Nekromanti Populäraste forumet?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Hon har skrivit in Dungeons & Dragons som favoritspel, men jag har för mig att det var en del förvirring angående vad hon menade med D&D.

Baldyr

Hero
Förtydligande

När jag skrev att jag var tidigare DoD-spelare och därför kanske bortskämd, så menade jag alltså att jag redan hade alla moduler som jag ansåg mig behöva till spelet ifråga. Åtminstone så att spelet kändes fullt komplett. Därför hade jag antagligen ingen lust att börja med allvar med ett spel där bara en (inkomplett) grundbok hade utkommit.

Det är alltså inte samma sak som att säga att DoD:s grundregler skulle vara mer kompletta, även om jag håller med Vindhand att så är fallet. Dels är spelsystemet enklare och allting därför får plats i grundboxen, och dels har tillverkaren inte utelämnat information (om djur och varelser, yrken och så vidare). Det är min erfarenhet.

Sedan har jag i alla fall inte hittat alla varelserna som Eon-grundbokens magi-kapitel hänvisar till i Mystik & magi, utan har för mig att vissa av dem kommer att beskrivas i demon-modulen istället. Om man inte vill vara konspiratorisk och hävda att Neogames håller inne med information för att "lura" folk att köpa alla moduler, så måste det vara en konsekvens av att Eon är ett väldigt detaljerat rollspel. Alltså att varje företeelse så gott som behöver en egen modul. (Drakar, demoner och odöda beskrivs måhända av utrymmesskäl i Monster & varelser, men anledningen till att de inte får plats kan ju vara att beskrivningarna skulle vara så pass detaljerade. På gott och ont.)

Slutligen vad gäller att skapa magiker-rollfigurer så hade jag en spelare som ville testa Eons magisystem, men efter att ha tittat närmare på besvärjelserna insåg han att urvalet var för begränsat (inom den magi-inriktning han hade tänkt sig) för att det skulle kännas meningsfullt. (Dessutom fanns inte reglerna för improviserad magi i regelboken.)

Vi har helt enkelt helt olika erfarenhet och syn på saken, men jag förklarar alltså min egen. Syftet är att belysa vad Kornella egentligen menar när hon påstår att Eon inte är komplett. (Det är alltså jag som har berättat om mina erfarenheter för henne.)

/Baldyr, som dock gillar detaljerade rollspel och världar (men det gör fortfarande inte Eons grundbok "komplett")

Baldyr

Hero
Det jag vill få fram är att det är larvigt att säga att Neokultisterna kommer och skrämmer iväg folk från DoD forumet.
Jag håller med Vindhand och Kornella om att det är ett problem att folk som spelar ett visst rollspel går in på andra spels forum och beter sig illa. Jag kanske inte tar åt mig personligen (då jag egentligen inte känner att jag "hör hemma" på något särskilt forum). Däremot vet jag att många andra tycker att det är väldigt trist, och själv tycker jag nog att bråk på forumet i största allmänhet i alla fall minskar min egen lust att själv delta. Jag kan också tänka mig att nykomlingar känner sig avskräckta av sådant.

Det är alltså inte ett dugg bättre när exempelvis Eon-spelare känner att de måste spy galla över DOD6 på DoD-forumet, än att DoD-spelare beter sig dåligt på Eon-forumet, eller när folk i allmänhet skriver på D&D-forumet att spelet ifråga suger. (Sedan finns företeelsen även på DoD-forumet i form av att det knappt går att omnämna Chronopia utan att bli påhoppad av andra DoD-spelare - det lär inte uppmuntra till deltagande.)

Tidigare var det faktiskt inte speciellt ovanligt att Eon-spelare härjade på DoD-forumet, och jag vet att många därför tyckte att det var obehagligt att skriva på forumet ifråga. Däremot har det faktiskt blivit bättring på sistone, antagligen mycket tack vare nitiska moderatorer.

/Baldyr, som lämnat både DoD och Eon bakom sig

Helmgast
Hur vill du ha det då?

Om neoGames släpper EON III nästa år (om...), hur skulle du vilja att den såg ut? En bautabok med allt som utkommit? Ska det vara en extra del med info om alkemi, drakar, vandöda, demoner, andar, monster, religioner, magiska varelser samt fler besvärjelser?

Kan själv tänka mig en box med följande böcker:
Spelarens bok: Hur man skapar en rollperson och förslag på hur man spelar denna. Skall även innehålla lite information om olika länder och raser och om hur man kan spela dessa (samt en subjektiv bild från rollpersonen).
Spelledarens bok: Hur man kan spelleda samt tre bra startäventyr.
Grundbok: Innehåller allt annat från EON II + 20 sidor monster, vandöda, andar, drakar & demoner, tre sidor alkemi, fem sidor religioner, tre sidor fler besvärjelser, samt en tjugosidors sammanfattning på världen Mundana.

Vad tycks?

Ezping Orm

Hero
Re: Ormen är förbannad!!

Tidigare var det faktiskt inte speciellt ovanligt att Eon-spelare härjade på DoD-forumet, och jag vet att många därför tyckte att det var obehagligt att skriva på forumet ifråga. Däremot har det faktiskt blivit bättring på sistone, antagligen mycket tack vare nitiska moderatorer.

Personligen så tycker jag att det är mycket sämre stämning nu än tidigare. Främst på grund av den mästrande attityd som många äldre, "mer erfarna" användare har (ni som känner er träffade ta åt er! :gremmad:). Är det något som skrämmer iväg nybörjare från forumen, så är det när man får sitt favoritrollspel klassat som koboldigt eller som fjantasy (vilket dumt ord!), eller när man hör talas om alla hemska konsumtion-konspirationer som tydligen rollspelsföretagen har för sig. Och om forumen har varit Neogames-vänliga tidigare, så är det nog snarare tvärtom idag! Nu när en armé av gamla rävar gått ut och talat om Eons och Neogames brister. Eon har i flera månader sågats sönder på många håll här på forumen. Spelet ska tydligen vara omöjligt att spela pågrund av alla regler och det fruktade stridssystemet, dessutom är spelet inkomplett. Världen är för detaljerad så man kan inte ändra på någonting. Dessutom går det tydligen inte att hitta på egna saker till Eon, trots att det går bra att göra till alla andra rollspel. Som krona på skansen är det klassat som fjantasy, och vem vill vara en fjant? Men det är väl inte så konstigt att spelet är så fruktansvärt dåligt eftersom det kommer från Neogames, ett företag som tydligen försöker göra allt för att lura sina kunder, fiffla med försäljniningssiffror och skapa allmän ondska. Och det är ju så klart mycket värre när Neogames produkter blir försenade än när något annat rollspelsföretag drabbas av förseningar. Särskilt hemska måste förseningarna vara eftersom det retar upp personer som inte ens spelar Neogames rollspel!! :gremconfused:

Observera att jag själv älskar Eon och tycker att Neogames är ett fantastiskt företag, som har gjort enormt mycket för väldigt många.

Nej, nu har jag gjort mitt.

*Ormen kryper tillbaks till sin håla, för att kanske återkomma när stämningen blivit bättre och vänligare på rollspel.nu's forum.*

Baldyr

Hero
Re: Hur vill du ha det då?

Om neoGames släpper EON III nästa år (om...), hur skulle du vilja att den såg ut? En bautabok med allt som utkommit? Ska det vara en extra del med info om alkemi, drakar, vandöda, demoner, andar, monster, religioner, magiska varelser samt fler besvärjelser?
Det är faktiskt en bra fråga. Problemet är ju också att Eon är ett väldigt detaljerat rollspel (och det gillar jag med Eon), och då är det nog svårt att få plats med allting i en enda bok.

Den enda lösningen är väl att prioritera hårdare och att prioritera bättre. Dels kanske man måste plocka bort vissa avsnitt helt (shamanism, spelvärld, vissa yrken osv) för att göra plats för andra. (Hellre inget material alls än oanvändbart material, i alla fall om man istället kan få någonting mer användbart.) Det jag saknade förutom mer information om Mundana och mer magiregler (inte minst besvärjelser) i grundboken, var alltså helt vanliga djur. (Spelvärden för vargar och hästar hade jag exempelvis akut behov av i mitt specifika fall.) Sedan skulle det nog inte skada med beskrivningar av mer "vanliga" fantasy-varelser, kanske främst sådant som troll, drakar och även spöken och levande lik.

Sedan var Eon II faktiskt ett steg i rätt riktning, anser jag. Dels plockades (det för praktiskt bruk oanvändbara) avsnittet om Mundana bort helt, och dels kompletterades reglerna med sådant som regler för gifter och sjukdomar (eller vad det nu var), liksom viktangivelser på prislistorna.

Om Neogames tänker fortsätta den trenden så skulle jag alltså se att besvärjelse-urvalet ses om helt - alternativt att reglerna för magi helt utelämnas (!). Sedan behövs det faktiskt regler och spelvärden för bland annat vanliga djur. Hur ska man till fullo kunna använda de förhållandevis detaljerade (och även bra) reglerna för att spela en riddare, om det samtidigt saknas uppgifter om hästar? Sedan skulle reglerna kunna renodlas ytterligare och göras icke-Mundana-specifika. (Eftersom ingen spelvärld ändå lär medfölja.) Det skulle nog också öka användbarheten av grundreglerna, eftersom det mer eller mindre uppmuntrar till att skapa en egen värld. (Om man inte vill/har råd att köpa den nya Mundana-boxen.)

Kan själv tänka mig en box med följande böcker:
Spelarens bok: Hur man skapar en rollperson och förslag på hur man spelar denna. Skall även innehålla lite information om olika länder och raser och om hur man kan spela dessa (samt en subjektiv bild från rollpersonen).
Spelledarens bok: Hur man kan spelleda samt tre bra startäventyr.
Grundbok: Innehåller allt annat från EON II + 20 sidor monster, vandöda, andar, drakar & demoner, tre sidor alkemi, fem sidor religioner, tre sidor fler besvärjelser, samt en tjugosidors sammanfattning på världen Mundana.

Vad tycks?
Det låter som en produkt som jag gärna skulle sälja själv. Det som talar för din vision är väl att det överhuvudtaget verkar vara boxar som gäller framöver (regelbox, Atlasbox, Monsterbox, magibox, rasbox, osv) och att de nya Neogames-spelen verkar just vara uppdelade i en spelar- och en spelledarbok. Det som däremot talar emot är att "grundboken" därmed försvinner från marknaden, vilket kanske inte ingår i förlagets strategi för framtidens Eon-sortiment?

Slutligen så vill jag påpeka att mina personliga problem med Eon (alltså att det var så inkomplett, i mitt tycke) främst hade att göra med att spelet var helt nytt. Inom något år eller så lär Eon-produktlinjen däremot vara "komplett" (med en box för varje aspekt av spelet) och då är det mest en prisfråga huruvida ens Eon-uppsättning är komplett eller inte. Idag skulle jag dock fortfarande inte kunna spelleda en sjö-kampanj som exempelvis kretsar kring spök-pirater, eftersom modulen om sjöfart, odöda respektive andar inte har kommit ut ännu.

/Baldyr, som konstatterar att Eon är ett dyrt rollspel (eftersom man trots allt gärna vill ha alla regel- och bakgrundmoduler)

Baldyr

Hero

Jag håller med om att Eon har fått väldigt mycket kritik på sistone, och tycker väl också att det emellanåt råder hets-stämning. Fast kritik får man nog tåla som speltillverkare, dessvärre, men det är alltid olyckligt när icke-kunder väljer att ventilera sin åsikter (och/eller fördomar) på förlagets officiella forum. (Man kan ju undra varför RiotMinds egentligen skapade ett eget officiellt DOD6-forum...)

Observera att jag själv älskar Eon och tycker att Neogames är ett fantastiskt företag, som har gjort enormt mycket för väldigt många.
Det är givetvis bra att du tydligt markerar din egen ståndpunkt. Din utgångspunkt är alltså att du ser upp till Neogames och att Eon är ditt absoluta favorit-rollspel. Därför är det inte alls svårt att förstå din besvikelse.

Samtidigt är det måhända svårt för oss som inte delar din utgångspunkt att ta hänsyn till dina känslor. Jag anser exempelvis att både Eon och Neogames kan och kanske också bör kritiseras, precis som alla andra rollspel och speltillverkare. Det är alltså en ganska ohållbar ståndpunkt att utgå ifrån att någonting är "heligt" eller "oantastligt" och därför inte får kritiseras. Då är det nog bättre att överhuvudtaget inte läsa sådana postningar om man riskerar att ta illa vid sig.

/Baldyr, som själv försöker värna lite extra om nya och/eller unga forumsdeltagare

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Väl rutet! ...

Jag är heller inte förtjust i folk som ser ner på andra och alltför gärna talar om för dem hur dåliga deras favoritspel är och hur fel det är att rollspela på det ena eller andra sättet.

Låt folk spela som de vill!

Observera att jag inte på något sätt vill hindra folk från att uttrycka sitt missnöje. Däremot kan jag önska att de tänker på hur de formulerar sig.

Att Neogames är onda är väl självklart. De är ju ett kommersiellt rollspelsförlag. Visste du inte att alla, som tar steget från att vara glada, hemmapulande, idealistiska independent-rollspelsmakare till att sälja sina spel i butik, i konsumenternas ögon automatiskt förvandlas till läbbiga utsugarprofitörer?

Baldyr

Hero
Re: Väl rutet! ...

Även om jag själv faktiskt har kritiserat vissa spel på deras respektive forum så håller jag med om att det är fel och undviker att göra det numera. Det måste nämligen vara ytterst trist för den som verkligen gillar spelet ifråga. Man borde alltså få vara ifred på ett spel-specifikt forum och diskutera (och kritisera) spelet ifråga med liksinnade. Utomstående kritisk sparas helst till ett alternativt forum (även om just detta kanske inte är helt rätt plats).

Vem du sedan parodiserar med din antikommersialism-utfall kan man ju bara spekulera kring, men jag tycker mig i alla fall inte känna igen resonemangen från något sammanhang på www.rollspel.nu. Det låter snarare som att du vill tolka in sådana åsikter i andras uttalanden, vilket i sig är väldigt tråkigt.

Det enda som skiljer en "independent-skapare" från en "proffesionell utgivare" är väl att det ena är en ren hobby-produktion medan den andra medför betydande kostnader. Man måste nog vara en politisk extremist av något slag för att tro att någon blir rik på någon annans bekostnad genom att skriva rollspel. Eller att tolka in sådana åsikter i andras uttalanden, för den delen...

Sedan är det skillnad på "idealister" och "ideellt arbete", vilket inte minst du borde vara medveten om. (Eftersom du vad jag förstår utför en hel del ideellt arbete inom hobbyn, vilket i sig säkert är berömvärt.) Det gör dock inte den ideellt arbetande till en "idealist" (i betydelsen politiskt motiverad aktivist som vill genomdriva en politiskt program), eller?

Men du är inte den ena som bland ihop begreppen. Jag har bland annat själv blivit anklagad för "idealism" på grund av att jag engagerat mig för indenpent-hobbyn (som ofta, men inte nödvändigtvis, baseras på just ideellt arbete på olika sätt). Det uppskattades inte...

/Baldyr, som tycker att det alltid är lika tråkigt när rollspelare låter sina personliga politiska åsikter styra deras resonemang

Vindhand

Myrmidon
ta det lungt...

Jag tycker det illusterar det vi talade om ganska tydligt. Sådant du tar upp där över är sånt som alla spel får stå ut med. Hur ofta har folk sågat D&D för att det är orealistiskt eller DoD för att det är ett osammanhängande lapptäcke eller koboldigt tror du? Förr i tiden var Eon ganska förskonat från det här i forumet. Kritiker fanns men de dränktes av horder av folk som (liksom du) "älskar Eon och tycker att Neogames är ett fantastiskt företag,".
M.a.o. så var forumet ganska Eon-vänligt förr i tiden... andra spel hade inget sådant skydd och var tvugna att leva i det klimat du blir så arg på nu.

Visst är det tråkigt att forumen inte är "X-vänligt" för alla rollspel X men å andra sidan skulle det vara ganska kvävande för debatten att inte få debattera vad man gillar och varför. Problemet är kanske snarare att folk upplever "Jag gillar inte X på grund av faktorerna Y och Z" som ett angrepp på X eller folk som gillar X (eller för den delen att Y och Z slulle vara falska oavsett argument)

Varför klimatet har ändrats är dock en intressant fråga. Är det konkurransen från riotminds som stjäl fans? Är det Eons första generation som använt spelet nog för att hitta saker de ogillar? Är det bara forumet som fått en bredare publik? Jag har ingen aning...

Troberg

Sinister eater

Det är alltså en ganska ohållbar ståndpunkt att utgå ifrån att någonting är "heligt" eller "oantastligt" och därför inte får kritiseras.
Åh fan, jag trodde att det gällde för D&D!?!?! Är du säker på att man får lov att kritisera även rollspelens oantastlige urfader???

Hur kan jag ha fattat det så fel? :gremconfused: :gremshocked:

Troberg

Sinister eater
Re: Väl rutet! ...

Man måste nog vara en politisk extremist av något slag för att tro att någon blir rik på någon annans bekostnad genom att skriva rollspel.
Du glömmer väl inte alla rollspel som skrivs av indiska barnarbetare som sitter fastkedjade vid ordbehandlarna och jobbar för tre riskorn om dagen? :gremshocked: :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kvalité istället för kvantitet

Som det nämns i de tidigare inläggen så är Eon i dagsläget ett större och mer omfattande rollspel, med mer utgivet material och komplexare regler. Eon-forumet är synnerligen välbesökt, men hur många av inläggen är egentligen av en seriös natur om man jämför med DoD forumet? Det var längesedan som jag själv orkade läsa igenom alla nya inlägg på Eon-forumet, mycket beroende på att de antingen är väldigt tramsiga eller för att de frågor som ställs redan har blivit besvarade otaliga gånger tidigare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men vad nu? ...

Det var fasligt vad du ansträngt dig för att hitta dolda budskap i mitt förra inlägg (om du läser det baklänges kanske du hittar referenser till djävulsdyrkan).

Det verkar som om du och Kornella (jag fick precis ett besviket personligt meddelande från henne) tror att jag var ute efter att håna och förlöjliga er personligen. Jag försäkrar att det inte var min avsikt.

Jag var inte ute efter att peka ut någon eller racka ner på hobbyrollspelsmakare eller termen independentrollspel.

Jag ville håna (den helt felaktiga) uppfattningen att den rollspelstillverkare som för tillfället är störst per automatik är en ond profitör.

[color:\\"#666666\\"]»Vem du sedan parodiserar med din antikommersialism-utfall kan man ju bara spekulera kring, men jag tycker mig i alla fall inte känna igen resonemangen från något sammanhang på www.rollspel.nu. Det låter snarare som att du vill tolka in sådana åsikter i andras uttalanden, vilket i sig är väldigt tråkigt.«[/color]

Spekulera på du bara, jag syftar inte på någon enskild person utan på en mentalitet som jag lagt märke till under de 20 år jag intresserat mig för rollspel.

Äventyrsspel var ett trevligt litet företag som drevs av trevliga gamers ända tills Lancelot och Titan dök upp. Då blev Ä-spel helt plötsligt onda profitörer.

Neogames var ett trevligt företag som drevs av trevliga gamers ända tills Target gick omkull. Då blev Neogames helt plötsligt onda profitörer.

Ovanstående är inget jag själv hittat på utan något jag fått höra från spelare jag talat genom åren. Det är alltså inte hämtat direkt från något inlägg här på forumen som du, helt felaktigt och utan belägg, antog.

Sedan drog jag detta resonemang till sin yttersta spets för att verkligen klargöra att det handlade om ironi.

[color:\\"#666666\\"]»Det enda som skiljer en "independent-skapare" från en "proffesionell utgivare" är väl att det ena är en ren hobby-produktion medan den andra medför betydande kostnader. Man måste nog vara en politisk extremist av något slag för att tro att någon blir rik på någon annans bekostnad genom att skriva rollspel. Eller att tolka in sådana åsikter i andras uttalanden, för den delen ...«[/color]

Som du mycket riktigt påpekar var det jag skrev parodiskt. Jag tror inte att någon rollspelsförfattare blir rik på någon annans bekostnad. Jag tycker heller inte att kommersiella rollspelsförlag är onda. Och som jag skrev ovan så är min parodi inte hämtad från något enskilt inlägg på wrnu.

[color:\\"#666666\\"]»Sedan är det skillnad på "idealister" och "ideellt arbete", vilket inte minst du borde vara medveten om. (Eftersom du vad jag förstår utför en hel del ideellt arbete inom hobbyn, vilket i sig säkert är berömvärt.) Det gör dock inte den ideellt arbetande till en "idealist" (i betydelsen politiskt motiverad aktivist som vill genomdriva en politiskt program), eller?«[/color]

En idealist är någon som är osjälvisk och sätter förverkligandet av ett ideal före egen vinning. Eller har ordet helt förlorat den betydelsen sedan jag kollade sist? Ordet »idealistisk« är dessutom synonymt med »osjälvisk« och »självuppoffrande« så jag tror nog att jag har rätt bra koll på begreppen.

Jag antar att din aggressiva ton kommer sig av att du tror att mitt förra inlägg var riktat direkt mot dig. Det var det alltså inte.

Ezping Orm

Hero

Det är alltså en ganska ohållbar ståndpunkt att utgå ifrån att någonting är "heligt" eller "oantastligt" och därför inte får kritiseras.

Jag skrev aldrig att Eon eller Neogames skulle vara "heligt" eller "oantastligt". Så jag vet inte vad du fått det ifrån???

Jag har väldigt bråttom just nu så jag hinner inte skriva mer för tillfället, men jag tycker att Dantes inlägg nästan perfekt illustrerade mina tankar i ord! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Men vad nu? ...

Det var fasligt vad du ansträngt dig för att hitta dolda budskap i mitt förra inlägg (om du läser det baklänges kanske du hittar referenser till djävulsdyrkan).
Självklart. Kastar man om bokstäverna och lägger till en packe nya så får man hela bibeln baklänges! :gremshocked:

Jag vet väl vad du är för en, det har man väl hört!

Jag ville håna (den helt felaktiga) uppfattningen att den rollspelstillverkare som för tillfället är störst per automatik är en ond profitör.
Visst finns den uppfattningen. Den finns dessutom i de flesta brancher. Det är väl ingen som tror att folk snackar så mycker skit om Microsoft bara för att 9 av 10 som arbetar där äter små barn (skattad siffra)?

En idealist är någon som är osjälvisk och sätter förverkligandet av ett ideal före egen vinning. Eller har ordet helt förlorat den betydelsen sedan jag kollade sist? Ordet »idealistisk« är dessutom synonymt med »osjälvisk« och »självuppoffrande« så jag tror nog att jag har rätt bra koll på begreppen.
Jäpp. Glöm dessutom inte det passande ordet altruist. Oegennytta genomsyrar hela iden med idealism.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror...

...att det är fråga om en process som alla spel som blir marknadsledande går igenom. Det och sen beror det också på att Eon kanske är det rollspel i Sverige som blivit mest studerat hit och dit under de senaste åren. Det har nagelfarts av olika personer, både de som gillar det och de som inte gillar det, så det är klart att saker och ting börjar bubbla upp till ytan nu.

Men främst tror jag att det är en reaktion som dyker upp när ett spel blir marknadsledande. Det har hänt Drakar och Demoner (under 80-talet) och det har ständigt varit så för Dungeons & Dragons, och jag misstänker att det kommer att vara så för Eon under en tid framöver. Nått slags mystiskt grupptryck som dyker upp hos folk när de ser andra spel som gjort en massa saker rätt, och så plötsligt är det viktigt att poängtera att det spelet egentligen inte har gjort något rätt utan allt fel.

Men det är ju bara lösryckta teorier, förstås.

Magnus

Baldyr

Hero
ursäkt

Jag skrev aldrig att Eon eller Neogames skulle vara "heligt" eller "oantastligt". Så jag vet inte vad du fått det ifrån???
Jag menade alltså inte att du har sagt det, utan citattecknen användes i det här fallet i ett annat syfte. Klumpigt var det, dock.

Det jag menade var istället att eftersom du gillar både Eon och Neogames väldigt mycket (jag vill minnas att du använde ett så starkt ord som "älskar") så kan det verka för andra som att du kanske inte skulle vilja kritisera dessa företeelser själv, och att du kanske också tar illa upp om någon annan riktar kritik mot dem.

Men jag menade också att det inte nödvändigtvis behöver hindra oss andra från att kritisera både spelet och förlaget i olika sammanhang. Sedan kan den kritiken vara olika hård och olika befogad, beroende på diskussion och debattör, men det är en annan fråga. Jag vill givetvis inte se osaklig debatt om något rollspel eller något förlag.

/Baldyr, som försöker vara saklig när han exempelvis diskuterar Eon

Baldyr

Hero
äsch...

Det här blev bara fel... Nu har vi hur som helst efter privata diskussioner dragit ett streck över alltsammans och alla missförstånd förefaller vara utredda.

/Baldyr, som verkar ha en släng av paranoia :gremcrazy: