Nekromanti Positivt om rollspel

Staffan

Myrmidon
Nella grävde upp den här länken och postade den på anslagstavlan (f d vrålrutan), och tyckte att jag skulle posta vidare den här. Som den genomgoda människa jag är gör jag givetvis damen till viljes:
Rollspel och ungdomskultur.

Trevligt att se någon utomstående som inte tror vi hugger huvudet av varandra för en gångs skull :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad skådar mitt norra öga?

"Vår tids rollspelare kommer att bli morgondagens tänkarelit."

Jodå, så sant som det är sagt. De här snubbarna vet verkligen vad de pratar om. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Jovisst, den var munter. Tills jag trampade in på följande text:
Intelligentian
Rollspelare är inte födda i farstun. Av de svar som vi på Närkontakt fick i en enkät som vi gjorde för några år sedan visar det sig att ett stort antal rollspelare kommer från väletablerade akademikerhem. Det är lärarnas, läkarnas och ingenjörernas barn som spelar rolspel. Och själva vill de bli musiker, författare och skådespelare eller akademiker som sina föräldrar.

Några föräldrar vi talat med har haft söner med läs- och skrivsvårigheter. Samstämt menar de att barnen kommit över dessa problem därför att de spelat rollspel. De hävdar att rollspelandet uppövat den verbala förmågan.
En annan förälder berättar att hennes son fått femma i engelska för att han läst tjocka oöversatta rollspelsböcker.
Ännu en förälder hävdar att rollspel utgör myllan för en kommande författarkår. Vår tids rollspelare kommer att bli morgondagens tänkarelit.
Detta verkar troligt. Rollspelande har onekligen med "klasstillhörighet" att göra.
Okej, början av texten har jag inga problem med. Men slutet då? "Rollspel har onekerligen med 'klasstillhörighet att göra.'"? Vafalls? Det där är väl ändå bara kvalicierat bullbaksprat, i min pselgrupp har vi inte en son/dotter av en akademiker. Och vi är banne mig lika glada för det.
Nu kanske det är så att vi är en minoritet i akademikernas stormande hav, men jag har ännu att stöta på någon rollspelare vars föräldrar är utav en mer skrivbordsaktig karaktär. Detta kanske beror på att jag inte träffat så många rollspelare egentligen, men ändå.. .klasstillhörigheter, blaha blaha. Franska revolutionen, spik i foten och Kim Il Jung, det textbiten satte jag i halsen. Är väl bara jag som är känslig.

I övrigt var det en fin artikel. ^_^;

Storuggla, kunde blivit fjärde generationens målare

Johan K

Gammal & dryg
Se där ja !!!

men det här var ju trevlig läsning rakt igenom. Bra förklarat, inga konstigheter & sånt..
Sen så var den där sidan med olika roligheter helt klart godkänd !! :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"Vafalls? Det där är väl ändå bara kvalicierat bullbaksprat, i min pselgrupp har vi inte en son/dotter av en akademiker. Och vi är banne mig lika glada för det. Nu kanske det är så att vi är en minoritet i akademikernas stormande hav, men jag har ännu att stöta på någon rollspelare vars föräldrar är utav en mer skrivbordsaktig karaktär. Detta kanske beror på att jag inte träffat så många rollspelare egentligen, men ändå.. .klasstillhörigheter, blaha blaha."

Tja, icke desto mindre verkar det stämma. Du får tänka på att vad de talar om är statistik, och du har... uhm... "en begränsad underlagspopulation". Jag kan dock mest instämma i "bullkakspratet" - jag tycker mig märka en överrepresentation hos akademikerättlingar bland rollspelare. Ämnet diskuterades även här.

Sodivra

Champion
Detta verkar troligt. Rollspelande har onekligen med "klasstillhörighet" att göra.

Ha ha ha!
Va, är det bara jag som fattade den? :gremwink:

Kornella

Warrior
Ne då Arvidos, du är inte riktigt ensam....

Själv så ska jag inte säga så mycket i den missupfattade debatten om klasstillhörighet då jag är son till två högutbildade naturvetare...

Johan K

Gammal & dryg
Intresanta länkar !

Hemm, klart läsvärda var inehållet i länkarna. Funderar faktiskt åxå på att ta & läsa De övergivnas arme av Piff & Puff

Balderk

Swashbuckler
Mycket bra artikel det där! Faktiskt så var det mycket lävärt... Något jag inte förväntade mig när jag öppnade länken. Extra ,roligt var ju att de nämnde Umeå så mycket! :gremsmile: Jag har dock aldrig hört talas om dom där förut...

Förresten, den verkade vara något gammal... Någon som vet när den är skriven?

/Balderk

Zaphod_UBBT

Swordsman
Akademiker framkallar skratt [ANT]

Hehe. Mina föräldrar har en ekologisk gård, jobbar åt Grain, Sida och en massa annat. Hehe. Akademiker. *skrattar* Humanistideologer båda två.

Zaphod, skrattar gott.

Sodivra

Champion
Lärare och (bygglovs)arkitekt är mina. [NT]

..Fast vi har inte mycket pengar för det, inbilla er inget! :gremwink:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Haha. Chicken!

Aah, the Chicken.
Hehe. Tack. Det är ett av mina bidrag till en klubb jag och ett par vänner har. DjurRitarKlubben. Det finns fyra regler för hur bilderna ska vara:
1. Djuret ska vara i två färger.
2. Ögonen ska vara svarta prickar.
3. Tjocka linjer!
4. Bakgrund ska vara enfärgad.

Zaphod, lyssnar på Dire Straits och Bob Marley idag. Mys.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Rollspel – en medelklassföreteelse? ...

Jag vill minnas att Ungdomsstyrelsens rapport »Rollspel som fritidssysselsättning«, eller vilken det nu var, hade siffror på det där och konstaterade att rollspel som hobby främst är en medelklassföreteelse och dessutom mycket vanligare i städer än på landsbygden.

Jag har inte tillgång till rapporten just nu. Någon som har den kanske kan bekräfta om jag har rätt (eller dementera och konstatera att jag minns fel).

Nåväl: De jag spelat med på senare tid är författare, översättare, formgivare, systemarkitekter, barn till lärare, barn till formgivare, barn till teaterregissör, barn till lärare/konstnär/illustratör. Hyfsat akademiskt. Skulle tro att de flesta bedrivit högskolestudier (ja, inte barnen förstås).

magoo

Hero
Hemmafru och asfaltläggare :)

Och själv är jag en kontorsråtta.

Min rollspelande mans föräldrar är dagmamma + kommunpolitiker.

I mitt spelgäng har vi både skattmasar, lärare, ingenjörer och en doktor i matematik = blandad kompott.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Rektor & rörelselärare... (ANT)

EDIT: Får kanske tillägga att bland de jag spelar har vi fyra samhällsvetare, en naturvetare, en teknikare, en medietyp och en skogshuggare.