Nekromanti Populäraste forumet?

Ezping Orm

Hero
Re: ursäkt

Det var fel av mig att använda ordet "älskar" i detta sammanhang. Jag menade förstås "tycker mycket om".

Men jag vill påpeka att jag även "tycker mycket om" Neotech, DoD (alla versioner), Mutant (de flesta versioner), Gondica och Western mm.

Och jag tycker såklart att Riotminds, Rävspel och gamla Target Games (Äventyrsspel) är (nästan :gremtongue: ) lika bra företag som Neogames.

Dessutom har jag själv kritiserat Neogames en hel del, bl.a. för de hemska förseningarna. Men även av andra orsaker!

Det här inlägget blev kanske lite larvigt, men jag ville bara reda ut saker och ting!!

Rosen

Myrmidon
Re: Jag tror...

Nått slags mystiskt grupptryck som dyker upp hos folk när de ser andra spel som gjort en massa saker rätt, och så plötsligt är det viktigt att poängtera att det spelet egentligen inte har gjort något rätt utan allt fel.

Eller att det som de har gjort rätt har de snott från någon annan. (-:

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Rosen upprepar sig

Vem du sedan parodiserar med din antikommersialism-utfall kan man ju bara spekulera kring, men jag tycker mig i alla fall inte känna igen resonemangen från något sammanhang på www.rollspel.nu.

Jag gör det, fast det var vanligare förr.

Särskilt i prat om DoD, där en del hade den ganska historielösa uppfattningen att Target var ett gäng glada grabbar som på 80-talet gjorde spel för att det var kul, för att sedan på 90-talet förvandlas till någonting kommersiellt som bara gjorde spel för profitens skull. (VD:n Fredrik Malmberg fick redan på 80-talet öknamnet 'Smaug' pga sina giriga affärsmetoder; Greg Stafford har berättat att när de köpte licensen till det som skulle bli DoD1 sa Malmberg att hans mål var att bli störst på marknaden.)
Ibland är det kombinerat med en missuppfattning om att Target Games var ett helt annat företag än Äventyrsspel, och köpte upp spelet från dem innan de gav ut DoD5. (Det prisade DoD'91 och de nedsablade 'Chronopia' och Mutant Chronicles hade till och med samma projektledare som höll i tyglarna - Henrik Strandberg.)

Har själv inte sett så mycket av liknande klagande mot Neogames som företag, men jag kanske hänger på fel forum. Däremot har jag noterat spridda sparkar genom åren mot Rävspel - som verkligen är ett Pelles Förlag i sammanhanget - såsom varande "kommersiella aktörer" med ambitioner på hobbyns rikedomar (eller, i Sverok-sammanhang, på en odefinierad maktposition över hobbyns utövare).

Eftersom mycket av det tidigare kommers-klagandet har byggt på sakfel tror jag att många av de som klagade helt enkelt har slutat med det för att de kom i kontakt med fakta.

--
Åke