Re: Where do you want to go today?
Jag tror inte på Sinkadus-teorin speciellt med tanke på att jag inte prenumerade på tidningen. Det gjorde inte min sambo (Baldyr) heller och vi var väldigt aktiva rollspelare på den tiden. Jag köpte heller inte alla Sinkadusar som kom ut på måfå, utan köpte enbart de jag tyckte verkade mer intressanta. Jag tror alltså inte att alla aktiva rollspelare på 80-talet köpte alla nummer av Sinkadus, eller något liknande.
Jag tror heller inte att alla aktiva rollspelare är medlemmar i Sverok, jag har aldrig varit det och kommer inte heller att vara det. Att Sveroks medlemsantal sjönk med 25% tycker jag faktiskt illustrerar den dramatiska sänkning av rollspelare bra.
"Kort sagt, Sinkadus-teorin säger att Sinkadus var ett relativt bra mått (bättre än DoDs säljsiffror, i alla fall) på antalet aktiva rollspelare 1985, medan dagens rollspelssäljsiffror är ett relativt bra mått på antalet aktiva rollspelare idag. Det är inget exakt mått, men det ger i alla fall en rimlig storleksordning på siffrorna. En faktor tio låter helt enkelt skevt, och stämmer inte överens med andra siffror."
Man får heller inte glömma att de flesta Eongrupper exempelvis verkar ha 2-4 uppsättningar av Eon1-reglerna och 1-3 stycken av Eon2. Därför försäljningsiffror i sig är ingen bra uppskattning på antalet aktiva spelare (utöver antalet Eon-spelare) där ute. Jag håller inte heller med dig om att en dropp till 10k rimmar illa med Eon. Eon är långt ifrån lika tillgängligt rollspel som DoD var. Sedan tror jag knappt större delen av de aktiva rollspelarna i landet ens intresserar sig för Eon så som de inte intresserade sig för säg Khelataar på 80-talet och jag tror det var en bra jämförelse. Däremot tror jag att Eonspelare överlag äger fler moduler till rollspelet än säg DoD-spelare under 80-talet eftersom Eon är ett så inkomplett rollspel. Man måste helt enkelt köpa modulerna för att kunna få full användning av spelet. Sedan verkar Eonspelare också vara väldigt företagslojala och rent av stödköper Neogamesprodukter för att stödja verksamheten. (Jag har faktiskt hört liknande resonemang.)
Jag tycker inte heller att 80-talets rollspelshobby kändes lika mycket som en "konsumtionshobby" som den gör idag. Därmed tror jag att rollspelare idag konsumerar överlag mycket mer rollspel än tidigare.
Alla spelgrupper köper inte moduler eller spel heller, en del nöjer sig med grundreglerna (i alla fall förr).
Men jag tror verkligen inte att alla DoD som såldes under det "glada 80-talet" heller spelades. De flesta hamnade säkert i spelgrupper som redan ägde flera ex. Ett stort antal av alla ex som köptes kom säkert aldrig till användning, men långt ifrån lika många som du verkar vilja ge sken av (9 av 10?). Då är det ett bättre argumentet att påstå att de flesta grupper hade flera ex av varje DoD-upplaga, varför försäljningssiffrorna inte var att lita på vad gäller antalet aktiva spelare. Å andra sidan så är det säkert lika många ex av Eon som ligger och samlar damm ute i stugorna, procentuellt sett, eller som aldrig kommer till användning av andra anledningar. (Min sambo köpte exempelvis spelet när det kom ut, men kom aldrig igång med att använda spelet då det var "ospelbart", alltså inkomplett i grundutförandet.)
Jag tror man kan dela alla försäljningsiffror med säg 5, så har vi antalet aktiva spelare. Delar man med 5 blir man av med multipelköparna och de som köper men aldrig spelar. (Med tanke på att rollspelshobbyn ibland verkar vara en konsumtionshobby så låter det inte alls otroligt. Jag tror knappast att alla rollspel som vi säljer någonsin kommer att spelas "aktivt", exempelvis.)
Så hur tror du antalet spelare var då respektive när den var som lägst på 90-talet?
Nu tror jag hursomhelst att det är en väldig boom i den svenska rollspelhobbyn igen. Mycket tack vare Sagan om Ringen, Harry Potter och Drakar och Demoner 6, men även D&D3 kan ha varit en faktor i Sverige. (Neogames och deras produkter har snarare försett hobbyn med konstgjord andning under krisen på 90-talet. Då kan det inte ha varit många som började spela rollspel, utan snarare många som slutade spela.) Jag vill dock tro att den här trenden kommer att skadas av att den ena efter den andra återförsäljaren och leverantören bara verkar lägga ned. Hela alltet med Tradition kan även det strypa på pågående trenden, tänk om de helt enkelt bara lägger av med rollspel? Då försvinner tillgängligheten helt för potentiella nykomlingar i hobbyn.
Nella