Svarte Faraonen
ром и смерть
Hon har skrivit in Dungeons & Dragons som favoritspel, men jag har för mig att det var en del förvirring angående vad hon menade med D&D.
Jag håller med Vindhand och Kornella om att det är ett problem att folk som spelar ett visst rollspel går in på andra spels forum och beter sig illa. Jag kanske inte tar åt mig personligen (då jag egentligen inte känner att jag "hör hemma" på något särskilt forum). Däremot vet jag att många andra tycker att det är väldigt trist, och själv tycker jag nog att bråk på forumet i största allmänhet i alla fall minskar min egen lust att själv delta. Jag kan också tänka mig att nykomlingar känner sig avskräckta av sådant.Det jag vill få fram är att det är larvigt att säga att Neokultisterna kommer och skrämmer iväg folk från DoD forumet.
Det är faktiskt en bra fråga. Problemet är ju också att Eon är ett väldigt detaljerat rollspel (och det gillar jag med Eon), och då är det nog svårt att få plats med allting i en enda bok.Om neoGames släpper EON III nästa år (om...), hur skulle du vilja att den såg ut? En bautabok med allt som utkommit? Ska det vara en extra del med info om alkemi, drakar, vandöda, demoner, andar, monster, religioner, magiska varelser samt fler besvärjelser?
Det låter som en produkt som jag gärna skulle sälja själv. Det som talar för din vision är väl att det överhuvudtaget verkar vara boxar som gäller framöver (regelbox, Atlasbox, Monsterbox, magibox, rasbox, osv) och att de nya Neogames-spelen verkar just vara uppdelade i en spelar- och en spelledarbok. Det som däremot talar emot är att "grundboken" därmed försvinner från marknaden, vilket kanske inte ingår i förlagets strategi för framtidens Eon-sortiment?Kan själv tänka mig en box med följande böcker:
Spelarens bok: Hur man skapar en rollperson och förslag på hur man spelar denna. Skall även innehålla lite information om olika länder och raser och om hur man kan spela dessa (samt en subjektiv bild från rollpersonen).
Spelledarens bok: Hur man kan spelleda samt tre bra startäventyr.
Grundbok: Innehåller allt annat från EON II + 20 sidor monster, vandöda, andar, drakar & demoner, tre sidor alkemi, fem sidor religioner, tre sidor fler besvärjelser, samt en tjugosidors sammanfattning på världen Mundana.
Vad tycks?
Det är givetvis bra att du tydligt markerar din egen ståndpunkt. Din utgångspunkt är alltså att du ser upp till Neogames och att Eon är ditt absoluta favorit-rollspel. Därför är det inte alls svårt att förstå din besvikelse.Observera att jag själv älskar Eon och tycker att Neogames är ett fantastiskt företag, som har gjort enormt mycket för väldigt många.
Åh fan, jag trodde att det gällde för D&D!?!?! Är du säker på att man får lov att kritisera även rollspelens oantastlige urfader???Det är alltså en ganska ohållbar ståndpunkt att utgå ifrån att någonting är "heligt" eller "oantastligt" och därför inte får kritiseras.
Du glömmer väl inte alla rollspel som skrivs av indiska barnarbetare som sitter fastkedjade vid ordbehandlarna och jobbar för tre riskorn om dagen?Man måste nog vara en politisk extremist av något slag för att tro att någon blir rik på någon annans bekostnad genom att skriva rollspel.
Självklart. Kastar man om bokstäverna och lägger till en packe nya så får man hela bibeln baklänges!Det var fasligt vad du ansträngt dig för att hitta dolda budskap i mitt förra inlägg (om du läser det baklänges kanske du hittar referenser till djävulsdyrkan).
Visst finns den uppfattningen. Den finns dessutom i de flesta brancher. Det är väl ingen som tror att folk snackar så mycker skit om Microsoft bara för att 9 av 10 som arbetar där äter små barn (skattad siffra)?Jag ville håna (den helt felaktiga) uppfattningen att den rollspelstillverkare som för tillfället är störst per automatik är en ond profitör.
Jäpp. Glöm dessutom inte det passande ordet altruist. Oegennytta genomsyrar hela iden med idealism.En idealist är någon som är osjälvisk och sätter förverkligandet av ett ideal före egen vinning. Eller har ordet helt förlorat den betydelsen sedan jag kollade sist? Ordet »idealistisk« är dessutom synonymt med »osjälvisk« och »självuppoffrande« så jag tror nog att jag har rätt bra koll på begreppen.
Jag menade alltså inte att du har sagt det, utan citattecknen användes i det här fallet i ett annat syfte. Klumpigt var det, dock.Jag skrev aldrig att Eon eller Neogames skulle vara "heligt" eller "oantastligt". Så jag vet inte vad du fått det ifrån???