argument borde bara forumets moderatorer få starta nya trådar.
Hur många är det egentligen som läser alla trådar som ligger och skräpar? Då är det väl bättre att man låter en stark ledare bestäma vad vi skall prata om och inte prata om som i tyskland. :gremwink:

Allvarligt talat så har ju den här pollen med systemet som idag finns inte åstadkommit mycket annat än att folk gnölat över att man har dålig alternativ att välja på så det är ju inte precis som att vi skulle förlora något på att bli av med det här, eller?
Det enda argumentet jag kan komma på emot att alla skulle få göra sina egna polls är att folk skulle utnyttja det till att göra dumheter men den möjligheten är ju lika stor om inte större i vanliga inlägg.

Vindhand

Myrmidon
Re: Du menar väl...

... om det ligger närmare alla eller några.

Jag misstänker att det är fysiskt omöjligt att hinna spela ens i närheten av _alla_. :gremsmile:

panurg

Veteran
Greier ikke å svare

Jeg har lyst til å svare:Har ikke tid......noe annet vil være å lyve.
-Jeg har aldri prøvd inde.-spill.
-Jeg har (derfor) ingen favoritter.
-Spill er spill, enten de ser proffe ut eller ikke
-Jeg vet ikke om det er noen kvalitet på inde.-spill
-Nei man må ikke ha alt fra butikk.
-Det vet jeg at det gjør.

Hvorfor har jeg ikke spillt inde.-spill?Har ikke tid, og jeg kjenner ingen som spiller sånne spill.