Nekromanti Postapokalyptiska förmögenhets föremål

Celledor

Hero
Sitter och reviderar veus efter att vi testspelade lite i helgen, dock så han vi egentligen bara göra karaktärer men men fick bra feedback.

När man skapar en rollperson till veus så ska man slå fram en förmögenhet i form av ett antal föremål som ofta används i handel.

Detta är saker som i en postapokalyptisk värld är svårta att få tag på, alla behöver men egentligen inte går att nyproducerar osv.

Men jag behöver lite hjälp att komma på sådana föremål, här är vad jag har hittils:

Oanvänd patron av slumpmässig kaliber
Batteri
Vätetablett (till fordon)
Glödlampa
Vattenreningstablett
Nätverksbiljett
Fröpåse
Bränslepellets
Fin alkohol, läskedryck
Kryddpåse/burk
Tvätt/diskmedelskapslar
Parfym eller annan skönhetsartikel
Hygienartikel
Förbrukningsbar elektronikdel (ideer om exakt vad?)
Tändare/tändstickor
Uppladdningsbart batteri
Mat/vattenpiller
Medicin
Skrivarpatron

Bra att veta är att den "gamla världen" i veus var rätt högteknologisk så det kan påverka.

Alla förslag är välkomna, skulle vilka ha i alla fall 20 till.

Mundo

Myrmidon
Sladdlös skruvmaskin
2 walkie-talkies (tänk dig sådana som barn leker med, räckvidd på upp till femhundra meter eller så).
Fin tobak
Digitalkamera
En bok om något teoretiskt ämne från den gamla tiden
Armékniv med tillbehör (fil, såg, gaffel etc.)

Tyr

Hero
Bok
Cigarr
Cigarettpaket
Ficklampa
Förbandslåda
Gourmetmat på burk
Kaffe/Te
Konservöppnare
Miniräknare, solcellsdriven
Serietidning
Skrivredskap
Vattenfilter, portabelt
Vägkarta
Vävtejp, en rulle

Celledor

Hero
Mundo said:
Sladdlös skruvmaskin
2 walkie-talkies (tänk dig sådana som barn leker med, räckvidd på upp till femhundra meter eller så).
Fin tobak
Digitalkamera
En bok om något teoretiskt ämne från den gamla tiden
Armékniv med tillbehör (fil, såg, gaffel etc.)
Har mycket av detta fast i andra listor, fin tobak funkar dock bättre som just förmögenhets föremål då det är litet och enkelt att ta med sig. Men böcker och kameror är lite för stora.

Celledor

Hero
Tyr said:
Bok
Cigarr
Cigarettpaket
Ficklampa
Förbandslåda
Gourmetmat på burk
Kaffe/Te
Konservöppnare
Miniräknare, solcellsdriven
Serietidning
Skrivredskap
Vattenfilter, portabelt
Vägkarta
Vävtejp, en rulle
Böcker, kartor, serietidningar och sådant ser jag inte direkt som förbrukningsvaror på det sättet och mat/dryck är egentligen en egen lista. Cigarr/Cigaretter, skrivredskap och tejp är bättre saker. Konservöppnare förbrukar men egentligen inte så fort, de håller rätt länge ändå. Små förbandslådor är också bra men det känns som det borde finnas en massa mer små föremål som kan agera istället för pengar (och ha ett verkligt behov bakom sig).

Celledor

Hero
Lägger till lite mer egna saker jag kommer på:

Lim
Kemikalier kanske
Vitamintabletter (kan dock räknas som "mat"))
Stearinljus/värmeljus
Oanvänt papper (typ skrivar papper men tar nästan lite för står plats på samma sätt som böcker)
Godis(kan dock räknas som "mat")
Säkringar (räknas egentligen in bland förbrukningsbara elektronikdelar)
Rengöringsartiklar (små burkar/flaskor)

Wilmer

Hero
Guld. Det är i stort sett lika useless nu för tiden som i en postapovärld men är ändå värt massor.

En liten påse med guldtänder
Knark
Tryckta eller handritade kartor
Synålar
Kläder
Skor
Filtar
Kor
Får
Hundar
Höns
Kikare
Spade
Kärnstridsspets
Skidor i ett matrial med ultralåg friktion så de funkar på sand, asfalt, gräs mm.

Per Folmer

Swordsman
Bensin är ju något som blir dåligt relativt fort, det går dock att lagra lite längre med tillsatser. Hade inte bensin varit värdefullt att spara på? En deciliter bensin mot en trehövdad höna kanske?

/Per

solvebring

Superhero
Borde det inte vara enklare att försöka skapa rubriker för sådana varor först, för att sedan se vad man kan peta in under varje rubrik? Jag menar det att det är svårt att sortera med en massa random varor som staplas på hög.

Jag hade nog försökt med det - rubriker först - i alla fall, och testat saker som:

Matvaror

Bränslen

Hygienartiklar

Hushållsartiklar

Nöjesartiklar

Medicinska droger

Alternativa droger

Vapen

Elektroniska reservdelar

Mekaniska reservdelar

Vildmarksförnödenheter

Osv.

... För om man hittar de rätta nyckelrubrikerna så tror jag att det blir lättare att avgöra vad man vill ha på sin lista och inte. Det blir dessutom lättare att göra i ordning en bra översikt som andra kan läsa och själva fylla på efter hand när det finns en tydlig princip.

Unfair

Hero
Nikotin
Läkemedel
Oljebaserade ämnen
Alla verktyg (allt från yxor till skruvmejslar)
Allt som går att odla eller föda upp (allt från höner till potatis)
Vapen (i situationer där starkast överlever, alltså mitt i en storstad stad ja. Mit ute i Alaska, njaa, jaktvapen då)
Medel för komunikation
Allmännt accepterade värdesaker (dollar, nej. Guld, ja, men oftast till ett pris långt ifrån värdet)
Simpla teknologiska grejer som fungerar (tex ett armbandsur)

Krille

Super Moderator
  • Metallskrot, såsom koppartakplåtar, buckliga stuprännor, vägskyltar, elkabel
  • Shoppingvagn
  • Glasflaskor
  • Trepack underkläder
  • Rabattkuponger från MacDonalds
  • Gatsten
  • Pappersservetter
  • Flaskvatten
  • Obrända DVD-skivor (oanvändbara som lagringsmedia pga ruttet och sprucket pigmentlager, men kan användas i fågelskrämmor)
  • Rysk straffånge i stasis

Krille

Super Moderator
unfair said:
Påstår du att vi ska hamstra gatsten när bomberna faller?
Oavsett hur apokalypsen inträffar så har gatsten en fantastisk fördel: de kan återanvändas. Dessutom kan de användas som byggmaterial i barrikaderna eller ballast. Miljövänliga är de också.

Så en tid efter att jag har barrikaderat mig inne på NK, och strax efter att jag börjar märka att ammunitionen börjar ta slut, ja, då skulle jag börja hamstra gatsten.

Chryckan

Swordsman
Gummislangar av olika tjocklekar och längder.
Gummisnoddar
Elkablar
Navkapslar
Plastpresseningar
Plastdukar
Plastskynken
Plastflaskor och plastdunkar
Massor av plastkort i kreditkortsstorlek med vackra mönster och färger.
CD och DvD skivor
Olika sorters fodral till CD och DvD skivor.
Plastlådor
Solglasögon av plast
Lösnäsa av plast
Lösmustasch av plast

(Plast som inte utsätts för direkt påverkan av sol, vind och väder kommer finnas kvar väldigt länge.)

Celledor

Hero
Blir dock lite tungt att ha med sig gatsten så fort man ska handla ammo av de förbipasserade nomaderna men jag gillar tänket. Vissa ruinstäder kanske helt plockas på gatsten och andra liknande material/delar som de flyttar till andra områden.

Celledor

Hero
Kanske ligger nått i detta, får fundera på saken. Jag kommer att ha med andra listor som man kan slå på för att se vad man hittar när man t.ex. söker igenom ruiner eller för att skapa "bärgarlistor". Vilket är önskemål från andra som bärgare/samlare använder när de ger sig ut i ödemarken, mot en belöning om de hittar allt eller delar av listan.