Nekromanti Populäraste forumet?

Helmgast
Som det ser ut nu så besegrar EON helt klart de andra forumen i aktivitet (jag är en av de skyldiga...).

När jag tittar på ett forum så visar jag sexton trådar i taget. På EON-forumet så visas då endast inlägg skrivna under de två senaste dagarna, men på DoD visas inlägg under de senaste två veckorna!

Frågeställningen är: Är EON-forumet väldigt överpopulärt just nu, eller är DoD inne i en svacka (för det är INTE en faktor sju mellan totala antalet inlägg). Har intresset för DoD också minskats? (Krille ville ju koppla antalet sålda Sinkadus med aktiva DoD:are osv.) Eller är EON-spelare mer forumssugna medan DoD:are hellre spelar? Hur tror ni att det ligger till?

Maxwan

Swordsman
Jag tror du missar den viktgaste grejen. Jag tror anledningen ligger i att EON är ett mycket större spel, med mer moduler, och därför uppstår många fler frågor. Frågor uppstår ju oftast för att något är oklart. Eftersom EON innehåller många fler saker än Dod så uppstår fler frågor.

Sen om det finns fler EON-spelare än Dod-spelare är ingen som kan säga. Då måste man göra en korrekt marknadsundersökningen, och det kommer nog aldrig göras. Och då menar jag inte en poll här på sidan, för det säger bara hur många som besöker wrnu och spelar de olika spelen. Ja, du fattar poängen.

För övrigt, vad var poängen med din fråga?

Helmgast
Frågan är om DoD:forumet tappat fart (totalt så är forumen ganska (ja, faktiskt) jämna i antal inlägg) men just nu så leder EON stort. Funkar DoD:forumet dåligt (just nu) eller har folk bara tröttnat?

Kornella

Warrior
"Frågeställningen är: Är EON-forumet väldigt överpopulärt just nu, eller är DoD inne i en svacka (för det är INTE en faktor sju mellan totala antalet inlägg). Har intresset för DoD också minskats? (Krille ville ju koppla antalet sålda Sinkadus med aktiva DoD:are osv.) Eller är EON-spelare mer forumssugna medan DoD:are hellre spelar? Hur tror ni att det ligger till? "

Riotminds fick av någon anledning för sig att öppna ett eget forum (vilket jag tycker var väldigt trist) och då drar sig DoD-spelarna dit i stället. Nu när jag skulle kolla upp antalet postningar på forumen de har där (som endast är DoD6-relaterade) så var den tillfälligt nere. Oavsett så hade den runt 6000-10000 (vill jag minnas) postningar sammanlagt. Vilket är väldigt mycket för den korta tid forumen varit uppe.

Vilket jag tycker bara bevisar att DoD-spelarna har dragit sig för att skriva på www.rollspel.nus forum (med tanke på att postningsantalet varit mycket högre där än på dessa forum per dag). DoD-spelare förknippar kanske www.rollspel.nu med Neogames (som jag hört många säga)? Sedan finns det faktiskt Neokultister som hoppar in på DoD-forumet och uppför sig illa.

Dessutom tenderar Eonforumet mest ha frågor gällande regler eller olika detaljer i spelvärlden, varför forumet i hög grad fungerar som neogames Kundsupport. DoD är ett mycket enklare spel och därmed behöver folk kanske inte ställa så många frågor?

Krilles antalet sålda Sinkadus-teori gäller inte idag oavsett eftersom Sinkadus har inte funnits under många många år vid det här laget (är det uppemot tio år nu?). Intresset för DoD minskade säkert radikalt när hela rollspelshobbyn drabbades i slutet av 80 talet början av 90 talet, och Chronopia var säkerligen också en katastrof. När Chronopia i sin tur lades ned nådde DoD sitt lågvattensmärke. Men DoD var fortfarande ett stort rollspel och troligen det största i Sverige om jag får gissa. När DoD6 kom så ökade också DoD-spelare i antal dramatiskt.

Sist men inte minst så tror jag faktiskt Eon-spelare är mer forumssugna är DoD-spelare.

Vart vill du komma?

Nella

Krille

Super Moderator
Where do you want to go today?

"Krilles antalet sålda Sinkadus-teori gäller inte idag oavsett eftersom Sinkadus har inte funnits under många många år vid det här laget (är det uppemot tio år nu?)."

Nja, vad jag ville belysa med Sinkadus-teorin är att kärnan med "riktiga rollspelare" (termen används här för att skilja de som aktivt spelar rollspel från julklappsinnehavare, då och då-spelare och testade en gång-spelare) är ungefär konstant. Även när DoD sålde som bäst så var Sinkadus prenumerant- och säljsiffror ungefär lika stora som säljsiffrorna för ett normalt rollspel idag.

Teorin lyder att med dagens lägre tillgänglighet för rollspel så är det i princip enbart de inbitna spelarna som letar upp rollspel och köper dem, medan för tio år sedan så var det bara de inbitna spelarna som letade upp Sinkadus och köpte den. Så Sinkadusernas säljsiffror är en mer rimlig uppskattning på antalet aktiva rollspelare 1985 än säljsiffrorna på DoD - 100 000 sålda DoD rimmar dåligt med 3 000 Sinkadusprenumeranter, och det rimmar också dåligt med Eon-upplagor i storleksordningen 10 000. Det är liksom en faktor tio för mycket nånstans. Jag tror inte att intresset för rollspel doppade så hårt att nio av tio aktivt spelande rollspelare lade av. Då tror jag mer på att nio av tio rollspelare 1985 var då-och-då-spelare, julklappsinnehavare och har-testat-en-gång-spelare.

Den teorin ger en bra mycket bättre kontinuitet i antalet aktiva rollspelare, och den förklarar också det stora doppet i antalet sålda rollspel när rollspelen försvann från leksaksbutikerna. De aktiva rollspelarna fortsatte och letade upp rollspel i alla fall, medan då-och-då-spelare, julklappsinnehavare och har-testat-en-gång-spelare helt enkelt försvann. Teorin stärks också av Sveroks medlemsantal, som har pendlat mellan 10 000 och 20 000 medlemmar. Det har aldrig varit uppe i de 100 000 medlemmar som DoD sålde, och när Sverok hade sitt stora dopp i slutet på 90-talet så sjönk medlemsantalet med 25% över några år, inte med 90%.

Kort sagt, Sinkadus-teorin säger att Sinkadus var ett relativt bra mått (bättre än DoDs säljsiffror, i alla fall) på antalet aktiva rollspelare 1985, medan dagens rollspelssäljsiffror är ett relativt bra mått på antalet aktiva rollspelare idag. Det är inget exakt mått, men det ger i alla fall en rimlig storleksordning på siffrorna. En faktor tio låter helt enkelt skevt, och stämmer inte överens med andra siffror.

"Vart vill du komma?"

Tja, Coruscant lär ju vara fint så här års, Sjödistriktet på Naboo är också rätt trevligt, och Utopia Planitia på Mars väntar ju bara på att bli koloniserat...

Kornella

Warrior
Re: Where do you want to go today?

Jag tror inte på Sinkadus-teorin speciellt med tanke på att jag inte prenumerade på tidningen. Det gjorde inte min sambo (Baldyr) heller och vi var väldigt aktiva rollspelare på den tiden. Jag köpte heller inte alla Sinkadusar som kom ut på måfå, utan köpte enbart de jag tyckte verkade mer intressanta. Jag tror alltså inte att alla aktiva rollspelare på 80-talet köpte alla nummer av Sinkadus, eller något liknande.

Jag tror heller inte att alla aktiva rollspelare är medlemmar i Sverok, jag har aldrig varit det och kommer inte heller att vara det. Att Sveroks medlemsantal sjönk med 25% tycker jag faktiskt illustrerar den dramatiska sänkning av rollspelare bra.

"Kort sagt, Sinkadus-teorin säger att Sinkadus var ett relativt bra mått (bättre än DoDs säljsiffror, i alla fall) på antalet aktiva rollspelare 1985, medan dagens rollspelssäljsiffror är ett relativt bra mått på antalet aktiva rollspelare idag. Det är inget exakt mått, men det ger i alla fall en rimlig storleksordning på siffrorna. En faktor tio låter helt enkelt skevt, och stämmer inte överens med andra siffror."

Man får heller inte glömma att de flesta Eongrupper exempelvis verkar ha 2-4 uppsättningar av Eon1-reglerna och 1-3 stycken av Eon2. Därför försäljningsiffror i sig är ingen bra uppskattning på antalet aktiva spelare (utöver antalet Eon-spelare) där ute. Jag håller inte heller med dig om att en dropp till 10k rimmar illa med Eon. Eon är långt ifrån lika tillgängligt rollspel som DoD var. Sedan tror jag knappt större delen av de aktiva rollspelarna i landet ens intresserar sig för Eon så som de inte intresserade sig för säg Khelataar på 80-talet och jag tror det var en bra jämförelse. Däremot tror jag att Eonspelare överlag äger fler moduler till rollspelet än säg DoD-spelare under 80-talet eftersom Eon är ett så inkomplett rollspel. Man måste helt enkelt köpa modulerna för att kunna få full användning av spelet. Sedan verkar Eonspelare också vara väldigt företagslojala och rent av stödköper Neogamesprodukter för att stödja verksamheten. (Jag har faktiskt hört liknande resonemang.)

Jag tycker inte heller att 80-talets rollspelshobby kändes lika mycket som en "konsumtionshobby" som den gör idag. Därmed tror jag att rollspelare idag konsumerar överlag mycket mer rollspel än tidigare.

Alla spelgrupper köper inte moduler eller spel heller, en del nöjer sig med grundreglerna (i alla fall förr).

Men jag tror verkligen inte att alla DoD som såldes under det "glada 80-talet" heller spelades. De flesta hamnade säkert i spelgrupper som redan ägde flera ex. Ett stort antal av alla ex som köptes kom säkert aldrig till användning, men långt ifrån lika många som du verkar vilja ge sken av (9 av 10?). Då är det ett bättre argumentet att påstå att de flesta grupper hade flera ex av varje DoD-upplaga, varför försäljningssiffrorna inte var att lita på vad gäller antalet aktiva spelare. Å andra sidan så är det säkert lika många ex av Eon som ligger och samlar damm ute i stugorna, procentuellt sett, eller som aldrig kommer till användning av andra anledningar. (Min sambo köpte exempelvis spelet när det kom ut, men kom aldrig igång med att använda spelet då det var "ospelbart", alltså inkomplett i grundutförandet.)

Jag tror man kan dela alla försäljningsiffror med säg 5, så har vi antalet aktiva spelare. Delar man med 5 blir man av med multipelköparna och de som köper men aldrig spelar. (Med tanke på att rollspelshobbyn ibland verkar vara en konsumtionshobby så låter det inte alls otroligt. Jag tror knappast att alla rollspel som vi säljer någonsin kommer att spelas "aktivt", exempelvis.)

Så hur tror du antalet spelare var då respektive när den var som lägst på 90-talet?

Nu tror jag hursomhelst att det är en väldig boom i den svenska rollspelhobbyn igen. Mycket tack vare Sagan om Ringen, Harry Potter och Drakar och Demoner 6, men även D&D3 kan ha varit en faktor i Sverige. (Neogames och deras produkter har snarare försett hobbyn med konstgjord andning under krisen på 90-talet. Då kan det inte ha varit många som började spela rollspel, utan snarare många som slutade spela.) Jag vill dock tro att den här trenden kommer att skadas av att den ena efter den andra återförsäljaren och leverantören bara verkar lägga ned. Hela alltet med Tradition kan även det strypa på pågående trenden, tänk om de helt enkelt bara lägger av med rollspel? Då försvinner tillgängligheten helt för potentiella nykomlingar i hobbyn.

Nella

Krille

Super Moderator

"Jag tror inte på Sinkadus-teorin speciellt med tanke på att jag inte prenumerade på tidningen. Det gjorde inte min sambo (Baldyr) heller och vi var väldigt aktiva rollspelare på den tiden."

Faran med statistik är att man allt som oftast avfärdar den som felaktig så fort siffrorna inte stämmer överens med ens egna vanor. Statistik handlar trots allt om hela populationen, inte enskilda individer.

"Så hur tror du antalet spelare var då respektive när den var som lägst på 90-talet?"

Om man räknar med "aktiva" rollspelare så tror jag att den var mer eller mindre konstant eller sakta sjunkande, men inte det drastiska nittioprocentiga dopp som DoDs säljsiffror antyder. Jag tror (faktiskt) att det stora raset i DoDs säljsiffror var att leksaksbutikerna slutade ta in dem, eller ställde rollspel separat i glasmontrar etc, och att impulsköpen (som samlingsbeteckning på "ta ett spel i spelhyllan och köp det"-fenomenet) därmed försvann. Jag tror inte att det berodde på nio av tio rollspelare plötsligt försvann. Jag tror också att det berodde på rollspelen själva att de försvann, i och med att rollspel med tiden fick ett så tydligt ospeligt utseende. Det enda som liknade ett spel var ju grundboxen (tills boxar försvann). Resten var ju påsar med konstiga häften som definitivt inte var spel.

Det är därför jag tycker att Sinkadus-teorin verkar var vettig.

"Hela alltet med Tradition kan även det strypa på pågående trenden, tänk om de helt enkelt bara lägger av med rollspel? Då försvinner tillgängligheten helt för potentiella nykomlingar i hobbyn."

Och det är därför som jag vill ha in ett "nytt häftigt äventyrsspel" i en spelig box i vanliga leksaksbutiker.

Kornella

Warrior

"Och det är därför som jag vill ha in ett "nytt häftigt äventyrsspel" i en spelig box i vanliga leksaksbutiker. "

Därför tycker jag också att Sverok borde sponsra en sådan produkt, de lär väl ha pengarna till det. Hur hade du tänkt dig ett sådant spel?

Jag tycker som sagt att ett sådant skall motsvara förväntningara exakt av vad den pontentiella kunden söker när de vill spela rollspel, det vill säga standardfantasy med allt vad det innebär, gärna lite halvt världslöst och lagom lättsamt. Helst inte "axelskydds-koboldigt" med spikar och överdrivet testikeltilltalande förtuffning, utan vanlig fantasy så även tjejer kan intressera sig för. Absolut inga tjocka regelböcker fulla med pekpinnar utan mer instruera till strukturerad lek framför överdrivet mycket spelinslag. Men dessutom med goda möjligheter till bygga om och utöka efter eget huvud.

Jag är däremot väldigt tveksam till sådana där Adventure games i Heroquest-anda. Det bör snarare vara ett enkekt rollspel med ett enkelt regelsystem. Men med många äventyr och utförliga tips och råd för villrådiga nybörjarspelledare.

Usch, här hemma har det varit rena ställningskrig när vi diskuterat ämnet nybörjarrollspel.

Nella

Vindhand

Myrmidon
*fniss*

Nja, vad jag ville belysa med Sinkadus-teorin är att kärnan med "riktiga rollspelare" (termen används här för att skilja de som aktivt spelar rollspel från julklappsinnehavare, då och då-spelare och testade en gång-spelare) är ungefär konstant. Även när DoD sålde som bäst så var Sinkadus prenumerant- och säljsiffror ungefär lika stora som säljsiffrorna för ett normalt rollspel idag.

M.a.o. likställer du "riktig rollspelare" med "sinkadusköpare". Jag är säker att sinkadus producenter skulle blivit mycket smickrade över att på detta sätt ses som ett krav för "den riktige rollspelaren" men det är ju ganska orimligt i sig.

Med tanke på att man kan spela både länge och väl utan att köpa en enda produkt utöver grundboken så är det enfaldigt att anta att alla som inte samlade på sig utbyggnadsprodukter som tokiga trillade ur hobbyn. Vissa trillade säkert ur och många boxar samlade nog damm på hyllorna men att det skulle varit alla eller ens en majoritet är helt ounderbyggt. Om du tycker det är rimligt så får du naturligtvis tro på det om du vill.

Jag tror inte på det eftersom jag hade högst begränsat med resurser och var tvungen att överväga varje inköp mycket länge. Jag köpte enbart lösnummer av sinkadus och gjorde det bara om den innehöll _mycket_ jag skulle ha nytta av. Enligt din statistik slutade jag alltså med rollspel där och då, tillsammans med många av mina kompisar. Av ett tjugotal personer som spelade i.a.f. ett par år var det bara jag och en eller två killar till som köpte sinkadus. Det känns inte som din teori gör folk rättvisa.

Den teorin ger en bra mycket bättre kontinuitet i antalet aktiva rollspelare, och den förklarar också det stora doppet i antalet sålda rollspel när rollspelen försvann från leksaksbutikerna. De aktiva rollspelarna fortsatte och letade upp rollspel i alla fall, medan då-och-då-spelare, julklappsinnehavare och har-testat-en-gång-spelare helt enkelt försvann.

Eller så var det helt enkelt så att man förlorade nybörjare. De redan engagerade fortsatte naturligtvis men folk droppar av allt eftersom. Utan ett nytt inflöde av nybörjare kommer till slut bara de riktigt engagerade spelarna finnas kvar. Medelåldern kommer krypa uppåt i takt med att den etablerade kundkretsen växer upp. Precis vad som också hänt.

Man _kan_ säkert anstränga sig för att tolka in de bristfälliga data som finns tills de inte direkt motsäger din teori om att antalet rollspelare är konstant. Precis som kyrkan med nog ansträngningar lyckades förklara hur månens synbarliga kratrar var förenliga med den kyrkliga linjen om att alla himlakroppar förutom jorden var perfekta sfärer. Det innebär inte att det är sant.
Den enkla förklaringen till att det såldes mycket mer rollspel förut var att folk helt enkelt spelade mer... Den passar lika bra med siffrorna som din idé och är dessutom enklare. Känn dig cuttad av occam. :gremwink:

Kornella

Warrior
Re: *fniss*

"Känn dig cuttad av occam. "

Vad nu - försöker du ta Risings plats som forumets vitsigaste deltagare?;).

Jag skrattade så jag höll på att falla av stolen:).
Jag överväger seriöst att använda det som min signatur här på forumet.

Nella

Vindhand

Myrmidon
Det går inte att dra några vettiga slutsatser om ett spels populäritet baserat på en liten variation i antal inlägg på ett par forum som engagerar en liten del av rollspelarna i landet.

Speciellt fånigt är det eftersom NG just gjort slutspurten till och släppt (?) fyra nya produkter. Tror du inte det påverkar en aning? Om fler än plutonium suttit och laddat om NG-sidan om och om igen i hopp om att mer info skall dyka upp är det ju ganska troligt att fler än vanligt även hängt i forumet :gremsmile:

Övertolka lagom :)-

Har intresset för DoD också minskats? (Krille ville ju koppla antalet sålda Sinkadus med aktiva DoD:are osv.).

Ja, tror man på det så har det ju verkligen gått utför med DoD. Hur många sinkadus har sålts i år tro? 10?
:gremcrazy: :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Jag tycker som sagt att ett sådant skall motsvara förväntningara exakt av vad den pontentiella kunden söker när de vill spela rollspel, det vill säga standardfantasy med allt vad det innebär, gärna lite halvt världslöst och lagom lättsamt. Helst inte "axelskydds-koboldigt" med spikar och överdrivet testikeltilltalande förtuffning, utan vanlig fantasy så även tjejer kan intressera sig för.
Jag har diskuterat det här tidigare och funderar då över en spelvärld utan magi och utan andra intelligenta varelser än människor. Det ger mycket enklare regler och mindre text att plöja.

Mitt förslag då var swashbuckling. Pirater i västindien, tre musketörerna, Rob Roy och sånt som folk redan känner till. Det finns säkert många andra alternativ, men jag tycker att det är svårt att hitta något som med grundförutsättningarna ovan utstrålar mer äventyr.

Krille

Super Moderator
Re: *fniss*

"M.a.o. likställer du "riktig rollspelare" med "sinkadusköpare". Jag är säker att sinkadus producenter skulle blivit mycket smickrade över att på detta sätt ses som ett krav för "den riktige rollspelaren" men det är ju ganska orimligt i sig."

Om du även läser parentesen så ser du vad jag menar med "riktiga rollspelare". Det är inget smicker till Sinkadus producent (om man inte skippar parentesen, förstås), utan ett konstaterande: de som blev bitna fortsatte att skaffa Ä-spelgrunks, inklusive Sinkadus.

Sen är det väl inget krav att köpa extra junk för att kunna spela, men jag tror att förhållandet mellan extrajunksköpare och aktiva spelare är mer eller mindre konstant.

Det vill säga, en medel-"aktiv rollspelare" köper 0,587 extramoduler per år och person (eller nåt - siffran är tagen ur luften för att illustrera). Det intressanta är inte exakta siffran på hur många moduler en aktiv rollspelare köper. Det intressanta är att om man antar att varje DoD-ägare är en aktiv rollspelare så måste den medel-"aktive rollspelaren" plötsligt ha fått för sig att köpa tio gånger så många extramoduler per person och år.

Man behöver inte enbart titta på Sinkadus för att se detta. Man kan även titta på äventyr och extramoduler i övrigt. Det säljs ungefär fem gånger så många grundregelböcker som en given äventyrsmodul idag (10 000 ex Eon jfrt med 2 000 ex av Sorgernas Brunn). Varför såldes det inte 20 000 ex av Döda Skogen? Eller extramoduler: Samuraj och Ivanhoe låg båda på upplagor på en tjugondel av regelboxens.

Jag köper inte det. Jag köper inte teorin att aktiva rollspelare plötsligt blir en tiondel så många men köper tio gånger så mycket extrajunk per capita, inte i de tidsskalor som vi talar om. Att extrajunk per år och person plötsligt stiger från 0,587 till 5,870 inom loppet av några få år... nä, det är helt enkelt orimligt. Så hårt ändras inte köpvanor, inte på så kort tid.

Därav Sinkadus-teorin: nio av tio rollspelare som droppade av var de nio av tio som inte spelade rollspel eller endast synnerligen sällan, som skaffat spelet som impulsköp eller möjligen hype, eller fått spelet i julklapp eller motsvarande. Helt enkelt, nio av tio rollspelare under DoDs storhetstid var helt enkelt inte aktiva rollspelare. En av tio, dvs de som fastnade för hobbyn och fortsatte, skaffade extrajunk.

Så du får ursäkta mig om jag säger det, men du behöver vässa din rakkniv. Eller i alla fall Occams.

Krille

Super Moderator
"Ja, tror man på det så har det ju verkligen gått utför med DoD. Hur många sinkadus har sålts i år tro? 10?"

Vad var det vi sa om "övertolka lagom"?

Kornella

Warrior

Jag har diskuterat det här tidigare och funderar då över en spelvärld utan magi och utan andra intelligenta varelser än människor. Det ger mycket enklare regler och mindre text att plöja.

Mitt förslag då var swashbuckling. Pirater i västindien, tre musketörerna, Rob Roy och sånt som folk redan känner till. Det finns säkert många andra alternativ, men jag tycker att det är svårt att hitta något som med grundförutsättningarna ovan utstrålar mer äventyr.
Jag håller verkligen inte med dig. I rådande fantasytider så anser jag att ett sådant nybörjarrollspel måste helt enkelt vara fantasy med alver, orcher och dvärgar (utöver människorna). Vi skall inte försöka stöpa nybörjarna till vår vision av den gode rollspelaren, utan det får de komma på själva. Därför bör man endast lämna några hintar om gott rollspelande i tipsdelen i "reglerna". Reglerna kanske rent av borde döpas om till "handbok" som insuinerar att de endast är rådgivande och inga lagar såsom "regler" antyder.

Jag tror verkligen inte pirater heller är något som kan intressera flertalet nykomlingar. De som kommer har ofta läst Sagan om Ringen eller sett filmen därmed vill de leka det. Sjörövare är väl heller inget som barn idag intresserar sig för?

Nella

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror som så..

Ja, jo EON-forumet har ju klart mest mdelanden. Det går ju inte att förneka...
Jag tor nog åxå att just nu är EON forumet mer poppis än DoD-forumet. Men sånt tror jag varierar.
Jag gillar nog DoD bättre än EON, men det är nästan dött lopp mellan dem.

Krille

Super Moderator
"Surfar du utan bilder? Det verkar som du missar alla smileysar."

Smileysar ignoreras, speciellt som man aldrig vet vad för betydelse som folk lägger in i dem, speciellt inte med alla dessa miljoooooner smileysar. Det är lite svårt att veta om du flinar åt min (av dig (möjligen avsiktligen) misstolkade) teori eller om du bara tyckte dig var fyndig över att ha avsiktligt misstolkat teorin.

Troberg

Sinister eater

Reglerna kanske rent av borde döpas om till "handbok" som insuinerar att de endast är rådgivande och inga lagar såsom "regler" antyder.
Jag har länge förordat ordet riktlinjer, både i detta sammanhang och när det gäller trafikregler, men det tycks inte ha samma käcka schwung.

Jag tror verkligen inte pirater heller är något som kan intressera flertalet nykomlingar. De som kommer har ofta läst Sagan om Ringen eller sett filmen därmed vill de leka det. Sjörövare är väl heller inget som barn idag intresserar sig för?
Kanhända, det beror lite på vilken ålderskategori man siktar på. Kanske man hellre vill nyrekrytera bland de lite köpstarkare som är över tonåren?

Min poäng var i alla fall i första hand att förenkla och framför allt förminska systemet, vilket borttag av magi och raser skulle underlätta. Valet av denna tidsperiod skulle också eliminiera problem med automatvapen (och magasinkapacitet för den delen) och andra nymodigheter, utan att bli torftigt primitivt.

Sen skadar det ju inte att det finns filmer som Rob Roy, Zorro, Mannen med järnmasken, Tre musketörerna, Cutthroat island och så vidare. Vem vill inte innerst inne svinga sig i en takkrona över horder av soldater för att rista sina initialer i deras befälhavare? (Det är ju inte direkt som om de flesta skulle komma undan med sånt på jobbet. Min chef skulle nog inte gilla att få ett AT inristat i sig i alla fall.)

Krille

Super Moderator
Z

"Vem vill inte innerst inne svinga sig i en takkrona över horder av soldater för att rista sina initialer i deras befälhavare?"

Carl Gustaf Gilbert Hamilton? Inte nog med att det är fyra bokstäver att rista, åtminstone två av dem (till och med tre) är rätt knepiga att rista.